La plimbare cu „Mocănița”, pe Calea Griviței din București

La plimbare cu „Mocănița”, pe Calea Griviței din București

La 75 de ani de la înfi ințarea Muzeului CFR, feroviarii au scos mai multe garnituri de tren de la „naftalină”. În Capitală, te poți plimba cu „Mocănița” și cu alt tren de epocă, până la Giurgiu și Cernavodă

Câți dintre noi n-am visat să ne plimbăm, în miez de vară, cu „Mocănița”, miniaturalul trenuleț de munte, pe Valea Vaserului, prin Apuseni, sau pe dealurile însorite din secuime? Iacătă, începând de ieri, până duminică, pe 15 iunie, orice bucureștean poate să se plimbe, gratis, cu o „Mocăniță” autentică, de câte ori vrea. Numai că traseul nu durează opt ore, ca în Maramureș, ci doar două minute și nu are câteva zeci de kilometri, ci doar 150 de metri, fix distanța din parcarea din dreptul Muzeului CFR, de pe Calea Griviței, și Pasajul Basarab. Unde mai pui că, vizavi, de pe peronul 13 al Gării de Nord, pleacă, de două ori pe zi, un tren de epocă, cu cea mai veche locomotivă pe aburi din țară, până la Gara Băneasa și retur. Are trei vagoane, toate din secolul XIX, pe care le mai vezi doar în filme de epocă, atunci când sunt scoase de la „parcul rece”. Adică de la conservare. Teoretic, traseul durează 12 minute dus și tot atâtea întors, cu o pauză de 30 de minute pentru reamplasarea locomotivei. Ineditele experiențe le sunt oferite bucureștenilor de către Muzeul CFR - din subordinea Centrului Național de Calificare și Instruire Feroviară (CNAFR) - care a împlint 75 de ani de la înființare. „Bolid” de 15 km/h și 60 de cai putere Ieri , la 13.30 fix, s-a auzit pentru prima oară în Capitală „fluierul” pe abur – sirena – unei „Mocănițe”. Cu doar câțiva pasageri în cele câteva vagoane austere, cu bănci de lemn, bătrâna locomotivă de 97 de ani, construită în 1917, a luat-o din loc, pufăind încet. Apoi, sub pasajul început de Băsescu și terminat de Oprescu, s-a oprit și a luat-o înapoi. Mecanicul „sculei”, Fabian Micloș, un secui de 35 de ani din Covasna, este mândru de „bolidul” său: „Prinde 15 kilometri la oră și are 60 de cai putere!”. Când e întrebat dacă el este proprietarul, oftează: „Aș vrea io, da’ nu-i a mea! E a șefului meu, domnu’ Gheorgh Hocevo... Dânsul are mai multe, din care vreo patru funcționale! E un pasionat de căile ferate înguste”. În țară, pe lângă celebra „Mocăniță” maramureșeană de la Vișeu, care încă mai are un interes economic, mai funcționează câteva, dar doar în scop turistic, pe rutele Comandău-Covasna; Moldovița-Argel, în Bucovina, Brad-Crâșcior și Abru- Câmpeni, ultimele două în Apuseni. Vizită pe podul lui Saligny de la Cernavodă Cea de-a doua atracție a aniversării a 75 de ani a Muzeului CFR, de lângă Gara de Nord din Capitală, este un tren de epocă a cărui locomotivă, „Călugăreni”, este una din cele cinci astfel de exemplare importate în 1869 din Germania. Cornel Corinda, mecanicul de 45 de ani al „speed”- erului care prinde o „iuțeală” de 90 de kilometri pe oră, lucrează din ‚88 numai pe locomotive cu aburi. Și chiar prinde viteza asta? Omul se îmbufnează: „Ar prinde, da’ vagoanele sunt limitate la maximum 30km/h... O să am un parcurs de croazieră!”. Normal, dacă te gândești că cele trei vagoane datează de pe vremea acțiunii din filmele cu Mărgelatu’! Trenul, care are trei vagoane, de trei clase diferite, va circula de două ori pe zi între Gara de Nord și Gara Băneasa, iar accesul se face pe bază de rezervare, la Muzeul CFR. În cadrul evenimentului organizat de CENAFER în perioada 10-15 iunie 2014, vor circula două trenuri speciale pentru comemorarea primei căi ferate dintre București și un port dunărean și a inginerului Anghel Saligny, constructorul complexului de poduri de la Fetești la Cernavodă: ● Miercuri, 11 iunie 2014: București – Videle – Giurgiu – Ruse, cu plecare din București la 10.30 și sosire în București la 20.30. ● Vineri, 13 iunie 2014: București –Pod Cernavodă – Constanța, cu plecare din București la 12.30, sosire în București: 21.10. Se va putea vizita și istoricul pod construit de ing. Anghel Saligny.