Investitorii din industria auto europeană sunt obișnuiți cu suișuri și coborâșuri. Sectorul este cunoscut pentru tendința sa de a urmări volume mari de producție, sacrificând marjele de profit, și ajungând periodic în impas.
În acest context, vestea că Volkswagen ia în considerare închiderea fabricii Audi din Bruxelles este liniștitoare. Ne putem aștepta ca și alții să fie obligați să-i urmeze exemplul.
Premieră pentru Volkswagen
Măsura luată de VW este oarecum o raritate. Aceasta ar marca prima închidere de uzină a producătorului auto german în Europa. Uzina Ford Saarlouis din Germania este, de asemenea, pe cale de dispariție, iar Regatul Unit nu este, desigur, străin de companiile auto care își încetează producția. Cu toate acestea, în general, supracapacitatea din Europa a fost gestionată prin eliminarea turelor și reducerea producției, mai degrabă decât prin casarea în bloc.
Acest lucru va deveni din ce în ce mai dificil de realizat. Vânzările europene de vehicule ușoare, deși ciclice, sunt mult sub vârful lor, pe care Bernstein îl estimează la 22,4 milioane în 2007. Aceasta se compară cu o piață de numai 17,8 milioane în 2023, sau un deficit de 4,6 milioane.
Problema este agravată de faptul că producătorii europeni de automobile au pierdut cotă de piață, în special în ceea ce privește vehiculele electrice, care - între vehiculele electrice pe baterii (BEV) și cele hibride - au reprezentat aproape 25% din piață anul trecut. Se preconizează că aproximativ un sfert din BEV vor fi importate din China în 2024. În general, aceasta se traduce printr-o utilizare a capacității uzinelor europene de aproximativ 80%, spune Patrick Schaufuss de la McKinsey.
Sancțiunile UE nu ajută
Sancțiunile UE privind importurile de vehicule electrice din China nu ajută. Într-adevăr, acestea ar putea determina producătorii să deschidă noi facilități de producție în Europa. BYD a încheiat luni un acord în valoare de 1 miliard de dolari pentru a deschide o fabrică de vehicule electrice în Turcia. Aceasta va produce 150 000 de vehicule pe an. Cel mai mare producător auto din China anunțase deja planuri pentru o fabrică în Ungaria. Chery va deschide facilități în Spania, în timp ce SAIC, producătorul MG, a semnalat potențiale investiții în noi capacități europene.
Combinația dintre cererea slabă și concurența din partea noilor veniți nu este de bun augur pentru utilizarea capacităților. Încercarea de a umple fabricile prin câștigarea cotei de piață ar putea afecta marjele. Acestea sunt deja sub presiune din cauza creșterii costurilor și a vânzărilor de vehicule electrice.
Teama că producătorii de automobile s-ar putea angaja într-o nouă campanie de recuperare a volumelor ajută la explicarea faptului că sectorul se tranzacționează la un câștig de șase ori mai mic. Închiderea uzinelor, deși dureroasă, poate fi un semnal că sectorul se confruntă în schimb cu realitățile dure ale situației sale dificile, conform Financial Times.