În ”scenariul de vis” propus de Asociația ProInfrastrcutura, în 2024 șoferii ar urma să circule pe o rețea de drumuri formată din 200 de kilometri de autostradă și drum expres. Însă, experții în infrastructură rutieră au precizat că cel mai probabil în 2024 se vor finaliza cel mult 140 de kilometri de autostradă.
Asociația Pro Infrastructura a publicat o analiză în care prezintă numărul de kilometri de autostradă care ar urma să fie dați în folosință în acest an. În cel mai optimist scenariu, autoritățile ar reda traficului rutier cel mult 140 de kilometri de autostradă, iar în cel pesimist, doar 55 kilometri de drum expres.
Kilometri de autostradă inaugurați în 2024
În ”scenariul de vis” propus de Asociația ProInfrastrcutura, în 2024 șoferii ar urma să circule pe o rețea de drumuri formată din 200 de kilometri de autostradă și drum expres. Însă, experții în infrastructură rutieră au precizat că cel mai probabil în 2024 se vor finaliza cel mult 140 de kilometri de autostradă.
„În acest an avem foarte multe variabile și este greu de prezis cu exactitate ce se va întâmpla, dar vom încerca. REALIST vorbind, ne vom bucura de 55 km (doar loturile sigure, DEx16 Oradea, A0 Sud 1, A7 Focșani și muzeele A0) în scenariul PESIMIST și până la 140 km (adăugăm A0 Sud 3, A1 Pitești-Curtea de Argeș, DEx4 Tureni și DEx12 Colonești-A1) în cel FOARTE OPTIMIST. Ar fi un record.
176 sau chiar spre 200 kilometri, este scenariul DE VIS cu toate planetele aliniate și bani la buget (nu există suficienți), stat serios (ce glumă bună) și constructori foarte harnici (prea puțini)”, arată Pro Infrastructura, într-o postare pe Facebook.
Șantiere care ar urma să se deschidă în 2024
Asociația Pro Infrastructura a întocmit o listă a șantierelor care ar urma să fie deschise în acest an, după cum urmează:
- A1 Sibiu-Pitești Secțiunile 2 (Mapa-Cengiz) și 3 (WeBuild) și veriga-lipsă Margina-Holdea (UMB);
- A8 Leghin-Moțca (UMB) și A13 Arpașu-Sâmbăta (Makyol);
- ultimul sector din A7 Ploiești-Pașcani, Nurol ar trebui să intre direct în execuție;
- Pe A0 Nord, sectorul dintre Afumați și Pantelimon;
- Bâcu-Corbeanca;
- pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș.
Astfel, potrivit analizei nu este exlcus ca în 2024 să înceapă lucrările pentru o lungime de 196 de kilometri de autostradă. Asta în scenariul în care statul va bugeta lucrările respective și va elimina birocrația.
Kilometri de autostradă care se vor finaliza în 2024
Asociația Pro Infrastructura a realizat și un sumar al șantierelor care se vor finaliza în acest an. În perioara februarie-martie, constructorul Strabag ar trebui să redea circulației secțiunea autostradă DEx16 între A3 și Centura Oradea, respectiv cu Alsim Alarko pe A0 Sud între DN5 și DN4. După care, pe parcursul anului se vor mai termina lucrările la șantierele:
- DN4-A2 în perioda mai-iunie, mult peste termenul precizat în contract, octombrie 2023.
- secțiunea A3-DN2 de pe A0 Nord în cazul în care CNAIR și constructorul chinez CCECC indentifică o soluție de conectare A0-DN2 la Afumați;
- Buzău-Vadu Pașii
- sectorul Mândrești-Focșani Nord;
Șantiere finalizate în proporție de 50%
Pro Infrasctructura a mai precizat că sunt 50% șanse ca următoarele porțiuni de autostradă să fie finalizate în 2024
„Marea știre rutieră a lui 2024 TREBUIE să fie conectarea A1 de A2 prin A0 Sud, doar dacă-și face treaba Aktor între DN6 și A1. Are termen aprilie 2024 și, evident, nu-l va respecta: abia a ajuns la 60% stadiu fizic. WeBuild poate rupe gura târgului în 2024 pe A1 Pitești-Curtea de Argeș și să fure trofeul celor de la Strabag: inaugurarea cu 9 luni înainte de termen (septembrie 2025)
Șanse 50/50 au și cei de la Dimex să termine la limită, în decembrie, puțin înainte de termen, mini-ciotul de nici 5 km de la Tureni, dar cu maxi-impact în trafic”, au mai declarat reprezentanții Pro Infrastructura.
Problemele constructorilor
La capitolul probleme, Asociația a arătat că firma constructoare UMB va întâmpina mari dificultăți să finalizeze „în 12 luni ce a mai rămas din numărul de kilometri de autostradă cu hobanat peste Siret și viaducte complicate peste căile ferate din zonă”.
„Pe A7 Vadu Pașii-Râmnicu Sărat cât și pe Râmnic-Mândrești au ajuns la aproximativ 26% și, cu mari eforturi, pot fi gata în decembrie unele segmente cu soluții de descărcare temporară în DJ-urile locale, fie între nodurile proiectate. Greu de crezut că UMB ar putea deschide mai mult de 25 din cei aproape 67 kilometri dintre Vadu Pașii (Buzău Nord) și Mândrești (Focșani Sud), cu neglijarea altor șantiere din portofoliu.
În funcție de ce se va decide pe A7, se poate rezolva și ecuația pe DEx12 Colonești-A1 unde UMB a ajuns la 42% și poate finaliza la sfârșitul anului măcar parțial până la Albota DACĂ se concentrează aici în dauna altor șantiere.
DEx6 Galați-Brăila a fost promis total iresponsabil de Grindeanu pentru 2023 (!) deși termenul este decembrie 2024 și, la fel ca pe DEx12, poate fi extins lejer în 2025”.
Șantiere uitate de autorități
La polul opus cele mai mici șanse de finalizare le au șantierele pentru construcția centurii Târgu Jiu, Bârlad, Timișoara Sud și Craiova Sud.
„Cruciale sunt și centurile rutiere pe care autoritățile le ignoră. Să fie băgate în seamă în apropierea alegerilor locale? Târgu Jiu și Bârlad erau promise din 2022, apoi ’23, o fi ’24 cu noroc? Și la Sfântu Gheorghe este fezabilă deschiderea în acest an. Iar Zalău la Sfântu’ Așteaptă. Timișoara Sud, Craiova Sud și niște obiective pe DNCB? Mai vedem în 2025”, mai arată asociația în postarea de pe Facebook.