Elevii înscriși în învățământul dual au perspective mai bune de angajare după terminarea studiilor comparativ cu cei care optează pentru alte sisteme, a afirmat joi Iulian Cristache, expert în politici educaționale.
Totodată, acesta a subliniat că extinderea acestui tip de educație necesită intervenții din partea Guvernului, prin politici publice menite să sprijine dezvoltarea sectorului privat.
Elevii din învățământul dual se angajează mai repede
Iulian Cristache a declarat, în cadrul unei dezbateri pe tema educației și formării profesionale, organizată de Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării (CLCC), că legătura dintre educație și piața muncii ar putea aduce beneficii semnificative.
Expertul a subliniat că învățământul dual ar putea fi integrat eficient dacă ar exista politici publice la nivel guvernamental care să susțină dezvoltarea sectorului privat.
În prezent, Cristache a menționat că în multe județe lipsesc platformele industriale și marii agenți economici privați, care să colaboreze cu inspectoratele școlare pentru a crea parteneriate și a oferi locuri de muncă viitorilor absolvenți.
A adăugat că există exemple de bune practici în orașe precum Brașov și Oradea, unde economia este bine dezvoltată și învățământul dual funcționează eficient.
Cu toate acestea, a subliniat că situația nu este aceeași în județe precum Teleorman, unde economia este „la pământ”.
„Este clar că elevii care participă la învăţământul dual au o şansă mai mare de angajare după finalizarea studiilor. Sunt firme care spun: „Domnule, eu vin cu o grupă de 10 elevi, plătesc câteva mii de lei lunar pentru ei - şi după ce se termină stagiul de practică şi şcoala - ei nu au nicio obligaţie să vină la mine să se angajeze.
Pe de altă parte, sunt agenţi care spun: „Este foarte bine acest lucru, pentru că s-ar putea că până termină stagiul de practică eu să nu mai am posibilitatea să-l angajez.
În partea cealaltă, sunt părinţi care nu vor să semneze contract cu obligativitatea de a se angaja la locul de muncă copiii lor, acolo unde agentul economic cheltuie nişte bani să poată absorbi forţa de muncă”, a mai transmis Iulian Cristache.
Elevilor le lipsește infrastructura educațională
Expertul a abordat, de asemenea, problema infrastructurii educaționale, menționând că multe unități de învățământ fie nu au echipamentele necesare, fie dispun de dotări învechite.
Acest deficit, a precizat el, afectează calitatea procesului educațional și pregătirea elevilor pentru piața muncii.
Iulian Cristache a menționat că a discutat și cu agenți economici care au fost deschiși în a-și exprima preocupările.
„Mi-au spus: Domnul Cristache, sunt ingineri care vin de la Politehnică şi le pun nişte întrebări şi nu ştiu absolut nimic. Din păcate, nici inginerii nu ştiu, dar să iau un copil care s-a dus fie de bunăvoie, că a fost consiliat de familie, fie forţat pentru că n-au medii de intrare la liceele teoretice, care nu are o bază de cunoştinţe de matematică, geometrie, desen.
Trebuie să ştii să înmulteşti, trebuie să ştii să împarţi, pur şi simplu nu poţi să-i angajezi, chiar dacă eu îi pot califica la locul de muncă”, a evidențiat expertul.
Iulian Cristache a subliniat că, în opinia sa, învățământul dual este frecvent perceput ca o opțiune inferioară, ceea ce este o percepție greșită.
Copiii care merg în învățământul dual trebuie să fie consiliați
Expertul în politici educaționale a afirmat că nu toți elevii pot urma un învățământ teoretic, iar nu toți vor deveni doctori sau ingineri.
El a subliniat importanța consilierii elevilor încă din clasele a V-a și a VI-a, mai ales pentru cei care ar trebui să urmeze o rută profesională, care nu este deloc rușinoasă.
Potrivit expertului, una dintre probleme este imaginea publică negativă a învățământului dual, adesea perceput ca o opțiune inferioară, ceea ce este incorect.
Iulian Cristache a punctat că meseriașii din ziua de astăzi, precum constructorii, instalatorii sanitari sau mecanicii auto, câștigă adesea mai bine decât mulți ingineri sau chiar avocați care nu se află la nivelul de top. De asemenea, a menționat că meseriașii pot avea venituri substanțiale, de multe ori mai mari decât ale inginerilor de pe piața muncii.
„Sunt foarte puţin părinţi care vor accepta să-şi trimită copiii către un învăţământ profesional sau tehnic şi să nu-l trimită la teoretic. Aici este problema şi Ministerul Educaţiei poate să rezolve, din cifra de şcolarizare, adică la liceele cu profil teoretic să fie un procent mai mic de locuri sau să le echilibreze treptat, nu peste noapte.
Dacă acum, să zicem, avem 60% teoretic, 40% profil tehnic, anul următor ar trebui să fie undeva la 55% şi cu 45% ş.a.m.d., până într-adevăr se corelează.
Ce înseamnă asta? Înseamnă o presiune pe urmerii părinţilor, în sensul în care, în momentul când îngustezi această cifră de şcolarizare către învăţământul teoretic, cu certitudine ei vor merge către un învăţământ profesional, asta nesemnând că dacă el va evolua în carieră trebuie să fie condamnat, cu ghilimelele de rigoare, să rămână la un liceu profesional”, a mai spus acesta despre învățământul dual, potrivit Agerpres.