În Postul Paștelui, despre erezia lui Marcion. În ce constă și ce legătură are cu utopia progresistă?
- Roland Căt ălin Pena
- 15 aprilie 2016, 06:32
Un interviu pe care l-a făcut jurnalistul Gelu Trandafir, în 2011, cu părintele Michel Remaud, unul dintre cei mai mari cunoscători ai iudaismului din Biserica Catolică, pare azi, în vremea migrației musulmane în Europa, mai actual decât oricând.
În intervenţiile sale, Părintele Michel Remaud vorbeşte adesea despre marcionism şi consecinţele gnozei lui Marcion asupra gândirii teologice creştine, dar și despre relaţiile dintre creştini şi evrei, problema antisemitismului, ignoranţa creştinilor faţă de iudaism, atitudinea creştinilor occidentali faţă de Israel, situarea bisericilor creştine în raport cu islamul şi iudaismul.
Iată ce spune Părintele Michel Remaud despre erezia lui Marcion: “Cred că trebuie să fim atenţi pentru că e o erezie care renaşte permanent. Este ca buruiană pe care o smulgi şi reapare. Nu ştiu dacă putem vorbi despre influenţa lui Marcion astăzi, aş spune mai degrabă că marcionismul este o tendinţă înrădăcinată în timp, ce nu încetează să se manifeste sub diferite forme mai mult sau mai puţin atenuate.
Erezia lui Marcion, aşa cum am putut-o cunoaşte din operele care ne-au parvenit, nu ale sale, pentru că au dispărut, dar cele ale celor care au polemizat cu el, consta în respingerea în bloc a întregului Vechi Testament pentru că pentru el nu era un singur Dumnezeu, ci doi. Un dumnezeu inferior care crease lumea şi care s-a manifestat în Vechiul Testament, un dumnezeu imperfect, şi un dumnezeu perfect, cel al milostivirii, care s-a manifestat în Noul Testament şi ne-a eliberat din aservirea, din jugul sclaviei dumnezeului Vechiului Testament. Iată baza teoriei lui Marcion.
Ceea ce se ştie mai puţin este că Marcion, respingând totalitatea Vechiului Testament, fără nicio concesie, fără nicio excepţie, a trebuit deasemenea să respingă cea mai mare parte a Noului Testament pentru că era prea legată de cel Vechi. El n-a păstrat din Noul Testament decât ceea ce părea să fie Evanghelia în stare pură, adică învăţăturile Sfântului Pavel privind îndreptăţirea prin credinţă. Asta l-a condus la suprimarea a trei evanghelii din patru, nu a păstrat decât Evanghelia lui Luca, probabil pentru că Luca era mai apropiat de Sfântul Pavel, a făcut chiar mari decupaje în Evanghelia lui Luca, de exemplu evanghelia copilăriei, pentru că Isus nu putea să fie cel căruia Dumnezeu i-a promis că va domni peste Casa lui David, că va fi moştenitorul lui Iacov ş.a.m.d., pentru că trebuia tăiată orice legătură între Vechiul şi Noul Testament.
Aşadar, marcionismul se prezintă ca un creştinism în stare pură, se bazează pe acest postulat că nu este nicio compatibilitate între Vechiul şi Noul Testament, aşadar nu poate exista compatibilitate între alegerea lui Israel şi existenţa Bisericii. (…)
Nu spun că nu trebuie să facem fapte de milostenie, precum Sfântul Vincenţiu de Paul, Maica Tereza de Calcutta, precum au făcut toţi care de-a lungul vremii s-au îngrijit de sărmani, de leproşi. Spun pur şi simplu că dacă tăiem această relaţionare cu istoria prin respingerea Vechiului Testament, inevitabil ajungem să înlocuim istoria cu ideologia cu toate pericolele pe care aceasta le comportă".
Citiți mai multe aici http://inliniedreapta.net/fara-vechiul-testament-cadem-prada-utopiei-progresiste/