Limitarea accesului la telefoanele mobile i-ar transforma total pe elevi

Limitarea accesului la telefoanele mobile i-ar transforma total pe elevi Utilizarea excesivă a telefonului în rândul adolescenților. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Copiii din SUA cu vârste cuprinse între 8 și 12 ani petrec în medie patru până la șase ore pe zi folosind ecranele albastre. Telefoanele mobile sunt o parte esențială a vieții americane în 2024, dar cercetările arată că utilizarea telefoanelor mobile în clasă poate avea un impact negativ asupra notelor elevilor, abilităților sociale, dezvoltării emoționale și sănătății mintale, scrie foxnews.

Mulți educatori, dar și politicieni cred că utilizarea telefoanelor mobile ar trebui restricționată la școală. Unii părinți se opun unor astfel de interdicții, considerând că acestea ar restricționa accesul direct la copiii lor în caz de urgență.

Distrag atenția

Peste 70% dintre profesorii de liceu spun că distragerea elevilor din cauza telefoanelor mobile în clasă este o problemă majoră, conform unui studiu recent realizat de Pew Research Center. Constatări similare au fost obținute într-un sondaj realizat de Study.com, care a intervievat 1.000 de profesori de gimnaziu și liceu despre impactul politicilor de limitare a utilizării telefoanelor mobile în clasă.

Studiul a arătat că 68% dintre educatori la nivel național au observat o îmbunătățire a managementului clasei. Asta  datorită unor politici stricte în privința telefoanelor mobile. 76% au spus că astfel de politici au sporit concentrarea și învățarea, iar 70% au raportat că politici mai stricte au îmbunătățit siguranța și au redus bullyingul și anxietatea.

Ne puteți urmări și pe Google News

Dacă tinerii cu vârste între 8 și 12 ani din SUA petrec în medie între patru și șase ore pe zi folosind ecrane, adolescenții petrec până la nouă ore, potrivit Academiei Americane de Psihiatrie a Copiilor și Adolescenților. Mai mult, aproape 20% dintre copiii și adolescenții cu vârste între 3 și 17 ani în SUA au o formă de tulburare mentală, emoțională, de dezvoltare sau comportamentală. Dar și comportamentele suicidare în rândul elevilor de liceu au crescut cu peste 40% în deceniul anterior anului 2019, conform Agenției pentru Cercetarea și Calitatea Îngrijirii Sănătății.

„Practic, atunci când consumul digital este atât de ridicat, acesta interferează cu dezvoltarea naturală a creierului nostru. Pentru a consolida abilitățile pe măsură ce îmbătrânim și, pentru mulți, această dezvoltare este aproape blocată”, a declarat Dr. Judy Ho, neuropsiholog clinic și profesor la Universitatea Pepperdine.  Ho a efectuat cercetări ample privind dezvoltarea copiilor și adolescenților. „Tot mai mulți copii au dificultăți de atenție, chiar dacă nu îndeplinesc criteriile pentru ceva precum ADHD.”

Etichetați pericolul

În contextul preocupărilor legate de sănătatea mintală, chirurgul general Dr. Vivek Murthy a cerut Congresului să pună o etichetă de tip „tutun” pe platformele de social media. Unul care să detaliaze riscurile pentru utilizatorii tineri, similar cu alcoolul și țigările.

Dana Bryson, vicepreședinte pentru Impact Social la Study.com, a declarat că profesorii din școlile cu politici flexibile erau cu 21% mai predispuși să petreacă mai mult de o oră pe săptămână gestionând utilizarea telefoanelor mobile de către elevi.

„Te gândești la ce ar putea face un profesor cu o oră în plus pe săptămână. Este un timp prețios”, a spus ea. „Ar putea oferi meditații unu la unu. Ar putea corecta lucrările sau pregăti planuri de lecții. Iar, în timp, toate acestea se acumulează.”

Rezultate mai bune

Dr. Ho a argumentat că, bazându-se mai puțin pe dispozitivele digitale, oamenii își pot reconfigura creierul. Asta ar crea conexiuni mai profunde, ceea ce ar conduce la rezultate educaționale mai bune. Ca și la o dezvoltare socială îmbunătățită și la o stare generală de bine pentru elevi.

„Suntem într-o continuă iluzie că facem multitasking, dar, dintr-o perspectivă neuropsihologică, aceasta nu există cu adevărat; de fapt, doar trecem rapid de la o sarcină la alta”, a spus ea. „Aceasta obosește creierul și îl face mai puțin eficient în timp.”

„Oamenii nu sunt atenți la cursuri. Și astfel nu obțin învățarea pe care ar trebui să o primească”, a adăugat ea. „În timp, pierd și abilități importante de reglare emoțională. Când sunt supărați sau stresați, apelează direct la telefon. Asta în loc să folosească alte strategii de adaptare care ar putea fi mai utile.”

Să punem ceva bariere

Florida a devenit primul stat din SUA care a adoptat o lege care interzice telefoanele mobile în sălile de clasă în 2023. Ea a fost urmată de Louisiana și Carolina de Sud, conform unei analize realizate de Education Week. Indiana, Minnesota, Ohio și Virginia au legi care cer districtele școlare să adopte politici privind utilizarea dispozitivelor digitale.  Alabama, Connecticut și statul Washington au politici care încurajează districtele să adopte restricții privind telefoanele mobile.

Guvernatorul Californiei, Gavin Newsom, a spus că intenționează să extindă o lege care oferă districtelor școlare puterea de a limita. Sau de a interzice utilizarea smartphone-urilor în timpul orelor de școală.

Restricționarea e benefică

În New York, elevilor li se permite să aducă telefoanele la școală. Totuși, șeful școlilor din New York, David Banks, a spus că o interdicție ar putea intra în vigoare până în ianuarie 2025.

Dr. Ho a spus că susține politicile care restricționează utilizarea telefoanelor la școală. Ho a adăugat că părinții pot reduce expunerea digitală de la o vârstă fragedă.

„Cu cât părinții pot întârzia mai mult oferirea unui telefon copilului, cu atât este mai bine”, a spus ea.

Revista presei
Furtuna de zăpadă