Joburile viitorului

Joburile viitorului

Noile meserii din nomenclator sunt preponderent cele din domeniul bancar. Joburi nerecunoscute precum blogger, personal shopper sau antrenor personal pot aduce câteva mii de euro lunar.

Românii vânează joburi bănoase, iar pasiunea primează mai puţin atunci când este vorba de alegerea unei profesii.   În prezent, meseriile care au mare căutare sunt cele din domeniul creativ, precum copywriter sau cele din marketing, care se referă la partea de branding. De asemenea, se caută poziţii pe zona de resurse umane, care implică recrutarea - executive search sau head hunter.

Sunt din ce în cei mai mulţi români interesaţi să lucreze cu alte persoane şi să se dezvolte, adică training şi coaching. Salariul în aceste domenii porneşte de la 300-400 de euro pentru entry-level şi poate ajunge până la 3.000-4.000 de euro lunar, în funcţie de vechime şi calificarea profesională.   În plus, construcţiile şi resursele umane vor fi peste ani sectoare la fel de stabile ca în prezent. Recent, şi-au făcut loc în nomenclator mentorii şi videojurnaliştii, iar de luna viitoare vor fi adăugate câteva profesii din domeniul bancar, propuse de Asociaţia Română a Băncilor.

Multe dintre meseriile apărute în nomenclator şi prevăzute în Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR) sunt cele din domeniul bancar. De la actualizarea din iulie şi până acum au fost avizate mai multe profesii. Domeniul bancar, în expansiune

Coordonator conformitate, director conformitate, expert conformitate, manager securitatea informaţiei, ofiţer securitatea informaţiei sunt joburi al căror nivel de salarizare porneşte de la 600-700 de euro şi poate ajunge până la 2.000-3.000 de euro, lunar. Direcţia de conformitate a unei bănci are rolul de a asista conducerea în administrarea eficientă a riscurilor la care este expusă banca, în desfăşurarea activităţii de zi cu zi. Riscurile se referă la pierderile financiare sau la afectarea reputaţiei, pe care o instituţie de credit o poate suferi ca urmare a neconformării cu legile, reglementă rile, codurile de conduită şi standardele privind bunele practici.

Consilierul în carieră Eduard Ezeanu consideră că, în prezent, există o criză de oameni în acest domeniu, iar sectorul respectiv abia acum începe să se dezvolte.   RECUNOSCUTE

Noile realităţi economice au impus recent modificarea structurii nomenclatorului de meserii > Nutriţionist şi dietetician. O nouă profesie avizată, care îşi va face loc în nomenclatorul de meserii, este cea de nutriţionist şi dietetician, care nu trebuie confundată cu medicul specialist în boli de nutriţie şi diabet zaharat. Nutriţionistul şi dieteticianul au studii medii, iar salariile lor variază între 450 şi 700 de euro. Diferenţa dintre cele două posturi este că primul se ocupă de prevenirea bolilor, în timp ce al doilea are grijă de persoane care suferă deja de probleme legate de dietă.

> IT. Eduard Ezeanu susţine că vor exista mereu căutări în anumite domenii, precum IT-ul. O altă meserie avizată, care urmează să apară în nomenclator, este cea de specialist în proceduri şi instrumente de securitate a sistemelor informatice. > Apare urbanistul. Într-o perioadă în care marile oraşe sunt din ce în ce mai aglomerate şi se sufocă, se impun proiecte de urbanism care să le descongestioneze. Misiunea unui astfel de specialist este să conceapă proiecte şi să permită punerea lor în aplicare. Salariul mediu este de 425 de euro. > Mentor. Este persoana care oferă asistenţă în carieră pentru atingerea standardelor de dezvoltare profesională şi personală. Mai precis, încurajează, sfătuieşte şi sprijină pentru atingerea ţelurilor propuse, iar salariul său poate ajunge la câteva mii de euro lunar. > Paramedic. Recent introdusă în nomenclator este şi meseria de paramedic, adică a personalului medical care acordă primul ajutor. Meseria exista, dar nu era recunoscută şi apărea sub diferite forme, precum pompier salvator. „Necesitatea ca această meserie să fie recunoscută era foarte mare, pentru că noi deja aveam aceşti oameni în teren“, susţine medicul coordonator SMURD, Raed Arafat. > Videojurnalist. Este un job nou. La capitolul responsabilităţi, pe site-ul TVR, unui astfel de jurnalist i se cere să redacteze texte, comentarii, să elaboreze scenarii pentru emisiuni, să propună teme pentru emisiuni, să realizeze filmările şi montajul materialului. Videojurnalistul este reporterul de televiziune care lucrează singur, cu o cameră digitală şi editează materialul cu ajutorul unui laptop. > Copywriter. Este persoana care se ocupă de concepţia şi designul mesajelor publicitare, de la slogan, textul unei reclame şi al tuturor celor care apar într-o campanie. Salariul unui copywriter porneşte de la 300- 500 de euro pentru un junior şi ajunge până la 2.000 de euro pentru o persoană cu experienţă. > Executive search sau head hunting se referă la recrutarea managerilor sau a persoanelor pentru poziţii specializate. Un head hunter pune accent pe identificarea unor potenţiali candidaţi, contactarea şi atragerea lor pentru jobul respectiv. Salariul unei astfel de persoane este în jur de 2.000- 3.000 de euro.

PARAMEDIC. Personalul medical care acordă primul ajutor a fost în sfârşit recunoscut ALTERNATIVĂ Bani mulţi din meserii nerecunoscute Foarte multe meserii de nişă nu sunt incluse în nomenclatorul ocupaţiilor. Antrenorul personal. Este o profesie care a apărut de curând. Prin consiliere, această persoană te învaţă să lucrezi ordonat şi eficient şi te încurajează atunci când ai un eşec, în schimbul a câteva sute de euro lunar. Personal shopperul. Face alegerile vestimentare pentru un client şi câştigă lunar câteva mii de euro. Persoana care apelează la un consilier de imagine are 30-40 de ani, deţine o formă de conducere într-o firmă sau este soţia unui bărbat bogat, iar criticii de modă spun că este un serviciu practic, dar la limita snobismului. Eduard Ezeanu consideră că vor mai trece câţiva ani până când consilierul de imagine va fi inclus în nomenclator, întrucât seviciul nu este accesibil publicului larg. Blogger. Ezeanu crede că meseria de blogger nu va fi recunoscută, pentru că este privită mai degrabă ca o metodă de a interacţiona cu oamenii şi de a te face cunoscut. Totuşi, veniturile unei persoane care ţine un jurnal on-line, în România, sunt în jur de 1.000 de euro (din reclamele postate pe site).

BLOGGER. Un jurnal on-line poate aduce un venit de 1.000 de euro lunar

Ne puteți urmări și pe Google News