După ce proiectul a fost în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătății, Guvernul a luat decizia: toate persoanele decedate vor purta o brățară la mână cu datele firmei care s-a ocupat de serviciile mortuare. Firmele mici de pompe funebre se simt amenințate
Pentru a preveni evaziunea fiscală la pompele funebre, Guvernul a decis ca fiecare persoană decedată să fie înmormântată cu o brățară la mână. Ce înseamnă asta? Firmele care se vor ocupa de serviciile mortuare vor fi obligate să treacă pe acele brățări realizate dintr-un material care nu este biodegradabil numele decedatului şi numele acestora. O astfel de brățară ar lămuri situațiile în care există sesizări ulterioare, eventual suspiciuni, din partea rudelor celui mort, cum ar fi cele legate de serviciile de îmbălsămare.
Regulile, aplicabile din noiembrie
În acest sens, firmele vor fi nevoite să cotizeze şi la un fond de garantare şi să despăgubească familiile defunctului sau defunctei în cazul în care nu îşi îndeplinesc aşa cum trebuie serviciile prestate. Mai mult, agenții economici vor fi obligați să păstreze şi să arhiveze contractele de prestări servicii şi copii ale documentelor fiscale timp de 5 ani. Noile reguli, anunțate încă din luna mai ca fiind pregătite, au fost avizate acum de Guvern și vor fi aplicate de la sfârșitul lunii noiembrie, însă firmele de pompe funebre nu sunt de acord. Cel puțin cele care sunt pe piață de numai câțiva ani.
Trei salariați pentru căratul mortului
„Este o lege dată de cei puternici, pentru firmele mari ca să rămână singure pe piață. Nouă, ăstora mai mici, să ne închidă gura. Vă spun sigur că vom fi nevoiți să punem lacătul pe uşă. Noi nu ne putem pune cu ei. Totul se rezumă la bani. Ca să mai putem funcționa trebuie să investim sute de mii de euro, în maşini speciale și în personal. Nu ne putem permite. E un semn clar că vor să pună monopol pe această afacere. Şi au găsit-o pe asta cu brățara morților“, ne-a declarat Laurențiu, un patron de pompe funebre din București. Guvernul s-a gândit și la cerințele minime de securitate și sănătate pentru lucrătorii firmelor de pompe funebre, astfel că îi va obliga pe angajatori să aibă în schema de personal cel puțin 3 salariați cu atribuții în transportul decedatului. Ținând cont că greutatea medie a unui adult este de 70 de kilograme, iar a unui sicriu este de 30 de kilograme, rezultă un număr de 3 angajați necesari pentru efectuarea transportului decedaților, a calculat Guvernul.
Câteva exemple din noile reguli
● Fond de garantare. Se stabilește la nivelul contravalorii a cinci ajutoare de înmormântare, cu obligativitatea majorării acestui fond în funcție de actualizările anuale ale cuantumului acestui ajutor și de realimentare în cazul plății de despăgubiri.
● O brățară cu datele de identificare ale firmei de pompe funebre care a acordat serviciile funerare, îngrijirile mortuare și serviciile de tanatopraxie este obligatorie și se aplică pe mâna dreaptă a decedatului.
● Persoanele decedate din cauza unor boli contagioase vor fi depuse în sălile de ceremonii funerare numai cu avizul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, eliberat conform metodologiei de încadrare a riscului infecțios.
● Pompele funebre trebuie să aibă spațiu destinat activităților de servicii funerare de minim 40 de metri pătrați, cu o zonă de primire a clienților și spațiu de prezentare a produselor şi minim un autovehicul pentru recuperare cadavre și un autovehicul de paradă funerară.
Suprafețele de lucru din spațiul pentru îmbălsămare/ tanatopraxie vor fi dezinfectate zilnic și după fiecare manoperă realizată, cu produse biocide, avizate/autorizate de Comisia Națională pentru Produse Biocide.