Lecții controversate într-un manual de educație socială. Părinții, prezentanți ca abuzatori

Manual. Sursa foto: dreamstime.com

Un manual destinat elevilor de clasa a V-a conține o lecție extrem de controversată, în care părinții sunt descriși ca fiind opresori ai copiilor, iar fuga de acasă este sugerată ca o soluție unică.

Este vorba despre manualul de educație socială pentru clasa a V-a, publicat de Editura Litera, a fost elaborat de un colectiv format din Liliana Zascheievici, Nicoleta-Laura Crețu, Tamara Mănatu, Elena Nedelcu și Maria-Dorina Stoica.

Fuga de acasă, îndemnată într-un manual de educație socială

La sfârșitul manualului, elevilor li se oferă două scenarii pentru piese de teatru educaționale.

În primul dintre acestea, o tânără pe nume Maria joacă rolul „oprimatei”, deoarece tatăl ei, caracterizat ca „opresor”, se opune dorinței ei de a frecventa un liceu din oraș.

Finalul poveștii dezvăluie planul Mariei și al surorii sale, care este deja căsătorită, de a fugi împreună de acasă.

În cel de-al doilea scenariu, un băiat numit Andrei se simte „oprimat” deoarece mama sa, descrisă ca „opresor”, nu-i permite să își urmeze visul de a deveni chitarist, dorind în schimb să se pregătească pentru a deveni medic.

La final, tatăl lui Andrei, care s-a separat anterior de mama lui, îl invită să se mute la el, dezvăluindu-i că a părăsit și el căminul din cauza conflictelor cu soția și soacra.

Manual. Sursa foto: știripesurse.ro.

Elevii, puși să citează articole despre exploatarea copiilor prin muncă

De asemenea, în același manual, elevii sunt încurajați să citească două articole de ziar, unul provenind de la Click și celălalt de la Vice, care abordează tema exploatării muncii infantile.

Aceste articole prezintă evenimente cu un puternic impact emoțional, în special asupra copiilor cu vârste între zece și 11 ani, potrivit știripesurse.ro.

Școală. Sursa foto: Arhiva EVZ

Elevii învață după manuale vechi

În schimb, și în acest an, elevii care încep clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a în septembrie 2024 nu vor beneficia de manuale noi, ci vor folosi aceleași cărți aprobate în 2004.

Aceste manuale sunt, în esență, mai vechi decât anul în care s-au născut tinerii.

Această situație se conturează în contextul în care Ligia Deca a anunțat, în toamna trecută, că elevii de liceu ar putea beneficia de manuale noi începând cu anul școlar 2025-2026.