PREMIERĂ. Mariana Mihuţ este prima actriţă care îl interpretează pe regele lui Shakespeare, într-un spectacol al lui Andrei Şerban.
Mariana Mihuţ. O cunoaş tem bine. Ieri a împlinit 66 de ani. A lucrat cu mari regizori, Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, Cătă- lina Buzoianu, Silviu Purcărete sau Yuriy Kordonskiy. A făcut roluri de mare forţă, în teatru, de la Eliza Doolittle, Maşa, Zoe, Anna Fierling (Mutter Courage) sau, în film, unde e suficient să ne-o reamintim pe inegalabila Miţa Baston, din filmul lui Lucian Pintilie din 1981, „De ce trag clopotele Mitică?“.
Astă-seară va juca sub bagheta lui Andrei Şerban, într-un spectacol care face ţăndări toate tiparele, unul dintre cele mai grele roluri din carieră, piatră de încercare chiar şi pentru un actor bărbat: Regele Lear. Este prima actriţă care-l întruchipează pe cel mai profund rege al lui Shakespeare. După ce în vară s-au desfăşurat patru repetiţii deschise cu public, astăzi şi mâine- seară, de la ora 19.00, are loc premiera oficială a spectacolului „Lear“, la Sala „Toma Caragiu“ de la Bulandra, în cadrul Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa (UTE).
Lecţia de umilinţă
„După primele cinci minute uiţi, în «Lear», că joci în travesti. Lear este pur şi simplu un om, cu întrebările lui, cu chinurile lui, care se întreabă pe sine şi pe cei din jur lucruri esenţiale despre viaţă, despre oameni. Nu este important sexul omului Lear“, povesteşte Mariana Mihuţ.
Lecţiile primite de la viaţă, după trădarea fetelor sale Goneril şi Regan, îl sensibilizează şi-i deschid regelui ochii. „După ce faci o imensă greşeală, trebuie într-adevăr să te izbeşti de pragul de jos ca să înţelegi cine eşti şi cine te iubeşte cu adevărat. De fapt, Lear coboară în străfundurile, în adâncurile sale. Foarte puţine personaje primesc de la viaţă o asemenea lecţie de umilinţă. Asta îl sensibilizează extraordinar. Sensibilitatea la care Lear ajunge este mai degrabă feminină, decât masculină“, consideră actriţa.
Sensibilitate, dincolo de forţă
A jucat personaje feminine, teribil de puternice, dar teribil de chinuite. Fiul ei şi al lui Victor Rebengiuc, Tudor, spunea că mama lui este o adevărată forţă a naturii.
„Am avut forţă într-un rol, numai atunci când rolul o cerea. Sub pojghiţa asta de forţă se ascunde o imensă vulnerabilitate şi sensibilitate“, spune actriţa.
Stările pe care le trăieşte actriţ a-rege sunt limită, de o tensiune maximă: „Lear m-a deschis ca o rană. Sunt stoarsă la sfârşitul spectacolului. Totuşi, în final, când sunt zdrobită, aş spune că aş vrea s-o iau de la capăt“.
Citiţi aici un interviu cu Mariana Mihuţ. INEDIT
Distribuţie exclusiv feminină
În spectacolul de la Bulandra joacă numai femei, iar Mariana Mihuţ le are alături pe Valeria Seciu/Dana Dogaru (Gloucester), Ioana Pavelescu/ Rodica Lazăr (Edmund), Virginia Mirea/Dorina Chiriac (Bufonul), Daniela Nane/Maria Obretin (Goneril), Irina Ungureanu/Mihaela Mihăescu (Regan), Nicoleta Hâncu/Ilinca Manolache (Cordelia), Ioana Macaria/Ada Navrot (Cornwall), Ada Navrot/Virginia Mirea (Kent) ş.a. Scenografia este semnată de Dragoş Buhagiar, iar traducerea textului a fost făcută de Ioana Ieronim, Andrei Şerban şi Dana Dima. La ultima din cele patru repetiţ ii cu public din vară, actriţa s-a îmbolnăvit. „Andrei Şerban a jucat în locul meu, când eu am rămas fără glas, şi a ţinut o lecţiespectacol. A fost greu, eram cu perfuzii şi mă gândeam că locul meu nu era acolo, ci pe scenă“, povesteşte Mariana Mihuţ. În prezent, actriţa mai joacă la Bulandra în spectacolele „Unchiul Vania“, „Căsătoria“, „Sorry“, toate regizate de Yuriy Kordonskiy, dar şi în „Moartea unui comis-voiajor“, montat de Felix Alexa, unde interpretează rolul Lindei, soţia comis-voiajorului Victor Rebengiuc.
IMPLICARE. Regizorul Andrei Şerban a înlocuit-o pe Mariana Mihuţ la a patra reprezentaţie cu public, din iulie, când actriţa s-a îmbolnăvit