Guvernul italian aprobă construirea unui pod care să lege Sicilia de Europa

Italia a pierdut 23,2% dintre tinerii între 18 și 34 de ani / Sursa: Wikipedia

Guvernul italian, reunit joi în cadrul unui Consiliu de Miniștri, a aprobat un decret pentru construirea unui pod între peninsula și insula Sicilia (sud), proiect pe care țara l-a dezbătut și ridicat de zeci de ani, deși fără succes.

Ministrul Infrastructurii, Matteo Salvini, a confirmat regula, care preia o companie deja existentă, "Stretto di Messina" (Strâmtoarea Messina), și care va avea acum participarea majoritară a Ministerului Economiei și Transporturilor, pe lângă cea a regiunilor Sicilia și Calabria.

Intenția Executivului este de a relua proiectul prezentat în 2011, actualizându-l însă potrivit noilor reglementări de siguranță și mediu.

"Noul proces de autorizare va trebui să asigure cel mai lung pod cu tiranți din lume (3,2 kilometri), care va fi bijuteria coroanei artei inginerești italiene", a promis ministerul într-o notă.

Podul va fi un "motor de creștere" pentru sudul Italiei

Salvini, care a făcut din acest proiect marele său pariu de când a preluat portofoliul Infrastructurii, a spus că podul va fi un "motor de creștere" pentru sudul Italiei, precum și o "atracție turistică importantă".

La rândul său, ministrul Protecției Civile și Politicii Maritime, Nello Musumeci, a salutat faptul că decretul-lege "este un prim pas concret către realizarea unei infrastructuri strategice așteptată de mai bine de un secol".

"Podul va permite, alături de căi ferate rapide, autostrăzi modernizate și porturi echipate, să facă din sudul Italiei baza logistică a Europei în Mediterana. Să trecem la treabă", a spus el.

Pâlnia care desparte Marea Tireniană de Marea Ionică

Propunerea de a salva cu ajutorul unui pod pâlnia care desparte Marea Tireniană de Marea Ionică este foarte veche și a fost prezentată în nenumărate ocazii de la întemeierea Italiei ca stat în secolul al XIX-lea.

Pasul cel mai important a fost făcut în 1981, când guvernul creștin-democratului Arnaldo Forlani a creat compania "Stretto di Messina", dar nu s-a făcut nimic.

Ideea a fost reluată ani mai târziu, în 2001, de magnatul și premierul Silvio Berlusconi, dar după alți cinci ani a fost oprită de social-democratul Romano Prodi, până când, în 2012, tehnocratul Mario Monti a abandonat proiectul posibil definitiv, în conformitate cu direcțiile politicii sale de austeritate bugetară.

Un raport al Ministerului Infrastructurii din mai 2021 a exclus posibilitatea unirii strâmtorii cu tuneluri subacvatice și a impus efectuarea de studii seismice, deoarece zona înregistrează cutremure și erupții frecvente de vulcani, precum cel din apropiere de pe insula Stromboli sau Etna, cel mai activ vulcan din Europa. (Rador)