Maia Morgenstern: "M-aş molipsi de inocenţă"

Maia Morgenstern: "M-aş molipsi de inocenţă"

Actriţa interpretează rolul lui Maitreyi, la 60 de ani, în piesa cu acelaşi nume. Ea a vorbit despre rolul pe care l-a acceptat cu entuziasm, dar şi despre premiera din această seară.

Mereu implicată în câte un proiect, în teatru sau film, Maia Morgenstern s-a tranformat într-o Maitreyi de 60 de ani pentru piesa regizată de Chris Simion.

Este un rol care o intrigă pentru că spune povestea dintr-o cu totul altă perspectivă, cea din romanul "Dragostea nu moare".

Actriţa a vorbit pentru EVZ despre noua generaţie a teatrului, rolurile sale şi relaţia ei cu această poveste a lui Eliade. EVZ: În întreaga piesă priviţi spre generaţia tânără. Cum este să îi vedeţi pe scenă? Maia Morgenstern: Formidabil. Mă inspiră, mă înduioşează. M-aş molipsi de inocenţă dacă s-ar putea, de inocenţa ireparabil pierdută, de bucurie şi prospeţime, de modul jucăuş şi, slavă Domnului, lipsit de inhibiţii. Din punctul ăsta de vedere m-oi ţine cât oi putea să nu mă transform într-un fel de harpie, hoaşcă, care începe să profereze şi să ţipe teorii: "Băi, pe vremea mea ne lipeam de pereţi". Nu vă lipiţi de niciun perete. Dimpotrivă, ţâşniţi, dragii mei tineri colegi. Ce părerea aveţi despre consumarea teatrului în club? Sunt spectacole extrem de interesante. Tinerii şi foarte tinerii, şi nu neapărat ei, îşi găsesc locul, o bucăţică de scenă, un spaţiu, unde se pot exprima. Şi asta nu este de neglijat, este de salutat. Eu am deschis Green Hours. În primul spectacol de la Green Hours am fost eu împreună cu pianista Dorina Crişan Rusu. Aveţi o nouă premieră astăzi. Despre ce piesă este vorba? "Profesiunea doamnei Warren" este o piesă care a fost scrisă de George Bernard Shaw, interzisă la vremea ei pentru că a şocat bunele moravuri, falsele pudori ale societăţii, la fel cum citeam zilele trecute despre comediile lui Caragiale, cât de tare au ultragiat. Acum avem anul Caragiale şi îl tămâiem şi îi ridicăm statui, dar cât a fost de huiduit şi blamat. Aceasta a fost o piesă controversată, din păcate sfâşietor de actuală. Şi rolul meu, şi rolul fiicei. Ţin minte că era una dintre dorinţele tatălui meu să fiu Vivian. Fiica este o intelectuală de clasă. ROL

Aleasă special pentru rolul unei Maitreyi în vârstă

În "Maitreyi", alături de Maia Morgenstern, mai joacă şi Aylin Cadîr, Vlad Zamfirescu, Doru Ana şi Anca Sigartău. Maia spune varianta "adevărată" a întâmplării, cea a lui Maitreyi Devi. Cum aţi ales să jucaţi în piesă? Am fost aleasă. Chris Simion a tras de mine. Eram într-o perioadă neagră a existenţei, după o pierdere de neînlocuit, a tatălui meu. Eram pe pilot automat, făceam ce se cuvenea să fac. Ea a ţinut morţiş să mă aibă, ca şi cum m-ar fi luat de piept şi m-ar fi azvârlit în acest proiect.

Ce v-a atras la rol? Atunci nu ştiam romanul "Dragostea nu moare". Din păcate foarte puţini oameni îl ştiu. Iată un prilej de a-l parcurge, de a avea o părere, de a polemiza cu spectacolul, cu autorul, contextul. Nu m-a atras exotismul neapărat, ci fereastra care se poate deschide către un univers, punctul de vedere al regizoarei, două viziuni asupra unor întâmplări, o femeie care spune: "Mi-a zdrobit viaţa prin această confesiune". Aţi fost în turneu în ţară cu “Maitreyi". Cum este să jucaţi în provincie? Joc cu mare plăcere. Sunt oraşe în care se desfăşoară o intensă activitate teatrală. Unele oraşe sunt atât de însetate de spectacol, de teatru, de actori cunoscuţi, încât este o imensă responsabilitate. Şi dacă de multe ori criteriul este ce este mai ieftin, ce este mai uşor de transportat, ducem şi prin provincie, făcându-se un compromis dureros - dă-i că merge şi aşa - atunci cu atât mai mult înţelegi ce responsabilitate ai. În locurile unde sunt oamenii însetaţi de teatru se simte lucrul acesta. STIL DE LUCRU

Despre relaţia actor - regizor Maia Morgenstern a lucrat de-a lungul vremii cu mari regizori de film. Unul dintre ei a fost grecul Theo Angelopoulos.

"Era un om foarte dificil. Nu ascund acest lucru şi nu este cazul să uităm. Un perfecţionist, un om care căuta în permanenţă, nu avea formule fixe în cap, în acelaşi timp extrem de ambiţios. Un artist în viziunile sale", îşi aminteşte ea. “Avea nevoie de devotament şi de încredere, dar dincolo de asta avea nevoie să îi înţelegem sufletul", mai adaugă actriţa.

Aleksandr Morfov, spune ea, a avut un stil complet diferit. Mi-a spus: “Ăsta este scheletul, tu îmi ajungi la etajul cinci. Cum îţi pui schelele, ce piloni îţi pui... Mie îmi trebuie etajul cinci", povesteşte Maia despre liniile exacte trasate de regizor. CV

Maia Morgenstern, actriţă

  • S-a născut în 1962 în Bucureşti şi a studiat între 1981 şi 1985 la Academia de Teatru şi Film;
  • A jucat până în 1988 la Teatrul din Piatra Neamţ, apoi a apărut pe scena Teatrului Evreiesc de Stat şi, mai târziu, s-a alăturat echipei Teatrului Naţional I.L. Caragiale;
  • Este cunoscută de public pentru rolurile din filmele “Maria şi marea", “Balanţa" şi “Cel mai iubit dintre pământeni";
  • A jucat sub îndrumarea unor regizori străini cunoscuţi, iar în 2004 a intrat în pielea Fecioarei Maria, în “Patimile lui Hristos", de Mel Gibson;
  • Are trei copii: Tudor Aaron, Eva Lea Cabiria şi Ana Isadora;

"În locurile în care oamenii sunt însetaţi de teatru, se simte lucrul acesta" MAIA MORGENSTERN, actriţă

Ne puteți urmări și pe Google News