Evenimentul Zilei > Social > Inamicii muți des întâlniți în viața noastră. Cum poți simți aceste lucruri la oamenii din jurul tău
Inamicii muți des întâlniți în viața noastră. Cum poți simți aceste lucruri la oamenii din jurul tău

Inamicii muți des întâlniți în viața noastră. Cum poți simți aceste lucruri la oamenii din jurul tău

Un studiu efectuat de oamenii de știință a demonstrat că frica, emoția negativă sau pozitivă se poate mirosi foarte ușor de către ceilalți. Află ce te poate da de gol.

Transpiraţia provenită de la oamenii care simt aceste emoţii declanşează aceeaşi reacţie şi la cei din jur, susţine un nou raport al oamenilor de ştiinţă de la Universitatea din Utrecht, scrie foxnews.com.

Alte studii au evidențiat semnalele dezgustului ne determină să ne încreţim nasul şi să coborîm sprîncenele, în răspuns la o posibilă ameninţare. Aceste lucruri sunt greu de ascuns atunci când ești într-o încăpere cu oameni atenți la tine.

Ce se întâmplă în corpul uman când simți frică

Specialiștii au plecat de la ipoteza că acelaşi lucru s-ar putea întîmpla şi în cazul substanţelor chimice din excreţiile corpului, precum transpiraţia. De foarte multe ori când oamenii sunt puși în situații incomode, aceștia transpiră excesiv și se poate observa o energie tensionată.

Mai exact, atunci cînd oamenii inhalează chemosemnale asociate cu teama, iau şi ei o expresie temătoare şi arată semnale de achiziţie senzorială. În mod similar, oamenii care inhalează chemosemnale asociate cu dezgustul fac şi ei o expresie care exprimă dezgustul şi etalează semnale senzoriale de respingere”, a explicat dr. Gun Semin.

Sfatul psihologului: Astenia de primăvară, simptome și tratament 
Sfatul psihologului: Astenia de primăvară, simptome și tratament

Femeile care au fost expuse la chemosemnale din „sudoarea fricii” au redat expresii faciale care exprimau teama, în schimb cele care au fost expuse la chemosemnale provenite din „sudoarea dezgustului”, au redat expresii faciale specifice oamenilor dezgustaţi. Acestea nu observau mimica pe care o aveau în timpul studiului, dar schimbările erau extrem de vizibile pentru oamenii din jur. Doamnele expuse la senzația de frică și-au arătat trăirile neplăcute prin mai multe mijloace, nu doar prin limbaj sau mimică.

„Femeile nu au fost conştiente de aceste efecte şi nu a existat nicio relaţie între efectele observate şi cîte de plăcut sau intens simţeau ele că este mirosul. Descoperirile sunt importante pentru că ele contrazic ipoteza conform căreia comunicarea umană are loc doar prin limbaj şi repere vizuale”, e declarat dr. Gun Semin.

Cum controlezi aceste sentimente?

Pentru a controla frica, e necesar să devii conştient de aceasta şi să te ”împrieteneşti” cu ea. Asta nu înseamnă să renunți la bătălie, ci să înveţi să o depăşeşti treptat, prin acţiuni simple. De pildă, dacă ai frică de înălţime, te duci la munte, dar vei urca doar până acolo unde te vei simţi în siguranţă. După o perioadă, vei relua acţiunea şi vei urca puţin mai sus, până când vei reuşi să îşi depăşeşti frica de înălţime.

”Este important în faţa unui program psihic negativ să vii cu un program emoţional pozitiv. Frica se integrează gradual, până la punctul la care ea dispare”, conchide psihologul Stelian Chivu.