Începând cu data de 8 martie, Guvernul a decis că va ridica starea de alertă și, implicit, o mare parte dintre restricțiile impuse în contextul pandemiei de coronavirus. Pe de-o parte, acest lucru va avea drept consecință revenirea la viața normală. Pe de altă parte, toate acele reglementări care au fost suspendate, în această perioadă, vor reintra în vigoare.
Președintele Klaus Iohannis a anunțat, la finalul săptămânii trecute, că pandemia de coronavirus este pe cale să se încheie. În acest context, șeful statului a precizat că va fi ridicată starea de alertă, impusă în urmă cu doi ani. Acest lucru înseamnă revenirea la normalitatea de dinainte de apariția coronavirusului.
„Epidemia de COVID se află pe o pantă descendentă. Este momentul să luăm noi decizii cu impact major pentru viitor. Am convocat o ședință de evaluare. Nu mai prelungim dincolo de 8 martie starea de alertă, Ministerul Sănătății urmează să gestioneze evoluția epidemiei care se apropie de final. Vor fi eliminate o serie de măsuri și restricții care au fost în vigoare. Vor fi explicate toate acestea pe larg, în perioada următoare”, a declarat Klaus Iohannis.
Odată cu ridicarea stării de alertă, dispar restricțiile de funcționare pentru majoritatea afacerilor. Vor reveni la situația dinainte de pandemie restaurantele, cafenelele, barurile, discotecile, centrele comerciale, magazinele alimentare și nealimentare. De asemenea, vor funcționa la capacitate maximă cinematografele, instituțiile de spectacole și concerte, se vor relua spectacolele, concertele și festivalurile, competițiile sportive etc..
Vor fi permise din nou nunțile, botezurile, mesele festive etc., fără restricții de program și capacitate pentru localurile în care se desfășoară.
Reglementări care privesc firmele
O serie de reglementări, care privesc societățile comerciale, suspendate pe perioada stării de alertă vor reintra în vigoare. Astfel, termenul legal de 30 de zile în care firmele sunt obligate să ceară tribunalului demararea procedurii de insolvență va reveni în actualitate.
După 90 de zile de la încheierea stării de alertă, firmele vor trebui să depună declarația de beneficiar real. Măsura se aplică companiilor înființate înainte de 21 iulie 2019 care încă n-au depus nici o asemenea declarație până acum.
Pe de altă parte, va mai rămâne în vigoare, pentru un an, procedura de relaționare de la distanță a firmelor cu Registrul Comerțului.
Ce se întâmplă cu salariații
În materia relațiilor de muncă, la încetarea stării de alertă, angajatorii vor trebui să țină cont de mai multe aspecte. Este vorba despre trecerea de la sistemul de telemuncă la munca la birou. Angajatorii vor putea solicitat salariaților să lucreze de la birou sau vor putea negocia un nou aranjament de program de lucru cu ei (muncă hibridă). Indemnizația Kurzarbeit se va mai acorda încă trei luni, iar șomajul tehnic decontat de stat se va încheia la 31 martie 2022.
Angajatorii vor mai putea acorda zile libere plătite părinților ai căror copii susțin cursuri online până la finalul anului școlar. Aceasta în condițiile în care OUG 110/2021, act normativ ce reglementează măsura nu va fi modificată.
Persoanele fizice autorizate și profesioniștii nu vor mai primi indemnizațiile pentru întreruperea activității, total sau parțial, ca urmare a măsurilor luate împotriva răspândirii coronavirusul. Acestea se vor mai plăti până la finalul lui martie 2022. Indemnizațiile pentru activitatea redusă, în baza OUG 132/2020, se mai acordă încă trei luni.