Legea împotriva „știrilor false“. În ultimele luni, mass-media și guvernele aflate la putere au doar cuvintele ŞTIRI FALSE în gură. Amintim aici şi pe Donald Trump care nu lasă să treacă o zi fără să nu atace o parte a presei americane, tot pe ideea aceasta. În Franța, Emmanuel Macron a decis să acționeze și dorește să treacă de Adunarea Națională și de Senat o lege privind lupta împotriva manipulării informațiilor, adică anti-Fake News.
Vânătoarea de informații false ar fi, prin urmare, deschisă. Dar, în realitate, această vânătoare de "știri false" pune deoparte adevărata problemă a mass-mediei. Care dintre ele? Majoritatea mass-mediei franceze își petrec timpul dezvăluind informații conforme cu ideologia dominantă. Emmanuel Macron a arătat într-adevăr, că un „statut“ va fi depus „în curând“ pentru a lupta împotriva răspândirii pe internet a știrilor false: "Vom evolua sistemul nostru juridic pentru a proteja viața de aceste știri false", a spus Emmanuel Macron în timpul discursului său. Şi astăzi, chiar asta face.
Senatul la respins proiectul pentru prima dată în iulie anul trecut, apoi a doua oară în noiembrie, judecând că nu a existat "necesitatea de a delibera" asupra a două propuneri extrem de controversate de a lupta împotriva știrilor false în timpul alegerilor. Aceste două proiecte de lege - una obișnuită și celelalte organice - sunt concepute pentru a permite unui candidat sau partid să profite de judecător pentru a opri difuzarea de „informații false“ în termen de 48 de ore pe parcursul celor trei luni înainte de alegerile naționale.
Proiectul de lege acordă mai multă putere Consiliului Superior al Audiovizualului (CSA). Conform acestei legi, funcționarului audiovizual i se poate permite, de exemplu, să suspende difuzarea unui canal în timpul unei perioade electorale sau să rezilieze acordul acestuia, în anumite condiții. În plus, față de creșterea puterii CSA, cele două propuneri de lege impun obligațiile de transparență privind platformele digitale atunci când difuzează conținuturi sponsorizate. Aceste obligații includ refuzarea identității agenților de publicitate și valoarea compensației financiare.
Dar, așa cum se spune, articolele 10 și 11 din Declarația drepturilor omului și a cetățeanului din 1789 prevăd că "nimeni nu va fi tulburat pentru opiniile sale, chiar religioase, cu condiția ca manifestarea lor să nu deranjeze ordinea publică "," comunicarea liberă a gândurilor și a opiniilor este una dintre cele mai prețioase drepturi ale omului ... ", titrează developpez