Obligati sa scoata din rafturi produsele parafarmaceutice, patronii mizeaza acum pe suplimentele nutritive si naturiste.
Daca intrati intr-o farmacie pentru un algocalmin in urma cu jumatate de an, oferta de pe rafturi va permitea sa faceti cumparaturi ca intr-un supermarket. De la pasta de dinti la cosmetice, papuci medicinali si chiar carti pentru copii, orice se gasea pe rafturile drogheriei din colt. Proprietarii de farmacii si-au dat seama de potentialul afacerii si au inceput sa mareasca numarul de produse cosmetice si parafarmaceutice.
Un ordin al ministrului sanatatii din vara anului trecut scoate insa din farmacii produsele de puericultura mari, cum sunt carucioarele pentru copii, dar si jucariile, cartile de povesti, incaltamintea medicinala sau ochelarii de soare.
La capitolul cosmetice raman totusi pe raft produsele dermato-cosmetice si cele de igiena sau ingrijire, desi acelasi ordin interzice comercializarea vopselei de par, a rimelului sau a fondului de ten.
Rezultatul: pierderi totale estimate de farmacisti la cateva milioane de euro. "Ponderea acestor produse in portofoliul farmaciilor Dona nu era semnificativa, insa erau un plus la vanzari odata cu epuizarea medicamentelor compensate", ne-a declarat directorul executiv al lantului de farmacii, Ovidiu Constantin.
Pe de alta parte, Dorin Catana, director general Centrofarm, spune ca ordinul nu-i afecteaza intrucat produsele comercializate in farmacie sunt agreate de minister.
Tendinta retailerilor farmaceutici de a insista pe segmentul comercializarii de cosmetice si parafarmaceutice a devenit mai vizibila in piata la finele lui 2004. Efectele s-au facut simtite in prima jumatate a anului trecut, cand vanzarile de cosmetice au crescut cu 42% in farmacii, in detrimentul magazinelor de cosmetice sau al celor generale, potrivit datelor MEMRB.
Potrivit aceluiasi studiu, ponderea produselor cosmetice in vanzarile farmaciilor variaza intre 5% si 20%, in timp ce toate celelalte produse parafarmaceutice mai adauga cam 2-3 procente la vanzari.
Noi linii de produse Consumul de medicamente in Romania se situeaza in jurul valorii de 35-40 de euro per capita, in timp ce in tarile din regiune acesta este cel putin dublu. In aceste conditii, farmacistii sunt nevoiti sa tina "cu dintii" de produsele parafarmaceutice, pentru a realiza venituri cel putin la fel de mari ca anul trecut.
In lipsa produselor care cresteau semnificativ afacerile farmacistilor, incep sa-si faca loc pe rafturi produsele de ingrijire personala din marcile rar sau chiar deloc intalnite pana acum la noi.
De asemenea, produsele naturiste sau varietatea de suplimente nutritive sunt menite sa inlocuiasca vopseaua de par ori jucariile pentru copii. De exemplu, portofoliul Sensiblu include acum cateva sute de branduri de cosmetice si peste 8.000 de produse. Unele dintre acestea, asa cum sunt L’Occitane, Boots sau Herbology, sunt disponibile doar in farmaciile Sensiblu.
Ministerul nu da insa un termen-limita pentru ca farmacistii sa se alinieze normelor, astfel ca majoritatea continua sa isi pastreze produsele in farmacii, pana la epuizarea stocurilor. "Analizam inca efectele introducerii ordinului asupra farmaciilor", explica Dumitru Lupuleasa, presedintele Colegiului Farmacistilor.
Potrivit acestuia, in farmacii mai exista inca produse interzise prin ordinul Ministerului Sanatatii, intrucat stocurile nu au fost epuizate. Tendinta ne-a fost confirmata de directorul executiv al lantului de farmacii Dona.
"Am incercat sa concentram produsele parafarmaceutice in cateva farmacii, insa avem probleme destul de mari in a lichida stocul: avem, de pilda, o pereche de incaltari, care, in aceste conditii, nu mai imbie pe nimeni", explica Ovidiu Constantin.
Concurenta la varf In prezent, pe piata functioneaza aproximativ 4.500 de farmacii, iar cel putin jumatate dintre acestea sunt afectate de prevederile Ministerului Sanatatii, potrivit estimarilor.
Cel mai mare lant de farmacii din Romania este Sensiblu, care apartine grupului A&D Pharma, cu peste 100 de puncte de vanzare, urmat de HelpNet si de lanturile de farmacii ale principalilor distribuitori de medicamente de pe piata - asa cum sunt Relad sau Montero. In top se situeaza, de asemenea, lanturile Centrofarm, Dona sau Omnia.
LEGE
Produsele care mai pot fi comercializate in retelele de farmacii:
> Dispozitive medicale pentru uz individual
> Dispozitive medicale de diagnostic in vitro, destinate a fi utilizate de consumatori (dispozitive de autotestare)
> Materiale, articole si accesorii necesare ingrijirii bolnavilor sau a persoanelor in varsta
> Articole si accesorii utilizate in aplicarea unui tratament medical sau in administrarea medicamentelor
> Produse destinate intretinerii sau aplicarii lentilelor de contact ocular
> Plante medicinale si produse derivate, uleiuri esentiale
> Articole si aparate utilizate in igiena buco-dentara si/sau corporala
> Produse dietetice, de regim si articole sau accesorii speciale necesare utilizarii lor
> Produse cosmetice pentru ingrijire corporala
> Insecticide si acaricide destinate a fi aplicate pe om
> Suplimente alimentare
> Echipamente de protectie acustica
> Produse de puericultura, precum biberoane, suzete, sterilizatoare, tetine, lapte praf
> Produse pentru protectie sexuala
Sursa: Ministerul Sanatatii, Ordin nr. 639/2006 din 05/06/2006.