Început stângaci pentru evaluările la clasele mici: „Ar fi trebuit consultați și dascălii care predau”

Început stângaci pentru evaluările la clasele mici: „Ar fi trebuit consultați și dascălii care predau”

Gramatica a fost „ocolită” în testul la limba română al elevilor de 11-12 ani, în favoarea poveștilor. Astăzi urmează proba de foc: matematica.

Mult așteptatele evaluări naționale la clasele a II-a, a VI-a și a VI-a, prin care urmează să treacă aproape 600.000 de elevi, au debutat, ieri, cu stângul.

Primii intrați în focul testărilor au fost copiii de clasa a IV-a, cărora li s-a cerut să facă dovada faptului că dețin abilități de limba română, pe baza a două povești, una despre lebede, cealaltă despre creioane colorate.

Mulți elevi au terminat testul cu un sfert de oră mai repede decât cele 60 de minute alocate și s-au declarat optimiști în privința rezultatelor. „A fost foarte ușor, fix ca în modelele pe care le-am făcut, date de minister. Am avut de încercuit varianta corectă de răspuns, urmărind textul. Doar la ultimul punct a trebuit să alegem un alt final pentru poveste... Am fost supravegheați de alți profesori din școală, nu de doamna noastră”, a explicat Amalia, elevă în București. Nu la fel de entuziasmați au fost dascălii, care ar fi vrut ca cerințele să fie ceva mai diversificate și spun că partea de gramatică a fost complet lăsată pe dinafară.

Evaluări fără efect

„Altfel ar fi arătat subiectele dacă ar fi fost consultate și cadrele didactice cu experiență care predau la clasele mici. Părțile de vorbire și de propoziție se fac încă din clasa a III-a, ar fi trebuit să fie cuprinse”, este de părere Elena Nicolae, învăţătoare la clasa a IV-a, la Şcoala Nr. 88 din Capitală.

Nemulțumirile vin și din partea experților educaționali. Aceștia atrag atenția că subiectele nu sunt decât o reproducere ieftină a testelor de tip PISA și că nu vor îmbunătăți cu nimic performanțele școlare ale copiilor de la noi. „Ca să creezi astfel de cerințe ai nevoie de experți străini, ori eu nu știu să fi existat. E ca și cum, în loc să tratezi un bolnav, îi arunci cu apă pe față, să nu arate așa galben”, spune Cristian Hatu, expert educațional și manager de programe la Societatea Română de Fizică (SRF).

Astăzi, elevii de clasa a IV-a vor susține proba la matematică. Abia săptămîna viitoare vor afla rezultatele, nu la avizier sau în clasă, ci în prezența părinților, care vor stabili împreună cu dascălii un plan de corectare a punctelor slabe.

Calendarul evaluărilor

29 mai 2014: evaluare clasa a IV-a - Matematică

30 mai 2014: evaluare clasa a IV-a - Limba maternă

2 iunie 2014: evaluare clasa a II-a - Scris-citit, Limba română

3 iunie 2014: evaluare clasa a II-a - Scris-citit, Limba maternă

4 iunie 2014: evaluare clasa a II-a - Matematică

5 iunie 2014: evaluare clasa a VI-a - Limbă și comunicare

6 iunie 2014: evaluare clasa a VI-a - Matematică și Științe ale naturii