Incendiul de la Matei Balș nu poate fi explicat de managerul Maria Nițescu, care a vorbit pe larg despre problemele spitalului.
Incendiul petrecut vinerea trecută la Spitalul Matei Balș, o nouă tragedie în România, a readus în discuție vechi probleme. Ce țin de deficiențele din sistemul de sănătate. Politicienii au rostit aceleași vorbe fără substanță, iar opinia publică a cerut capete. Dezastrul de la Matei Balș a venit la patru săptămâni după ce doctorul Maria Nițescu a fost numită în funcția de manager. A fost numită de Nelu Tătaru, fost ministru al Sănătății, în locul lui Adrian Streinu Cercel.
„La ora 5.10 a sunat telefonul. Era dr. Cătălin Apostolescu, medicul șef de gardă, și mi-a spus: Maria, incendiu în Pavilionul 5!. Și acum sunt în stare de șoc… În 15-20 de minute eram în curtea spitalului. Nu cred că voi uita vreodată imaginile cutremurătoare. Toată strada Grozovici era blocată de pompieri, SMURD, ambulanțe. La fel, curtea spitalului.” Și-a amintit Maria Nițescu evenimentele trăite vineri, într-un interviu acordat pentru spotmedia.ro.
Incendiul de la Matei Balș: „Instalațiile au fost schimbate în totalitate”
Managerul spune că starea tehnică a acelui pavilion nu prevestea nimic rău. „Situația acestui pavilion era foarte bună din punctul de vedere al instalațiilor, deși clădirea e foarte veche. Instalațiile au fost schimbate în totalitate, există contracte de mentenanță – verificare a acestor instalații. Instalația electrică e verificată lunar în toate clădirile din Institut de către o firmă autorizată.”
„Instalația de oxigen era nou, pusă la punct pentru a satisface nevoile mult crescute în timpul pandemiei. A fost pusă în funcțiune în decembrie. A fost gândită tocmai pentru a elimina în totalitate tuburile de oxigen folosite la începutul pandemiei. Nevoia de oxigen a crescut de peste 20 de ori în spital. Acest pavilion are prize de oxigen pentru fiecare pat, în toate saloanele, la toate etajele.” A mai precizat Maria Nițescu. Cu atât mai mult, oficialul nu-și explică de ce s-a produs incendiul care a dus la o tragedie.
„Chiar nu pot să înțeleg ce s-a întâmplat”
„Oxigenul vine pe o țeavă care este pusă în plinta din perete, unde există și restul circuitelor. În aceste condiții chiar nu pot să înțeleg ce s-a întâmplat. De când am preluat funcția de manager, principalele mele griji au fost utilizarea oxigenului și căldura.
În saloanele de la Matei Balș sunt probleme cu căldura, fapt recunoscut de manager. O mare problemă pentru pacienți, în condițiile în care aceștia au febră mare și frisoane.
„Temperatura agentului termic e mai scăzută decât ar trebui. În saloane sunt în jur de 20 de grade. Foarte rar 22 de grade. Această temperatură poate fi corespunzătoare pentru o persoană sănătoasă și care se mișcă, însă pentru un pacient cu febră și frisoane reprezintă un disconfort.
Pentru că în condițiile utilizării oxigenului în volum atât de mare este interzisă total existența aparatelor electrice de încălzire, am rugat asistentele să le pună pacienților la dispoziție pături, pilote, cearșafuri, tot ce aveau în depozit, astfel încât să se încălzească mai bine.
În octombrie a început proiectul pentru dotarea cu centrale pe gaze. S-a luat avizul Distrigaz, s-au tras conducte de gaze și chiar în seara zilei de 28 ianuarie veniseră ultimele echipamente – cazanele. Mi s-a spus atunci că în 10 zile vom avea căldură și apă caldă independent de RADET.”
Aerotermele sunt strict interzise
În ceea ce privește sursele alternative de încălzire, acestea sunt interzise. „În instrucțiunile pentru pacienți, aparținători și vizitatori cu privire la prevenirea incendiilor, implementate din 2017, sunt clar interzise aparatele electrice de încălzire. Mie, personal, nu mi-a fost adusă la cunoștință o astfel de situație. Dar personalul spitalului nu are dreptul să percheziționeze pacienții sau pachetele primite de la familie.
Maria Nițescu a explicat și cum se poate ajunge la suprasaturație de oxigen.
„Dacă sunt trei pacienți cu infecție SARS-Cov-2 formă gravă, care au un necesar de 30 de litri de oxigen/min, se ajunge foarte ușor. Pacienții mai mănâncă, se mai duc la baie, chiar dacă sunt instruiți să nu părăsească patul cât sunt dependenți de oxigen.
Se întâmplă să mai scoată masca. Unii dintre pacienți, mai ales cei în vârstă, omit să cheme personalul, lăsând măștile deoparte cu robinetul deschis. Colegii mei au discuții în saloane pentru că pacienții nu prea deschid geamurile de teama frigului, deși acest lucru ar fi benefic pentru ventilarea corectă a salonului și eliminarea excesului de oxigen.
„E greu să lucrezi 5 ore în echipamentul de protecție specific”
Iar în Matei Balș sunt internate doar persoane cu forme medii, grave și foarte grave, toate necesitând foarte mult oxigen. Presiunea determinată de pandemie a suprasolicitat toată infrastructura spitalicească din România, a cărei stare o cunoaștem cu toții.”
Totodată, managerul a explicat că „Spitalul Matei Balș are autorizații PSI pentru laborator, bloc alimentar, Academia HIV/SIDA și administrație.
De ce s-a comunicat greu cu rudele pacienților prinși în incendiul de la Matei Balș? „Foile de observație ale pacienților au rămas în pavilion, unde avea loc ancheta. Noi am utilizat strict datele din softul spitalului privind pacienți. În acest program este trecut telefonul declarat de pacient la internare. Telefonul aparținătorilor/rudelor este trecut în foaia de observație.”, a explicat managerul.
Maria Nițescu a mai afirmat că nu are ce să-și reproșeze pentru scurta perioadă în care a manageriat spitalul. Și a mai afirmat că „Spre deosebire de o perioadă normală, condițiile de lucru ale personalului în contextul pandemiei sunt infinit mai grele. Oamenii sunt foarte obosiți și stresați. E greu să lucrezi 5 ore în echipamentul de protecție specific.”