Perioada în care Giuseppe Conte era favoritul Berlinului s-a încheiat. Acum între cele două capital europene tensiunea e din ce în ce mai mare. Furioși că Germania nu acceptă coronabond-urile care ar putea salva economia italiană, guvernanții de la Roma au trecut la represalii în ceea ce privește politica germană pro-imigrație. Iată ce scrie Il Fatto Quotidiano:
"Italia nu mai este un port sigur", au stipulat într-un decret semnat marți patru miniștri italieni, în timp ce nava Alan Kurdi a ONG-ului german Sea Eye naviga la câteva mile de Linosa și Lampedusa. La bord se aflau 145 de naufragiați salvați în largul coastei libiene. S-a deschis astfel un nou front de urgență: dacă Italia nu mai este un port sigur, din cauza pandemiei de COVID-19, cu siguranță nu există un port sigur în toată Europa.
Dacă o singură persoană din rândul membrilor echipajelor și naufragiaților salvaţi ar fi depistată pozitiv la testul pentru coronavirus, și dacă s-ar institui din nou blocajul deja petrecut în cazul navei Diciotti sau al altor nave ale ONG-urilor, Alan Kurdi s-ar transforma într-un focar plutitor, cu consecințe umanitare și juridice absolut inedite. Și, ce se va întâmpla de astăzi, prin urmare, cu cei care fug din Libia și vor fi salvați pe mare?
Trebuie să ne imaginăm un al doilea scenariu: Libia, potrivit datelor Organizației Mondiale a Sănătății, numără 18 infectați cu COVID-19. Dar, având în vedere condițiile libiene, este imposibil de stabilit cât de credibile sunt aceste date și modul în care Tripoli luptă împotriva epidemiei, care ar putea crește, contaminând miile de oameni disperați care încearcă să ajungă în Europa, în special în Italia, peste Marea Mediterană. Riscul este că mii de oameni vor încerca, oricum, să părăsească Libia și, dacă vor fi salvați, vor rămâne pe mare o perioadă dificil de estimat și cu consecințe greu de imaginat.
Dacă Italia nu este un port sigur, cum poate fi Spania cu cei peste 148 000 de infectaţi ai săi? Sau Grecia care numără 1.700? Sau Franța?
Conform decretului, din care enumerăm aici pasajele principale, navele care salvează naufragiați vor trebui să îi ducă la loc sigur în statul sub al cărui pavilion navighează. Prin urmare, pentru Alan Kurdi, destinația e Germania: îi va accepta Berlinul? Statul german număra marți 99.225 de persoane infectate și 1.607 de victime ale virusului. Va fi dispus să-și deschidă porturile? Posibilul impas înregistrat de Alan Kurdi de marți seară riscă să reprezinte o nouă frontieră a crizei COVID-19: nimeni nu poate ști dacă sunt pasageri infectați la bord. Nimeni nu poate ști dacă infecția va afecta sau nu echipajul. Nimeni nu poate exclude posibilitatea creării unor focare plutitoare.
La semnarea decretului, în evidentă grabă pentru a evita debarcarea navei Alan Kurdi, au participat patru miniștri: Paola De Micheli de la Infrastructură și Transporturi, Luigi Di Maio de la Ministerul de Afaceri Externe, Luciana Lamorgese de la Ministerul de Interne și Roberto Speranza de la Ministerul Sănătății. În primul rând, decretul prevede că "având în vedere situația de urgență legată de răspândirea coronavirusului, situația critică actuală a serviciilor regionale de sănătate și angajamentul extraordinar al medicilor și al întregului personal de asistență medicală de a ajuta pacienții cu COVID-19, nu este posibilă asigurarea disponibilității unor locuri sigure pe teritoriul italian fără a compromite funcționalitatea structurilor naționale de sănătate, de logistică și de siguranță dedicate limitării răspândirii contagierii, asistenței și îngrijirii pentru pacienții cu COVID-19".
Apoi, se mai arată în decret, "persoanelor eventual salvate, printre care nu poate fi exclusă prezența unei infectări, trebuie să li se asigure absența amenințării propriei vieți, satisfacerea nevoilor primare și accesul la servicii fundamentale din punct de vedere al sănătății, logisticii și transportului". Pentru salvările efectuate de "unitățile care arborează steag străin, care au efectuat operațiunile", decretul amintește că "activitățile de asistență și salvare care trebuie puse în aplicare în portul sigur pot fi asigurate de țara sub pavilionul căreia se desfăşoară activitățile navale".
Practic, dacă Italia nu coordonează operațiunile de salvare, navele trebuie să debarce naufragiații în țara din care nava provine. Și, prin urmare, în cazul navei Alan Kurdi, care arborează drapelul german, în Germania. Prin urmare, decretul dispune ca "pe întreaga durată a urgenței sanitare naționale, porturile italiene să nu asigure cerințele necesare pentru clasificarea și definirea lor ca loc sigur".