PREMIERĂ. Peste 4.200 de studenţi din instituţii cu profil economic vor învăţa să devină profesionişţti în domeniu, jucându-se pe calculator, într-o reţea naţională de întreprinderi simulate, creată din fonduri europene.
Este vorba de proiectul strategic „Acces real la piaţa muncii prin întreprinderea simulată” care ajută studenţii de la facultăţile de economie ale Universităţilor Ovidius (Constanţa), Alexandru Ioan Cuza (Iaşi), de Vest (Timişoara) şi ai Academiei de Studii Economice (Bucureşti). Cei 3840 de studenţi şi 384 de masteranzi incluşi îm program vor învăţa să ia cele mai optime decizii în firmele în care vor lucra, studenţii ca specialişti în economie, iar masteranzii ca manageri. Concret, cu banii UE, constănţenii, beneficiari ai proiectului, au cumpărat un soft capabil să simuleze în cele mai mici detalii activitatea economică din banci, din turism şi companii de comerţ – relaţii interanţionale. În fiecare din cele patru universităţi au fost create câte trei companii, câte una de fiecare profil. Studenţii selectaţi să “lucreze” în băcile, hotelurile şi companiile simulate vor avea joburi reale: de la ofiţeri de credite sau şefi de filiale, la administartori de hotel şi specialişti contabili ori manageri sau şefi de producţie. „Garantăm succesul studenţilor nioştri în carieră”, susţine Ramona Bundă, directorul de implementare regional al programului. Gestionează firme cotate la bursă Firmele simulate sunt cotate la bursă, pentru a avea la final de an o imagine clară a succesului sau insuccesului în afacere. Totul e un joc. E drept, pentru “oameni mari”, care stau în faţa laptopului sau PC-ului din office confruntându-se cu situaţii reale din viaţa oricărui economist angajat într-o companie sau bancă. „Este un joc cu jucători. Ei au un arbitru, tutorele, care cunoaşte toate detaliile problemei de gestionat, inclusiv cele din viaţa reală, pentru că aceste companii simulate copiază în detaliu pe cele din viaţa de zi cu zi. Există reguli de joc, cu tot ce înseamnă parte şi suport logustic, cu câşltig şi pierdere”, a declarat Nicoleta Sîrghi, coordonatorul timişorean al proiectului. La nivelul celor 12 întreprinderi simulate în cele patru universităţi, sunt formaţi şi 24 de angajaţi din întreprinderi reale ca tutori pentru studenţii şi masteranzii ce efectuează stagiile de practică în întreprinderile simulate. Studentă, despre program: "Vom avea dezvoltate abilităţi practice" Sudenţii sunt încântaţi. Jucându-se dobândesc cunoştinţe ce le oferă un avantaj serios atunci când se vor prezenta la un interviu pentru un job, comparativ cu colegii care se vor limita numai la orele din timpul facultăţii. “Acest program ne relevă capacităţile noastre în faţa unor oameni care sunt pregătiţi profesional”, susţine Oana Pantelimon. Elena, o colegă a ei, e convinsă că la finele stagiului “vom avea dezvoltate abilităţi practice”. O altă studentă, Maria, crede că “astfel putem să ne dezvoltăm foarte mult aptitudinile şi să ne deschidem viziunea. Una este ceea ce înveţi, teoretic, la şcoală, şi alta e practica”. Sistemul creat adaptează absolvenţii la cerinţele pieţei. “O parte dintre masteranzii şi studenţii beneficiari ai stagiilor de practică în întreprinderi simulate vor fi angajaţi de întreprinderile reale cu care vom colabora pe parcursul acestui proiect, devenind totodată viitori tutori pentru generaţiile următoare de studenţi”, a afirmat Cristina Ciote, coordonator în relaţia cu angajatorii a proiectului. PROIECT DIN BANI EUROPENI Proiectul, cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 (axa 2 Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii, DMI 2.1 Tranziţia de la şcoală la o viaţă activă), se va implementa pe o perioadă de trei ani şi are o valoare totală de peste 11,2 milioane de lei. Vasile Dogaru, cercetător şi coordonatorul activităţii de simulare a afacerilor, spune că după primele teste, studenţii au recunoscut că şi-au reconsiderat radical părerile despre cum e să activeze ca economist într-o companie. “Sunt simulări cu zeci de scenarii, care le oferă tinerilor aceleaşi probleme din viaţa reală, îi pune să vadă interdisciplinar şi intradisciplinar problema cu care se confruntă în compania simulată”, a declarat Dogaru.