INVESTIGAŢIE EVZ. Piaţa românească de artă, aruncată în aer de samsarii de tablouri

INVESTIGAŢIE EVZ. Piaţa românească de artă, aruncată în aer de samsarii de tablouri

Casele de licitaţii care vând picturile la preţuri rezonabile sunt atacate de negustorii care vor să "salte" preţul.

Piaţa românească de artă este supusă unei agresiuni fără precedent. După ce au săltat cota tablourilor clasice la preţuri fantasmagorice, samsarii de artă reuşesc să vândă lucrări de avangardă la preţuri pe care nu le-a "înghiţit" nici măcar Parisul. Aceiaşi negustori atacă sălbatic galeriile care scot la vânzare tablouri ale aceloraşi artişti, dar la preţuri corecte.

Samsarii, ei înşişi proprietari de galerii de artă, îşi acuză public concurenţa că ar vinde falsuri, pentru a le strica imaginea şi a le alunga clienţii. Atacatorii care găzduiesc şi vând chiar ei, în propriile galerii, lucrări dubioase, nu se sfiesc să-i ia în băşcălie şi să arunce cu noroi nici în experţii români în artă.

Investiţii nerentabile

În ultima vreme, preţul lucrărilor de artă a explodat în România. Operele pictorilor clasici au fost licitate la preţuri de ordinul sutelor de mii de euro. Acestea, spun specialiştii, nu mai sunt investiţii, ci "găuri negre" pentru bugetul cumpărătorilor de artă.

Cum piaţa "clasicilor" pare că şi-a atins maximul, dacă nu l-a şi depăşit, galeriile de artă au început să se orienteze către lucrările artiştilor de avangardă, mai ales că unii dintre aceştia sunt cunoscuţi în străinătate, iar cotaţia lor e în creştere şi la casele de licitaţii internaţionale.

Avangarda, la mare preţ

Lucrările unor artişti precum Victor Brauner, Mattis Teutsch sau Max Herman Maxy se vând deja cu zecile. Ei sunt puţin cunoscuţi de colecţionarii tradiţionali, astfel că negustorii mizează pe oamenii cu bani, nedeprinşi cu arta.

Surse din piaţă susţin că unele dintre aceste tablouri sunt susceptibile a fi fost vândute între galerii, chiar prin interpuşi, tocmai pentru a se sălta preţurile

"Picturi vândute la o galerie cu «preţuri – record» de 37.000 - 39.000 de euro au reapărut la vânzare, în mai puţin de un an, la o altă galerie, cu peste 40.000 de euro. Altele au fost vândute, de către aceleaşi două galerii, cu 15.000, apoi cu peste 21.000 de euro. O astfel de manevră s-ar numi pe piaţa de capital «manipularea preţurilor» şi se pedepseşte penal", spun sursele.

În acest mod, casele de licitaţii au vândut în România chiar şi lucrări care nu putuseră fi vândute nici cu preţuri mai mici în Occident.

De la afaceri cu manechine, la negoţ cu artă

Apariţia unei case de licitaţii cu preţuri mai realiste, apreciază specialiştii, a tulburat apele. Samsarii, care încercau să-i convingă pe români să cumpere mai scump ceea ce cunoscătorii de artă din străinătate nu cumpăraseră nici la preţuri mai mici, au sărit ca arşi. Ei au început să acuze toate lucrările scoase la vânzare la preţuri modice că ar fi, de fapt, nişte falsuri.

Vârful de lance este Lucian Georgescu, un român fugit din ţară în 1983, stabilit la Paris, investitor în artă după ce a prins cheag cu o afacere cu agenţii de manechine.

El a deschis la Bucureşti, în urmă cu doi ani, o galerie (Colors Art) unde a vândut şi lucrări dintre cele care nu au avut căutare afară. Recunoaşte că nu are pregătire profesională în domeniul artei, dar pozează în singurul luptător împotriva falsurilor în artă de pe piaţă.

Georgescu îi acuză de incompetenţă sau de interese pe mulţi dintre experţii români, la fel de nonşalant precum îl dispreţuieşte pe Nicolae Grigorescu şi pe alţi clasici.

A organizat chiar o conferinţă de presă în care a acuzat de fals lucrări vândute la licitaţie, atestate de experţi români. El nu a făcut demonstraţia "falsurilor" cu vreo expertiză, ci pe baza e-mailurilor trimise de experţi din străinătate, pe care spune că îi cunoaşte personal.

Desenele lui Brauner, "expertizate" pe e-mail

Lucrările artistului Victor Brauner (n. 1903, Piatra-Neamţ – m. 1966, Paris) au fost la mare preţ în ultimii ani. Unele dintre picturile acestuia au fost licitate în Vest cu sute de mii de euro. Preţul desenelor artistului se păstrează însă, în cea mai mare parte, până în 6.000-7.000 de euro, potrivit Casei Christie’s.

Când casa de licitaţii românească Ara Art a vândut la licitaţie două desene Victor Brauner, cu "numai" 3.000 de euro bucata, Lucian Georgescu a sărit ca ars: "Falsuri!".

După ce a făcut atmosferă (scandal) la expoziţiile "concurenţei", Georgescu a prezentat, în decembrie, într-o conferinţă de presă, "dovada falsurilor": un e-mail primit de la Samy Kinge - galerist din Paris, cunoscut ca expert în Brauner.

"Nu aşa se verifică autenticitatea"

Specialiştii consultaţi de "Evenimentul Zilei" au explicat că expertizarea unui desen e mult mai dificilă decât cea a unei picturi. Ei spun că este neprofesionist faptul că experţii străini şi-ar permite să tragă concluzii doar pe baza fotografiilor desenelor, fără să fi văzut lucrarea.

"În ceea ce priveşte expertizele pe e-mail, realizez că am rămas la nivelul unui empirism ciudat. Procedurile moderne presupun analiza imagologică, investigaţii spec trografice, fizice, chimice şi chiar statistice", ne-a declarat Emanuel Nadler, şeful Muzeului de Artă din Piatra Neamţ şi expert în Brauner. I-am solicitat lui Samy Kinge, care a găzduit şi vândut, în galeria sa din Paris, lucrări ale lui Brauner, să confirme, oficial, afirmaţia că cele două desene sunt false. Kinge s-a ferit să dea un răspuns clar: "Sunt permanent în contact cu domnul Georgescu pe subiectul Victor Brauner". El ne-a mai spus că ar fi văzut o groază de falsuri, dar nu s-a pronunţat explicit asupra celor două desene Ara Art. Teutsch, mărul discordiei Lucian Georgescu a aplicat acelaşi "tratament" pentru toate lucrările "suspecte" din cauza preţurilor "prea mici".

La licitaţia Ara Art din 7 decembrie 2011, au fost prezentate două lucrări ale lui Mattis Teutsch (n. 13 august 1884, Braşov - 17 martie 1960, Braşov), pictor român de etnie maghiară. Ambele lucrări au fost expertizate de Veronica Bodea Tatulea, fost şef de secţie al Muzeului de artă din Braşov şi "prietenă de o viaţă", spune ea, cu artistul.

"Doamna Tatulea nu este expert în Mattis Teutsch, singura ei legătură pe care o ştiu este că a furnizat fotografii ale lucrărilor pentru catalogul Mattis Teutsch din Ungaria". Veronica Bodea a refuzat să comenteze afirmaţia.

Expertul ungur Lazlo Jureszko, cunoscut al lui Georgescu, ne-a confirmat că i-a spus acestuia că lucrările expertizate de Bodea ar fi false. S-a pronunţat tot pe pozele trimise de Georgescu. Am identificat în catalogul din Ungaria o lucrare foarte asemănătoare cu "Peisaj cu pomi" de la Ara Art. Veronica Bodea ne-a spus: "Mulţi artişti au pictat mai multe variaţiuni. Fie i-a obsedat tema, fie din raţiuni comerciale. Ambele tablouri sunt, probabil, autentice".

AMATORISM

Georgescu a picat testul competenţei

Am pus la încercare "expertiza" lui Georgescu. Am tipărit poza tabloului de la Budapesta, dar i-am pus titlul lucrării de la Ara Art, pe care galeristul o acuza de fals. Am vrut să vedem dacă Georgescu spune despre pictura din Budapesta că este un fals doar pentru că părea a fi din România, de la Ara Art:

EVZ: De ce spuneţi că aceasta este un fals? Lucian Georgescu: Nu vedeţi aici cât de prost este făcută? Haideţi, domnule, asta-i făcută de un copil!

Aceasta spuneţi dumneavoastră că e un fals? Da, da!

Aceasta este deci un fals, pentru această greşeală ("indicată" de reporter - foto) Pentru mai multe greşeli!

EȘEC. Galeristul (stânga) nu a recunoscut un Teutsch autentic

Vă informez că această poză a tabloului despre care spuneţi că este un fals este reproducerea unui tablou recunoscut autentic, din Ungaria, al aceluiaşi artist.. Eu vă spuneam că lucrarea de la Ara Art e falsă...

IMPACT

Atacurile galeristului au alungat clienţii concurenţei

Ariadna Zeck, expertul Ara Art, susţine că acţiunile şi declaraţiile lui Lucian Georgescu au adus grave prejudicii galeriei, cunoscută până la izbucnirea "războiului" ca fiind singura casă de licitaţii fără lucrări returnate.

Zeck spune că îl va acţiona în instanţă pe Georgescu pentru grave prejudicii de imagine: "Declaraţiile şi afirmaţiile lui Lucian Georgescu ne-au produs daune uriaşe".

Investitorii, alungaţi

Unii dintre clienţi au refuzat să mai plătească lucrările adjudecate, alţii cer banii înapoi.

"Toţi aceştia au luat de bune declaraţiile acestui domn, pentru care experţii români sunt nişte diletanţi şi care îndrăzneşte să spună că Nicolae Grigorescu şi alţi pictori cunoscuţi sunt doar copieuri ai lucrărilor de la Paris. Am solicitat Ministerului Culturii să arbitreze acest conflict, dacă se poate printr-o contraexpertiză. Pentru lucrările lui Brauner, despre care acest domn susţine, într-o manieră ridicolă, că sunt false, vom aduce un expert străin de renume. Nu-l vom aduce însă de la Paris, ci din altă parte. La Paris sunt interesele prea mari!", ne-a declarat expertul în artă Ariadna Zeck.

Ministerul Culturii apără reputaţia Ara Art

La rândul său, Lucian Georgescu a cerut ministerului să investigheze "falsurile" puse în circulaţie de Ara Art. "Îi cunosc foarte bine pe cei de la Ara Art. Pot să declar că sunt super-cinstiţi şi profesionalişti. Ştiu, de pildă, că Mattis Teutsch a fost atestat de unul dintre cei mai mari experţi români. Garantez pentru seriozitatea Ara Art şi pentru cinstea şi profesionalismul Ariadnei Zeck", ne-a declarat istoricul de artă Irina Cajal, subsecretar de stat în Ministerul Culturii.

Surse din minister ne-au mai spus că pe piaţă se vorbeşte că punerea la îndoială a autenticităţii diverselor opere ar avea drept scop scoaterea din ţară a lucrărilor "cu nume" şi vânzarea lor ulterioară în Occident.

Poliţia, "sesizată" pe e-mail

Georgescu spune că a reclamat "falsurile" şi la Poliţie, dar a făcut-o tot prin e-mail.

"Oficial, domnul Georgescu nu a făcut nicio reclamaţie la noi, doar bombardamente pe Internet, a profitat că îmi ştia adresa de e-mail. Câtă vreme nu este prevăzută nicio infracţiune, în nicio lege specială sau în cea privind drepturile de autor şi nici nu am vreo plângere a unei persoane vătămate, care a cumpărat vreo astfel de lucrare şi să reclame că a cumpărat un fals, nu am ce face. Domnul Georgescu nu a vrut să înţeleagă", ne-a declarat Margareta Arsenescu, comisar şef în cadrul IGP, specialist pe probleme de patrimoniu cultural naţional.

BÂRNA DIN OCHI

Lucrări dubioase la Colors Art

"Evenimentul Zilei" a cerut opinia unui reputat expert cu privire la picturi ale maestrului Corneliu Baba, pe care Lucian Georgescu le-a vândut sau le mai are spre vânzare în galeria sa. Henry Mavrodin, elevul maestrului Baba şi cel care i-a preluat atelierul, ne-a spus că are serioase reţineri faţă de lucrările în cauză (Arlechinul, Nud - studiu, Casă la Veneţia). Mavrodin a identificat numeroase greşeli în desen, compoziţie, paletă chiar şi de tehnică, greşeli despre care expertul afirmă că maestrul Corneliu Baba nu le putea face vreodată. "Îi cunosc foarte bine pe cei de la Ara Art. Pot să declar că sunt super-cinstiţi şi profesionalişti." IRINA CAJAL, subsecretar de stat, ministerul culturii

"TUNURI" PE PIAŢA ROMÂNEASCĂ TRASEU. Nimeni nu a oferit la Paris, în 2009, 30.000 de euro pentru "Cireş în floare". În aprilie 2010 a fost vândută de o casă românească cu 38.000 de euro. Colors Art a revândut-o cu 44.000 de euro TRAFIC. "Flori de suflet", pe fond roşu, scoasă la vânzare la galeria Rossini din Paris, cu 15.000 euro, nu a găsit cumpărător. A fost vândută în România la acest preţ, apoi revândută de Colors Art cu 22.000 euro SUPRAPREŢ. Nici "Flori de suflet", pe fond albastru, nu a găsit pe nimeni la Paris care să ofere 15.000 de euro. Colors Art a reuşit cu 22.000 euro

Citiți și:

  • Cât poţi câştiga dacă investeşti în opere de artă