IL GIORNALE: Germania își trimite navele militare în Oceanul Pacific

070824-N-2659P-191 PACIFIC OCEAN (Aug. 24, 2007) - Nimitz-class aircraft carrier USS John C. Stennis (CVN 74) leads guided-missile cruiser USS Antietam (CG 54) prior to conducting an air power demonstration. The air power demonstration showed the capability of Stennis and Carrier Air Wing 9 to service members' family and friends who were invited to get underway with the ship. Stennis is returning to the United States after a 7.5-month-long deployment promoting peace, regional cooperation and stability and supporting the global war on terrorism. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Paul J. Perkins (RELEASED)

Germania este țara occidentală cea mai legată de China, al cărei principal partener comercial din Uniunea Europeană este, și de care a fost selectată pentru a fi terminalul Noului Drum al Mătăsii în Bătrânul Continent.

În ciuda parteneriatului economic și comercial existent cu Beijingul, Berlinul este și o parte integrantă a sistemului NATO, prin urmare, cu timpul va trebui să abandoneze politica de echilibru între blocuri și să facă o alegere netă și clară în domeniu. În vederea punctului mai sus menționat, decizia germană de a participa activ la campania SUA de a înconjura China în așa-numita zonă Indo-Pacifică ar putea fi un semnal care nu ar trebui subestimat.

Pe 5 noiembrie, ziarul german "Handelsblatt" a publicat un interviu exclusiv cu actualul ministru al Apărării din Germania, Annegret Kramp-Karrenbauer, care s-a concentrat pe un subiect specific: limitarea Chinei în Indo-Pacific. Decizia de a i se alătura lui Kramp-Karrenbauer nu a fost întâmplătoare: în zilele precedente, ministrul a avut o video-conferință cu omologul său australian, Linda Reynolds, pentru a discuta despre sprijinul Berlinului acordat capitalei Canberra.

Potrivit ministrului Kramp-Karrenbauer, Germania intenționează să își mărească propria expunere militară în apele Indo-Pacificului pentru a asigura securitatea națională a Australiei și, în general, pentru a supraveghea respectarea libertății de navigație și pentru a monitoriza îndeaproape problema insulelor artificiale din Marea Chinei de Sud. Deși subliniază importanța și soliditatea legăturilor bilaterale chino-germane, Kramp-Karrenbauer a recunoscut că China "respinge din ce în ce mai mult democrația și o ordine economică bazată pe reguli", fapt pe care Germania l-ar fi luat la cunoștință și s-ar comporta în consecință.

Așteptările Guvernului german este să stabilească o prezență militară în Indo-Pacific începând cu 2021 și să acționeze "atât la nivel bilateral, cât și multilateral", adică să dezvolte o agendă comună atât cu țările implicate direct, cât și indirect în regiune, precum Australia și Statele Unite, cât și cu organizații internaționale, cum ar fi Alianța Nord-Atlantică și Uniunea Europeană.

Totodată, Germania va participa la consolidarea flotei militare australiene care, cu timpul, va vorbi limba germană din ce în ce mai mult. De fapt, după cum a explicat Kramp-Karrenbauer, sunt în curs negocieri pentru trimiterea ofițerilor Marinei germane la bordul unităților militare australiene, continuă lucrările la șantierele navale Luerssen din Bremen pentru construirea a 12 nave de patrulare comandate de Canberra și gigantul german din industria de război Rheinmetall lucrează la un transport de vehicule blindate Boxer pentru a fi trimise forțelor armate australiene.

În aceleași zile în care Germania a anunțat desfășurarea viitoare a navelor militare în Indo-Pacific, a fost inaugurată legătura aeriană comercială Wuhan-Frankfurt, care va fi acoperită de SF Airlines, cea mai mare companie chineză de transport de marfă. După cum a comunicat compania însăși, "noua rută va ajuta ambele orașe să își exploateze pe deplin avantajele geografice și industriale, facilitând circulația comerțului China-Europa și dezvoltarea socio-economică de la Wuhan și va contribui, de asemenea, la îmbunătățirea lanțului de aprovizionare a logisticii aeriene internaționale a Chinei".

Ruta va utiliza avioanele de marfă Boeing 747-400 cu capacitate de transport pe călătorie de până la 110 tone; din acest fapt se poate deduce că impactul rutei Wuhan-Frankfurt asupra traficului internațional de marfă va fi profund. De asemenea, la sfârșitul lunii octombrie a fost deschisă o altă rută comercială de legătură, Shenzhen-Frankfurt, pe care vor opera trei zboruri Boeing 777 pe săptămână.

Faptele menționate mai sus ajută la înțelegerea mai bună a realității relațiilor dintre China și Germania: în ciuda adoptării unei retorici similare celei a Statelor Unite, Germania susține în mod activ realizarea agendei de hegemonie economică a Chinei. Decizia de mobilizare a Marinei germane ar fi putut fi dictată de o combinație de presiuni și tactici americane pentru a șicana electoratul mai sensibil, și anume cel considerat în mitul Angelei Merkel drept campion al lumii libere, mai degrabă decât dintr-o dorință reală de realiniere.

În rest, Kramp-Karrenbauer a declarat că angajamentul Berlinului va fi limitat și nu va putea modifica echilibrul din Indo-Pacific. Pe scurt, Germania își formulează propria doctrină de angajare în zonă în așa fel încât să-i mulțumească și să-i liniștească pe aliații occidentali și, în același timp, să nu provoace o ruptură cu China. (Rador)