Înfrângere dureroasă pentru Putin. Visele arctice ale „țarului” au înghețat

Marele obiectiv al liderului de la Kremlin pentru transportul maritim în Arctica nu va fi atins.

În prioritățile sale politice expuse în mai 2018, Vladimir Putin a cerut ca expedițiile anuale de mărfuri pe ruta maritimă a Nordului să atingă 80 de milioane de tone, până în 2024.

Însă dezvoltatorii rutei maritime a Nordului au trebuit să admită că una e ce vrea Putin și alta realitatea. Adică acest obiectiv nu va fi atins.

Rosatom, compania energetică nucleară responsabilă de dezvoltarea rutei maritime a Arcticii, a cerut  oficial Ministerului Transporturilor să își reducă ambițiile cu 25%.

Noul volum țintă ar trebui să fie de 60 de milioane de tone, susține Rosatom. Potrivit ziarului RBC, situația este descrisă într-o scrisoare recentă a lui Viaceslav Ruksha, directorul executiv al rutei maritime a Nordului a Rosatom.

Ambițiile reduse pot fi explicate prin incapacitatea de a furniza cantități suficiente de petrol și cărbune. Inițial, cărbunele din principalele zăcăminte din peninsula Taimîr urma să constituie o parte semnificativă a volumelor de marfă transportate. Cu toate acestea, dezvoltarea extracției cărbunelui în Taimîr nu s-a concretizat.

Și uriașul proiect petrolier Vostok Oil al Rosneft ar fi, de asemenea, întârziat.

Potrivit RBC, proiectul va livra 9,25 milioane de tone de petrol în 2024 și nu 25 de milioane de tone, așa cum a indicat inițial șeful companiei Igor Secin.

Vostok Oil include construcția a câteva sute de kilometri de conductă și un nou port maritim pe coasta peninsulei Taimîr de unde petrolul va fi transportat de-a lungul rutei maritime a Nordului către piețele de export.

Nici gigantul gazier Novatek nu este capabil să-și livreze volumele țintă inițiale.

Compania va produce 35,5 milioane de tone de gaz natural lichefiat în 2024 și nu cele 46,7 milioane de tone planificate inițial, relatează RBC cu referire la surse apropiate companiei.

Incapacitatea companiilor de a îndeplini obiectivul ambițios al lui Putin pentru transportul maritim în regiunea arctică nu este o surpriză, apreciază observatorii.

Cu toate acestea, toate companiile menționate au insistat până de curând că vor putea să livreze ceea ce este necesar pentru a atinge acest obiectiv.

În ciuda sarcinii aparent imposibile, șeful Rosatom, Alexei Likaciov, l-a asigurat pe Putin că transportul de 80 de milioane de tone de marfă ar putea fi atins până în 2024. Într-o întâlnire cu președintele Putin, șeful Rosatom a subliniat că expedițiile pe ruta maritimă progresează înainte de termen.

„Ne îndreptăm către acest obiectiv, depășind volumele țintă anuale”, a spus Likaciov, adăugând că volumul de marfă în 2019 a fost cu 5,5 milioane de tone mai mare decât se aștepta inițial.

„Aceasta este o cifră foarte ambițioasă - 80 de milioane (…) Dar lucrăm foarte activ cu companiile  Rosneft, Novatek, Gazprom și să vedem cum își investesc partenerii eforturile și finanțarea în aceste zone nordice”.

Rosatom a precizat anterior că estimează că transporturile pe ruta maritimă a Nordului ar putea ajunge la 92,6 milioane de tone până în 2024.

Acum, incapacitatea companiilor rusești de a atinge aceste obiective nu va fi deloc bine primită de Putin, care nu a aprobat încă reajustarea acestor obiective.

Potrivit dezvoltatorilor rutei Mării Nordului, obiectivul pentru 2024 va fi atins în 2025.

Expedițiile pe ruta nordului îndepărtat au crescut semnificativ în ultimii ani. În 2017, un total de 10,7 milioane de tone au fost transportate.

În 2018, volumul a crescut la 20,18 milioane de tone și în 2019 la 31,5 milioane.

Creșterea a continuat în 2020. În prima jumătate a anului, volumul de marfă  s-a ridicat la 14,5 milioane de tone, o creștere de 1,1% față de aceeași perioadă din 2019.