Japonia, obsedată de fructele perfecte

Să dăruieşti fructe-cadou este un obicei comun în Japonia. Dar aceste fructe nu sunt unele obişnuite, pe care le găseşti oriunde în supermarket, nu au zgârieturi, lovituri sau "defecte". Culegerea recoltelor se desfăşoară cu grijă maximă şi extremă atenţie pentru detalii, iar când ajung la piaţă sau în magazine, fructele au deja un preţ exorbitant!

Când păşeşti pentru prima oară într-un astfel de magazin de fructe, eşti uimit! De exemplu, într-un magazin de lux, care se numeşte Senbikiya, şi care se află în centrul capitalei Tokyo. Se aude muzică clasică în surdină, personalul este politicos, atent, oferă scaune clienţilor şi apoi vine să-i întrebe ce şi-ar dori să cumpere. Tavanul înalt, decorul elegant, luminile alese cu gust. Şi totuşi nu este vorba despre un magazin al unui designer vestimentar sau unul exclusivist de bijuterii. Senbikiya este un magazin de fructe proaspete! Tradiţie de 130 de ani

Ushio Oshima este proprietarul magazinului şi este a şasea generaţie a familiei care a înfiinţat acest magazin. Afacerea a început în secolul al XIX-lea, prin cultivarea unor fructe, pe care le vindeau apoi la preţuri mici. Asta s-a întâmplat până când soţia patronului, la a doua generaţie, a realizat, la un moment dat, că ar fi mai profitabil magazinul dacă ar căpăta un profil de business şi s-ar adresa persoanelor cu venituri mari. La ora actuală este cel mai scump magazin de fructe din întreaga lume!

Sunt vândute mere, de mărimea capului unui copil, cu coaja perfectă, roşie, fără nicio pată, la preţul de 2.100 de yeni sau 25 de dolari. Bucata, nu kilogramul. Căpşunii Regali sunt vânduţi în cutii de 12 bucăţi perfecte, la preţul de 6.825 de yeni sau 83 de dolari. Şi se vând, în zilele cu vânzare mai slabă, în jur de...50 de astfel de cutii.  

Apoi există pepenii galbeni, fiecare perfect rotund, cu codiţe perfect aliniate, de culoare verde, în forma literei T. Costă nu mai puţin de 34.650 de yeni sau....419 dolari pentru trei bucăţi!!! Cadouri speciale

"Ne-am specializat în crearea unor cadouri speciale cu fructe", explică Oshima. "Aşa că trebuie neapărat ca aceste daruri să arate bine. Aspectul este foarte important. Apoi, la fel de importante sunt şi serviciile pe care le oferim. Combinaţia dintre cele două este ceea ce cumperi, de fapt", spune patronul.

"Fructele sunt încă un aliment de lux, nu ca legumele", spune Hiroko Ishikawa, care are o firmă de distribuţie de fructe. "Legumele sunt necesare în viaţa de zi cu zi, dar fără fructe poţi să trăieşti. Deci, dacă vrei neapărat să cumperi un fruct, mai bine să cumperi unul care arată foarte bine. Nu vrei să dai bani pe unul care e lovit, deformat, pentru că plăteşti un preţ prea mare. Iei unul care arată cu adevărat bine", explică el. Fructele sunt cultivate de agricultori, în sere - nu departe de Tokyo există 600 de astfel de proprietăţi agricole.

Membri familiilor fac schimb de cadouri, în timpul sărbătorilor, vara şi iarna, dar tradiţia merge mai departe de atât. Oamenii oferă cadouri pentru a-şi exprima recunoştinţa, de exemplu faţă de şefii lor. Companiile oferă deseori cadouri clienţilor şi partenerilor de afaceri.   Sursa: BBC VEZi aici mai multe fotograii cu fructele-fenomen!