MAE explică acordul dat Ucrainei pentru tranzitarea Canalului Bâstroe: „Trebuie să aibă loc cu respectarea dreptului internațional de mediu”

MAE explică acordul dat Ucrainei pentru tranzitarea Canalului Bâstroe: „Trebuie să aibă loc cu respectarea dreptului internațional de mediu” Sursa foto: Captură video

Ministerul Afacerilor Externe nu și-a dat acordul, Ucrainei, pentru a efectua lucrări de dragare sau adâncire pe canalul Bâstroe ori pe brațul Chilia. Reprezentanții instituției susțin că au transmis Kievului acceptul pentru tranzitarea celor două căi de navigație de navele încărcate cu cereale, dat fiind situația excepțională apărută după războiul declanșat de Rusia.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a făcut o serie de precizări cu privire la acceptul acordat Ucrainei pentru a tranzita Canalul Bâstroe și brațul Chilia, din Delta Dunării, cu nave de cereale. Acordul datează din vara anului trecut, din 13 iulie și a fost dat în contextul blocadei porturilor ucrainene de la Marea Neagră, de către navele militare ruse.

La vremea respectivă MAE anunța că „a transmis părții ucrainene, pe canale diplomatice, acceptul în acest sens, punctând că decizia autorităților române vine în contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei, în vederea reducerii consecințelor agresiunii premeditate, ilegale și nejustificate a Federației Ruse asupra acestui stat”.

În prezent, într-un răspuns la o solicitare de informații, oficialii Ministerului condus de Bogdan Aurescu au precizat că nu au transmis părții ucrainene un acord cu privire la efectuarea unor lucrări de adâncire pe canalele Chilia și Bâstroe.

Ne puteți urmări și pe Google News

Totodată, reprezentanții MAE au precizat că în acordul transmis în iulie 2022 au comunicat că acordul de tranzitare a navelor terțe încărcate cu cereale are „caracter excepțional și limitat” și trebuie să respecte prevederile dreptului internațional de mediu.

Sursa foto: Ministerul de Externe

MAE justifică acordul dat Ucrainei

Răspunsul nu clarifică, însă, căile pe care a fost comunicat acest accept, printr-un document oficial, în urma unor discuții telefonice sau a unor întâlniri a reprezentanților celor două state. De asemenea, nu se face referire la perioada valabilității acordului, la tipul de nave ce pot tranzita cele două căi de navigație și la ce se referă caracterul „excepțional” al acestor transporturi.

„Nu există un decret sau tratat/acord semnat privind permisiunea României pentru tranzitarea brațului Chilia și a canalului Bâstroe de către navele sub pavilion terț încărcate cu cereale. MAE nu a acordat nicio permisiune părții ucrainene pentru efectuarea de lucrări de dragare de adâncire pe brațele Chilia și Bâstroe.

Dimpotrivă, MAE a precizat părții ucrainene în iulie 2022 că tranzitarea, cu caracter excepțional și limitat, pe aceste canale a navelor terțe care transportă cereale ucrainene, trebuie să aibă loc cu respectarea strictă a dreptului internațional de mediu și cu precizarea clară că România își menține în totalitate poziția privind canalul Bâstroe, ceea ce înseamnă că România nu acceptă niciun fel de dragare de adâncire.

Evidențiem, totodată, faptul că eventuala blocare de către România a tranzitului de cereale ucrainene ar fi însemnat afectarea gravă a economiei ucrainene, care susține efortul de apărare împotriva agresiunii Rusiei și declanșarea unei crize alimentare mondiale, care ar fi afectat cu precădere statele în curs de dezvoltare, blocaj care ar fi acționat doar în interesul Rusiei”, arată MAE, conform Gândul.ro.

Ucraina a permis măsurători pe Bâstroe

Clarificarea acestor aspecte sunt necesare în contextul suspiciunilor apărute cu privire la intențiile Ucrainei de a transforma canalul Bâstroe într-o cale navigabilă permanentă, integrată în sistemul de transport european. După apariția mai multor informații cu privire la lucrările pe care autoritățile ucrainene le fac pe canalul Bâstroe, autoritățile române au solicitat clarificarea situației. Astfel, cu acordul Kievului, au fost excutate măsurători care să stabilească situația de fapt, dacă au fost făcute lucrări de adâncire.

Pe 22 martie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța că experții români au finalizat măsurătorile pe Brațul Chilia, în partea ucraineană, între kilometri 22 și 116. Este zona în care autoritățile din țara vecină au permis accesul. Pe durata acestor măsurători au avut acces la bordul navelor românești și experți ucraineni, în calitate de observatori.

De asemenea, au fost demarate și măsurători de adâncime în zona Canalului Bâstroe. pe o navă pusă la dispoziție de oficialii din Ucraina. Experți români și ucraineni, aflați pe o navă pusă la dispoziție de oficialii statului vecin, au început măsurătorile de adâncime în zona Canalului Bâstroe.