Judeţul Constanţa, “corigent” la asigurarea accesului la educație al elevilor
- Feri Predescu
- 14 septembrie 2015, 15:03
Asociaţia Elevilor din Constanţa a lansat, public, un index al accesului la educaţie al elevilor din judeţul Constanţa în urma evaluării modului în care primăriile şi-au îndeplinit atribuţiile legale faţă de unităţile de învăţământ. Media generală a judeţului Constanţa este 4,95, ceea ce arată că este “corigent” în domeniul asigurării accesului la educaţie al elevilor.
La întocmirea raportului pe ultimul an şcolar, voluntarii Asociaţiei Elevilor din Constanţa (AEC), care au contactat cele 70 de primării din judeţ, au ţinut cont de 10 indicatori, printre care bursele şcolare, asigurarea pazei în şcoli, investiţii în baza materială a şcolilor, concursuri şcolare, activităţi recreative pentru elevi, susţinerea fondului de carte, asigurarea facilităţilor pentru elevii cu dizabilităţi, naveta personalului didactic. Rezultatele raportului, efectuat de elevi, în premieră în România, au fost prezentate, astăzi, într-o conferinţă de presă.
Potrivit voluntarilor AEC, doar 11,42% (8) dintre comunitățile locale din judeţ oferă burse şcolare şi doar 8,57% (6) oferă toate cele trei tipuri de burse şcolare (studiu, merit, sociale). Dintre cele 70 de comunități locale analizate, doar 21 asigură paza unităților de învățământ din fondurile și cu grija autorităților locale, reprezentând doar 30% din totalul comunităților locale din județ. Investițiile materiale în școli, sunt singurul indicator îndeplinit de majoritatea primăriilor. Doar două comune au informat că nu au bugetat şi nici nu au asigurat investiţii în baza materială a şcolilor din subordine.
În judeţul Constanţa există însă şi şcoli fără biblioteci, spun elevii. Fondul de carte al majorității unităților de învățământ din județul Constanța este reprezentat, în special, din lucrări clasice aflate în inventarul bibliotecilor şcolare încă din perioada comunistă. “Cu toate că aproape jumătate (47,14%) din unităților administrativ teritoriale din județ oferă sprijin financiar pentru bibliotecile din şcoli, un număr semnificativ (38%) de comunități nu asigură nici un leu pentru fondul de carte, iar în cazul a 10 comunități nu există date disponibile” a explicat elevul voluntar Marius Ghincea.
Asociaţia Elevilor din Constanţa, vorbind despre naveta personalului didactic, a arătat că la acest indicator 15,71 % (11) dintre primării au comunicat că nu oferă decontarea transportului pentru profesori. “În lipsa stimulentelor şi facilităților necesare, cadrele didactice bine pregătite vor refuza să predea în școlile aflate în mediul rural şi la o relativă depărtare de domiciliu. Decontarea costurilor de transport cuvenite cadrelor didactice care nu locuiesc în comunitățile în care predau reprezintă un element important al asigurării accesului la educație de calitate”, au spus elevii .
Clasamentul primăriilor care contribuie la sprijinirea educaţiei în judeţul Constanăţa este dominat de comuna Mihai Viteazu, care a obţinut nota 9. Comunele Ostrov, Peștera, Ciocârlia şi orașul Eforie sunt următoarele patru unități administrativ teritoriale din topul de anul acesta, fiecare cu nota 8, ele oferind şcolilor un grad ridicat de servicii și facilități. Municipiul Constanţa se situează pe locul al 17-lea, obţinând doar nota 6. “În urma realizării studiului, nota, media generală pe care judeţul Constanţa a obţinut-o este 4,95 . În termeni şcolari, putem spune că judeţul Constanţa a rămas corigent la asigurarea calităţii educaţiei pentru elevii săi”, a concluzionat preşedintele Asociaţiei Elevilor Constanţa, Alexandra Manda.