Imagini cu Autostrada Sibiu - Piteşti. În ce stadiu sunt lucrările pe fiecare secțiune în parte

Sursa: arhiva EVZ

Autostrada Sibiu-Piteşti va avea în total o lungime de peste 122 de km şi va asigura o legătură rutieră modernă cu reţeaua europeană de autostrăzi, pe Coridorul 4 Paneuropean. Cel mai avansat lot este cel dintre Sibiu și Boița, unde lucrează un drumar din Austria.

Filmări cu Autostrada Sibiu - Piteşti

Secţiunea 1 Sibiu - Boița

Deschiderea circulației pe primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu - Pitești ar putea fi deschisă până la sfârșitul anului. Contractul pentru A1 Sibiu - Boița a fost semnat cu constructorul austriac PORR în 14 aprilie 2019 pe suma de aproape 613 milioane lei fără TVA, cu 12 luni perioadă de proiectare, 36 de execuție și 10 ani garanție.

Secţiunea 2 Boiţa-Cornetu

Contractul de execuție a fost semnat pentru acest tronson de autostradă la mijlocul lunii februarie, lucrarea urmând a fi executată de Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret.

Secțiunea Boița – Cornetu va costa aproape un miliard de euro (4,250 miliarde lei, fără TVA), finanţarea urmând să fie asigurată din fonduri europene.

Cu o lungime de 31,33 km, Secţiunea Boiţa-Cornetu trebuie finalizată în anul 2027, asocierea de antreprenori turci având la dispoziţie 18 luni pentru proiectare şi 50 de luni pentru execuţie.

Pe traseul acestei secţiuni, care face parte din coridorul 4 Pan-European, vor fi construite: 49 de poduri şi viaducte, 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 metri şi 1.590 metri (lungime totală de 4.920 m), un ecoduct pentru mamifere mari în zona localităţii Lazaret, panouri fonoabsorbante în zonele în care traseul trece în apropiere de localităţi sau de arii protejate şi aliniamente de arbori în dreptul localităţilor, pentru reţinerea poluanţilor atmosferici.

Conform CNAIR, durata de garanţie a lucrărilor este de 120 de luni.

Secţiunea 3 Cornetu

Italienii de la Astaldi/WeBuild au fost desemnați câștigători pe secțiunea 3, cel mai mare contract de autostradă din România.

CNAIR a desemnat căștigătoare , la mijlocul lunii mai 2022, oferta asocierii italo - române Astaldi/WeBuild - Tancrad pentru secțiunea 3 Cornetu - Tigveni (37,4 km). Perioada contractuală de proiectare este de 12 luni, iar cea de construcție este de 45 de luni. Asocierea italiano-română care a fost desemnată câștigatoare pentru acest contract (finanțat din fonduri europene), cu suma de 5,32 miliarde de lei (fără TVA), trebuie să construiască pe traseul Secțiunii 3 95 de poduri și pasaje, un tunel cu două galerii independente (în lungime de 1,7 km fiecare galerie), un nod rutier la Cornetu, un nod rutier la Văleni și un ecoduct în zona localității Călinești.

Secţiunea 4

Tigveni – Curtea de Argeș. Contract semnat cu 2 ani întârziere. Costă 1,6 miliarde de lei și ar urma să fie terminată în 4 ani

Contractul pentru proiectarea și execuția secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești a fost semnat în noiembrie 2021, cu o întârziere de mai bine de doi ani, cauzată de contestațiile depuse.

Secțiunea 4 Tigveni - Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu - Piteşti, măsoară 9,86 km și va fi construită tot de austriecii de la Porr, cei care lucrează și la secțiunea 1, Sibiu – Boița.

Valoarea contractului este de 1.678.873.121,77 lei fără TVA, iar finanțarea va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Contractul prevede 16 luni pentru proiectare, 44 de luni perioada de execuție a lucrărilor și 120 de luni perioada de garanție a lucrărilor.

În cadrul contractului vor fi realizate mai multe lucrări de o complexitate majoră, precum: construirea a 12 poduri, pasaje şi/sau viaducte, având o lungime medie de 230 de metri dintre care, cel mai lung fiind viaductul de la km 84+341, în lungime de 630 de metri, construirea unui tunel în lungime de 1.350 de metri, în zona de traversare a dealului Momaia, județul Argeș.

Secţiunea 5

Curtea de Argeș – Pitești. Începute pe 1 septembrie 2021, lucrările la tronsonul cinci (Curtea de Argeş-Piteşti) al Autostrăzii Sibiu-Piteşti avansează constant.

Tronsonul 5 al autostrăzii Sibiu – Pitești, Curtea de Argeş - Piteşti are o lungime totală de 30,35 kilometri, iar contractul pentru acesta a fost semnat în urmă cu doi ani de compania italiană Astaldi.

Valoarea contractului se ridică la suma de 1,7 miliarde de lei fără TVA, din fonduri europene nerambursabile. Dacă nu apar probleme, tronsonul ar trebui finalizat cel târziu în septembrie 2025.