Angajații din România trebuie să știe că au dreptul la un număr de zile libere, pe lângă cele cel puțin 21 de zile obligatorii pentru concediul de odihnă anual. Acestea se acordă în anumite condiții, iar salariații au obligația să anunțe.
În ce condiții se acordă zilele libere extra concediului de odihnă
Potrivit Codului Muncii, agajații care se confruntă cu situații familiale neprevăzute, cum ar fi îmbolnăvirea sau accidentarea unei rude, au dreptul să lipsească de la locul de muncă.
Perioada este limitată, iar angajatul are obligația să anunțe angajatorul înainte dea intra în zilele libere.
Numai în aceste situații sunt permise absențele de la serviciu, în afara concediului de odihnă. Totuși, salariatul are obligația de a stabili cu angajatorul său maniera de recuperare a acestor zile.
Mai exact, Codul muncii prevede că angajații pot absenta de la serviciu în cazuri de urgență familială, Urgență însemnând că prezența lor este absolut necesară în situația familială. Există însă obligația ca salariatul să își informeze angajatorul. La câte zile libere are dreptul angajatul în afara concediului de odihnă
Codul muncii stabilește că numărul acestora nu trebuie să depășească 10 zile lucrătoare pe an calendaristic în care angajații pot absenta din cauza unor situații neprevăzute.
Inspecția Muncii a clarificat acest aspect, precizând că cele 10 zile pot fi luate toate odată sau fracționat, în funcție de necesități.
Zilele libere pentru astfel de situații sunt plătite, dar angajatul trebuie să le recupereze ulterior.
Angajatul nu poate fi concediat în timpul acestor zile libere
La fel ca în cazul concediului paternal sau concediul de îngrijitor, angajatul nu poate fi concediat pe durata acestor absențe pentru situații familiale neprevăzute.
În cazul în care un angajat se confruntă încheierea contractului de muncă în această perioadă, el poate cere angajatorului să furnizeze în scris motivele deciziei de concediere.