Dosar penal pentru Autostrada Transilvania. Jumătate de miliard de euro, prejudiciu în cazul Bechtel
- Antoaneta Etves
- 24 februarie 2017, 00:00
Inspectorii din Ministerul de Finanțe susțin că cei care au condus Compania de Drumuri au gestionat prost contractul de construire a autostrăzii și au achitat ilegal bani
După trei ani de verificări, inspectorii de la Finanţe au ajuns la concluzia că în cazul Bechtel ar exista un prejudiciu de aproximativ 525 de milioane de euro şi că directorii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din 2003 şi până în prezent ar trebui să achite aceşti bani. În replică, directorul de la Drumuri care a semnat contractul cu americanii, Mihail Başulescu, a spus că nu e normal cum au făcut control inspectorii de la Ministerul de Finanţe.
„40 de milioane, date în avans americanilor
„Nu am fost invitat nici de controlori, nici de companie să-mi spun punctul de vedere. Că avem nişte controlori care aşa înţeleg să-şi facă treaba şi să se spele pe mâini, şi că cei din Companie sunt ori proşti, ori nu ştiu să trateze un astfel de control sau este rea intenţie, pentru că nu se pun la dispoziţie documente, iar contractul Bechtel în original nici acum nu este de găsit”, a reacţionat Başulescu atunci când a fost întrebat de reporterii EVZ dacă şi el trebuie să achite o parte din prejudiciul constatat de inspectori.
Potrivit celui care a parafat contractual de construire a autostrăzii Transilvania din partea statului Român, în 2003, o parte din banii constataţi ca prejudiciu ar fi fost achitaţi de statul român americanilor, ca avans.
„Cele 40 de milioane de euro sunt banii pe care i-a primit Bechtel atunci când s-a semnat contactul, sumă care nu s-a negociat cu mine sau cu altcineva din Companie, ci a fost stabilită la parafarea lui prin Hotărâre de Guvern. Ulterior, directorii care au venit după mine au modificat contractul şi au scos paragraful care spunea că orice modificare de contract se face prin Hotărâre de Guvern. Adică au eliminat Articolul 12F din contractul original”, a mai explicat Bașulescu pentru EVZ. Potrivit acestuia, după modificarea paragrafului ar fi apărut problemele. El a precizat că a cerut date de la Compania de Drumuri şi că a atacat în contencios administrativ raportul întocmit de Ministerul de Finanţe.
CNAIR se constituie parte civilă
Şefii actuali ai Companiei de Drumuri au ţinut să precizeze, ieri, că instituţia se va constitui parte civilă în urma constatării acestui prejudiciu. „CNAIR S.A., ca persoană juridică, nu are vreo responsabilitate separată de persoanele responsabile, iar în mod normal nu poate acoperi aceste sume. Menționăm că în anul 2013 a fost întocmit un raport de către Corpul de Control al primului - ministru, care are constatări similare din punct de vedere al sumelor, însă cu responsabilități diferite în sarcina mai multor entități publice. În urma acelui control din 2013 a fost deschis un dosar penal, iar C.N.A.I.R. - S.A. se va constitui ca parte civilă pentru recuperarea prejudiciului, dacă este cazul”, au precizat reprezentanţii Companiei. Narcis Neaga, fost director la Compania de Drumuri, ne-a explicat că cel care a reziliat contractul cu Bechtel, Mircea Pop, ar trebui întrebat. Până la închiderea ediţiei, acesta nu a putut fi contactat.
ANAF a somat să fie plătită paguba
Reprezentanţii Companiei de Drumuri au explicat că după primirea Raportului, CNAIR a formulat o plângere prealabilă la Ministerul Finanțelor Publice împotriva documentului. De asemenea, a solicitat instanței judecătorești suspendarea dispoziției obligatorii de recuperarea prejudiciului dată de ANAF.
Ce au constatat inspectorii de la Ministerul Finanțelor
● Compania nu a demarat și nu a derulat o procedură de negociere cu firma Bechtel International Inc, fapt care a condus la încheierea unui contract cu clauze paguboase pentru statul român;
● Au fost eliminate șase părți din contract la renegociere, fără scăderea sumei aferente;
● Negocierea defectuoasă a termenilor și clauzelor de reziliere a contractului.