Legea interzice accesul mașinilor cu GPL în parcările subterane. Șoferii pot intra în astfel de parcări doar dacă ele sunt dotate corespunzător. În practică, situația este alta. Paznicii spun că nu au cum să verifice fiecare mașină, așa că se merge pe buna-credință a oamenilor.
Mașinile cu GPL au accesul interzis în majoritatea parcărilor subterane. Interdicția a fost dată prin „Normativul de securitate la incendiu a parcajelor subterane pentru autoturisme, indicativ NP 127:2009 din 16.12.2009”, semnat de Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei împreună cu Ministrul administrației şi internelor din acel an.
Legea permite posesorilor de autoturisme cu alimentare GPL să parcheze doar în zonele unde există instalații fixe automate de detectare a scurgerilor de GPL, care trebuie să asigure:
- detectarea scurgerilor de GPL de către o instalaţie fixă, automată, echipată cu detectoare de GPL;
- amplasarea detectoarelor de GPL la maximum 0,15 m de pardoseală, în zone care sunt ferite de curenţi de aer şi de lovituri;
- dispunerea detectoarelor, în funcţie de performanţele lor specifice, în tot parcajul sau în zona stabilită pentru parcarea autoturismelor alimentate şi cu GPL.
În lege este precizat că parcările trebuie să asigure debitul de 0,003 m3/s pentru fiecare m2 de suprafaţă utilizată. Ventilația trebuie să pornească în maximum 15 secunde de la detectarea scurgerilor de GPL. La atingerea valorii de 10% din limita inferioară de explozie, sistemul de detecţie trebuie să activeze automat pornirea sistemului de ventilare. În același timp, trebuie pornit și sistemul de alarmă a utilizatorilor.
Cât de respectată este legea cu privire parcarea mașinilor cu GPL în România
Parcările subterane care nu au instalațiile prevăzute de lege trebuie să aibă specificat acest lucru. La intrarea în astfel de parcări ar trebui să se fie panouri și indicatoare vizibile care interzic staționarea mașinilor cu GPL.
Interdicția este valabilă pentru majoritatea parcărilor subterane din România. Această interdicție este legată de pericolul potențial de explozie sau incendii. Oficialii IGSU spun că responsabilitatea respectării legii revine administratorului parcării.
Pe teren, lucrurile stau puțin diferit. Șeful de tură de la paza parcării de la Sun Plaza spune că nu poate verifica fiecare mașină. Totuși, el spune că vede cum șoferii întors atunci când văd panourile care interzic parcarea autoturismelor cu GPL. Nu are autoritatea să verifice portbagajele mașinilor, așa că mizează pe corectitudinea șoferilor.
„Vă dați seama că în weekend e coadă la intrare. Ce să fac? Nu am autoritatea să cer fiecărui șofer să deschidă portbagajul. Iar dacă îi opresc, se face coada până pe Văcărești!”, a spus șeful turei de la paza parcării pentru hotnews.ro.
Cum reacționează paznicii când sunt întrebați dacă există sisteme de verificare a scurgerilor GPL
În parcarea Mega Image Concept Store, jurnaliștii au avut parte de o surpriză. Au vorbit cu șefa de tură de la firma de securitate, iar aceasta a spus inițial că sunt montante detectoare de mașini GPL. Ulterior, ea s-a scuzat pe motiv că este nouă și le-a recomandat să vorbească cu paznicul.
Băiatul de pază stătea în mașină. Jurnaliștii s-au prezentat și l-au întrebat dacă este cineva atent la mașinile cu GPL. Răspunsul acestuia a fost surprinzător.
„Treceți liniștit, dar să nu opriți! Și eu sunt tot pe GPL!”, a răspuns paznicul, crezând că jurnalistul vrea să intre în parcare.
La un alt mall, jurnaliștii sunt luați în derâdere.
Paznic: Da, sigur că oprim fiecare mașină. Iar dacă găsim una în parcare, chemăm firma de tractare și o ridică!
Jurnalist: Pâi nu are cum să intre în subteran o mașină de tractare.
Paznic: Corect! Glumeam, cum să oprim mașini și să le controlăm? Păi nu mă dă ăla în judecată în secunda doi? Nu avem cum verifica, dar din fericire nici nu am văzut vreo mașină inscripționată cu GPL prin subteran, că mai intrăm și noi pe acolo, zice. Dar nici nu ne uităm dinadins după ele.
De ce este importantă respectarea legii
Proprietarii mașinilor GPL trebuie să respecte o serie de condiții stricte cu privire la mentenanță. Trebuie să efectueze inspecția tehnică periodică și să înlocuiască la o anumită perioadă de timp rezervorul. Din cauza dilatării și a contracției, acesta suferă modificări și apare uzura. Dacă aceste reguli sunt respectate, nu vor fi nici probleme, însă acest lucru nu se întâmplă în România.
Din fericire, la noi în țară nu au fost prea multe incidente de acest gen. Cel mai recent este dezastrul de la Crevedia, unde trei persoane și-au pierdut viața și mai vine de 50 de oameni, printre care și pompieri, au fost răniți.
Oficial, la noi în țară sunt aproximativ 60.000 de mașini pe GPL, însă cifra este una estimată. Atunci când se face ITP-ul, în cartea de identitate a autovehiculului se trece mențiunea privitoare la tipul de combustibil. Dar rămâne la RAR, nu mai e transmisă și INS.