Mai mulți consumatori pot primi bani înapoi de la furnizorii de electricitate. Ce condiții trebuie îndeplinite
- Iulia Moraru
- 3 martie 2023, 18:20
Mulți consumatori s-au trezit fără factură la curent în ultimele luni, iar oamenii se gândesc cu groază la sumele pe care le vor avea de plătit în curând. Cu toate acestea, există și o veste bună pentru anumiți clienți, ce vor primi bani înapoi de la furnizor, dacă au îndeplinit niște condiții clare.
Este vorba despre consumatorii care în 2022 au consumat mai puțină energie decât în anul 2021. Prin urmare, aceștia pot primi înapoi o parte din banii plătiți anul trecut. Prețurile plafonate la curent erau anul trecut de 68 de bani/kWh dacă media consumului lunar a fost de până la 100 kWh în anul precedent, respectiv 80 de bani/kWh dacă a consumat între 100 și 300 kWh.
Numai că, începând din septembrie au intrat în vigoare noi reglementări privitoare la prețurile la energie electrică. Astfel, prețul s-a plafonat la 80 de bani/kWh pentru consumul lunar mediu al anului precedent cuprins între 100 și 300 kWh pentru primii 255 kWh; maximum 1,3 lei/kWh pentru diferența de consum de până la 300 kWh. În plus, s-a pus plafon de 1,3 lei pentru cei care consumă mai mult de 300 kWh lunar.
Clienții care au consumat mai puțin în 2022 vor primi bani înapoi
Potrivit reglementărilor legale, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel din 2021 și practic se încadrează în alt plafon de preț, mai mic, vor fi reîncadrați în tranșa cu consum mai mic și cu preț plafonat mai mic. Astfel, aceștia vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior.
Spre exemplu, cine a avut în 2021 un consum lunar mediu de 102 kWh și a reușit în 2022 să își reducă consumul la 99 kWh, ca medie pe întregul an, va beneficia de o regularizare. Mai bine spus, va primi înapoi diferența dintre 80 și 68 de bani/kWh, pentru consumul din lunile aprilie-decembrie.
Procedura nu este însă una simplă
Cu toate acestea, oamenii trebuie să aștepte ceva până ce își vor primi înapoi banii plătiți în plus, deoarece procedura nu este una foarte simplă. Furnizorul va storna toate facturile emise anul trecut și va emite altele, cu prețul mai mic, de unde va rezulta o sumă cu minus. În aceste cazuri, clienții pot să opteze pentru primirea banilor în cont sau îi pot pune la facturile care urmează să fie emise. Legea se aplică tuturor furnizorilor, potrivit economica.net.