In piesa "Ionesco - Cinci Piese Scurte", care a avut premiera de curand la Odeon, regizorul Alexandru Dabija surprinde publicul cu o montare inedita, in care regasim rasu'-plansu' ionescian, prins in cinci momente scurte.
Spectacolul include textele „Il cunoasteti”, „Salonul Auto”, „Guturaiul oniric”, „Fata de maritat” si „Lacuna”. Cele cinci piese au fost pentru prima data prezentate impreuna in 1953, la ThTheatre de la Huchette, alaturi de alte lucrari ionesciene si de „Caldura mare”, dupa Caragiale.
Scenografia, semnata de acelasi Dabija, alaturi de Laura Paraschiv, este minimalista, cu un perete, o usa, o masa si chiar o masina, in „Salonul Auto”. In muzica, se recunoaste stilul inconfundabil al Adei Milea. De altfel, Dabija si Ada Milea au colaborat de curand si la Sibiu, in „Nasul”, dupa Gogol.
Actorii Dorina Lazar, Oana Stefanescu, Antoaneta Zaharia, Ionel Mihailescu, Gelu Nitu, Niculae Urs si Pavel Bartos se prind intr-un carusel al situatiilor absurde, de un umor infinit, dar esentializat si rafinat in acelasi timp.
Cei mai multi dintre ei joaca doua-trei personaje, pe care le contureaza in registre de umor diferit. „Toata lumea vrea sa dirijeze pe toata lumea. Toata lumea se impotriveste sa fie dirijata de toata lumea. Astfel, se stabileste un echilibru cel putin dinamic”, spunea dramaturgul.
In „Il cunoasteti”, mostra perfecta de umor absurd, Antoaneta Zaharia intra in rolul unei tinere fete din Parisul anilor ‘50-’60. In scena intalnirii intamplatoare, pe strada, cu un barbat (Pavel Bartos), gagul negru capata proportii cosmice. Desi se dezbraca, fata nu-si poate opri partenerul din drumul „cautarii” sale absurde.
In „Guturaiul oniric”, un barbat (Gelu Nitu), aflat intre doua varste, bate la usa unei farmacii, fiind ispitit de fata foarte sexy si provocatoare de la masa cu medicamente (aceeasi Antoaneta Zaharia).
Totusi, guturaiul oniric nu poate fi vindecat atat de usor, nici macar prin farmecele unei femei cu adevarat frumoase. Antoaneta, pe care am mai vazut-o la Odeon, in „Chip de foc” sau in „De ce fierbe copilul in mamaliga”, trece cu naturalete de la o ipostaza la alta in trei dintre scenete.
In „Salonul Auto”, masina se vinde odata cu femeia (Oana Stefanescu), care poate sa-si piarda nasul si sa stranute la fel ca un automobil.
„Fata de maritat” este de fapt un baiat, iar „Lacuna” ironizeaza finetea intelectualilor - academicieni aflati in functii de conducere de varf, dar care au sarit cu gratie peste Bacalaureat, desi au doctorate (in rolul academicianului - Ionel Mihailescu).
Gesturile sunt elementare si mecanice, limbajul si situatiile - aberante. Nici didactic, nici moralizant, antisentimental si anticonventional, in teatrul lui Ionesco intalnim un joc adevarat, liber si straniu, pur si provocator, iar piesele scurte de la Odeon merita a fi vazute.