Inteligența artificială în școli. Proiect revoluționar în Educația din România

Inteligența artificială în școli. Proiect revoluționar în Educația din RomâniaSursa foto: Shutterstock

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat recent lansarea unui proiect-pilot care va introduce utilizarea inteligenței artificiale în unitățile educaționale din România.

Lansarea unui proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în educație

 Această inițiativă are scopul de a îmbunătăți activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor și studenților, precum și întregul proces educațional. Potrivit unui comunicat oficial emis de Ministerul Educației și Cercetării, decizia a fost luată în urma unei întâlniri între ministrul Daniel David și conducerea Microsoft România.

"După o întâlnire cu conducerea Microsoft România, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a decis să implementeze un proiect-pilot de utilizare a inteligenței artificiale în unități educaționale, pentru a optimiza activitatea cadrelor didactice, procesul de învățare al elevilor/studenților și procesul educațional, în general", se arată în comunicat. Ministerul Educației va stabili unitatea-pilot inițială, iar Microsoft România va juca un rol esențial în implementarea acestui proiect.

Obiectivele și planurile pentru implementarea inteligenței artificiale în educație

Ministrul Daniel David a subliniat că utilizarea inteligenței artificiale în educație poate adresa numeroase provocări ale sistemului educațional și poate contribui la îmbunătățirea calității învățământului din România. În acest sens, el a adăugat că România se află deja într-un proces de digitalizare masivă a unităților educaționale, iar inteligența artificială reprezintă o tehnologie cheie în viitorul educației.

"Inteligența Artificială este o dezvoltare tehnologică care, în sine, nu este bună sau rea, dar care poate deveni astfel, în funcție de cum o utilizăm. Pentru a o putea utiliza bine, în avantajul sistemului educațional, vom pilota un astfel de demers, iar apoi, în funcție de rezultate, vom extinde procesul", a explicat Daniel David.

El a adăugat că planurile-cadru din educație includ deja atât discipline obligatorii legate de tehnologia informației, cât și opționale, inclusiv cursuri care vizează inteligența artificială, toate fiind esențiale pentru integrarea eficientă a acestei tehnologii în educația din România. "Noi avem deja angajat un proces masiv de digitalizare în unitățile educaționale din țară, iar planurile-cadru includ discipline obligatorii (asociate tehnologiei informației) și opționale (inclusiv de inteligență artificială) asociate revoluției tehnologice prin care trecem, aspecte care creează premisele pentru utilizarea mai complexă a inteligenței artificiale în mediul educațional", a precizat ministrul.

Inteligența artificială

Inteligența Artificială Sursa foto: Freepik.com

Utilizarea etică a inteligenței artificiale în educație

Daniel David a subliniat importanța utilizării inteligenței artificiale într-un mod etic și responsabil, subliniind că aceasta trebuie să fie un instrument complementar educației și nu un înlocuitor al cadrelor didactice. Potrivit ministrului, inteligența artificială trebuie să ajute profesorii și elevii în procesul educațional, fără a diminua implicarea acestora.

"Atenţie însă, în viziunea mea, inteligenţa artificială este un instrument al cadrului didactic şi al elevului/studentului, nu o alternativă la cadrul didactic sau un instrument care 'leneveşte' elevul/studentul, şi, foarte important de înţeles, este un instrument care trebuie să fie mereu monitorizat etic-moral", a explicat ministrul.

În acest sens, Daniel David a subliniat că proiectul va fi unul atent monitorizat, iar utilizarea inteligenței artificiale va fi evaluată constant pentru a se asigura că nu există riscuri de abuz sau de scădere a calității învățământului. De asemenea, ministrul a evidențiat faptul că alte țări, cum ar fi Estonia, au început deja implementarea unor astfel de proiecte, iar România trebuie să țină pasul cu aceste schimbări tehnologice. "Diverse ţări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl doreşte chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învăţământ, aşa că nu vreau ca România şi sistemul nostru educaţional să rămână în urmă", a concluzionat Daniel David, scrie agerpres.

Recomandările noastre