Stabilirea cadrului legal pentru operaționalizarea Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC) se află în plină implementare. Sistemul va facilita obținerea acestor acte, și introducerea posibilității ca cetățenii să poată depune cererile în materie de stare civilă, din 2023, la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie. Acestea doar câteva dintre măsurile oficializate recent de Guvern prin OG.
OG 26/2022 este un act normativ apărut pe 26 august 2022 în Monitorul Oficial și care este în vigoare din 29 august 2022. Totuși, în următoarele patru luni este nevoie și de actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a normelor procedurale în domeniul actelor de stare civilă, pentru ca tabloul noutăților să fie cu adevărat complet.
Măsurile vizează, în primul rând, crearea cadrului legal necesar operaționalizării proiectului SIIEASC, care va avea impact asupra soluționării cu repeziciune a cererilor cetățenilor români și străini ale căror acte și fapte de stare civilă sunt înregistrate în România. De asemenea, ordonanța stabilește că cetățenii vor putea depune cererile în materie de stare civilă la oricare serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor sau primărie. În text, este subliniat faptul că acest lucru va fi posibil abia din 24 septembrie 2023.
Schimbări suferite de legislația actelor civile
Nu mai departe de luna mai 2022, legislația privind actele civile a mai avut o serie de schimbări importante. Regulile care au fost stabilite atunci vizând, printre altele, limitarea numărului de prenume pe care le poate avea un copil în acte, eliminarea obligației de a prezenta copii legalizate la solicitarea schimbării numelui sau introducerea de noi cazuri de schimbare a numelui sau prenumelui persoanelor fizice pe cale administrativă.
De asemenea, și regulile privind emiterea și conținutul actelor civile, adică a celor de naștere, căsătorie sau deces, au suferit recent o serie de schimbări importante, după apariția unei legi în acest sens. Astfel, acum, modificarea sau completarea fără drept ori plastifierea actelor de stare civilă duce automat la anularea lor, iar părinții nu le mai pot da mai mult de trei prenume copiilor.
Ce schimbări au apărut în privința actelor de stare civilă
De asemenea, părinții nu mai pot pune copiilor câte prenume vor. Mai exact, atunci când înregistrează nașterea unui copil la oficiul stării civile, părinții nu mai pot da mai mult de trei prenume copilului. În cele trei nume, nu intră și cel de familie. În același timp, la solicitarea schimbării numelui nu se mai cer copii legalizate ale actelor de stare civilă, ci doar fotocopii. Astfel, cei ce vor să-și schimbe numele, indiferent de motiv, nu mai trebuie să prezinte acum autorităților copii legalizate ale actelor de stare civilă.
Cum îți poți schimba numele
Au apărut noi cazuri de schimbare a numelui sau prenumelui persoanelor fizice pe cale administrativă. Concret, au apărut patru noi situații. Acum se poate cere schimbarea numelui sau a unui prenume și atunci când o persoană este cunoscută după un anumit prenume pe care, din punct de vedere legal, nu îl are. Acest lucru se poate întâmpla atunci când soții sau unul dintre ei doresc/dorește să schimbe numele de familie pe care l-au/l-a purtat în timpul căsătoriei, atunci când unul dintre soți dorește să renunțe la numele purtat în timpul căsătoriei. Mai există și varianta în care părintele căruia i-a fost încredințat un minor, dacă se recăsătorește și își schimbă numele de familie, solicită ca minorul să poarte noul nume.
La schimbarea numelui scris greșit de autorități în actele de stare civilă, unul dintre pașii procedurii a fost eliminat. Așadar, persoanele care cer acum schimbarea numelui din cauza faptului că un reprezentant al statului, fie din neatenție, fie pentru că nu cunoștea regulile aplicabile din domeniu, l-a greșit atunci când l-a scris într-un certificat de stare civilă nu mai sunt nevoite să publice cererea în Monitorul oficial.
Ultima modificare se referă termenele de eliberare a certificatul de naștere al unui copil. Ca regulă generală, nașterea unui copil trebuie declarată în termen de 30 de zile, în cazul copilului născut viu, și în termen de trei zile, în cazul copilului născut mort. Dacă declararea nașterii se face după aceste termene, dar nu mai târziu de un an de zile de la naștere, certificatul de naștere se va elibera în termen de 30 de zile de la solicitarea părintelui. În cazul în care declararea nașterii se face după trecerea unui an de la naștere, certificatul va fi eliberat în termen de 90 de zile de la data depunerii solicitării, potrivit Avocatnet.