Google a lansat aplicația Bard în Europa. Rivalul ChatGPT este disponibil în română

Sursa foto: Dreamstime

Chatbot-ul Bard, dezvoltat de Google, este disponibil pentru utilizatori și în limba română. Aplicația, bazată pe Inteligență Artificială, a fost lansată în mai multe state din Europa, la opt luni după lansarea rivalului ChatGPT. Chatbot-ul Google poate fi accesat prin mesaje scrise, dar și prin voce, oferind răspunsuri la întrebări sau elaborând, la cerere, texte creative.

Google a anunțat joi, 13 iulie, cea mai amplă etapă de extindere a Bard, în toate cele 27 de țări ale Uniunii Europene și în peste 40 de limbi, inclusiv spaniola, germana, araba, chineza și hindi. În prezent, Bard este lansat în majoritatea țărilor din lume și în cele mai vorbite limbi la nivel global.

Aplicația bazată pe Inteligența Artificială înțelege limba română și dă răspunsuri, mai mult sau mai puțin competente, la toate întrebările pe care le primește.

Google Bard este disponibil la adresa bard.google.com, pentru desktop sau smartphone. Numele a fost ales special – în condițiile în care „bard”, în limba celtă desemna poetul care compunea și recita cântece războinice și religioase. În literatura română, avem „Bardul de la Mircești”, așa cum i se mai spunea poetului Vasile Alecsandri.

Reprezentanții Google au explicat că numele a fost ales special, pentru că rolul lui Bard este să povestească și să-i stimuleze pe utilizatori să-și folosească creierul pentru a afla mai multe lucruri.

Ce știe să facă Bard

Autorii aplicației îi laudă competențele spunând că poate genera diferite formate de text creativ - poezii, cod, e-mail, mesaje, etc - și răspunde la întrebări într-un mod „cuprinzător și informativ”. Bard poate ajuta gospodinele să gătească, poate rezuma texte, astfel încât utilizatorul să nu mai fie nevoit să lectureze zeci de pagini, dar poate ajuta și la conceperea unui text creativ, la scrierea unui e-mail etc. Mai mult, poate oferi consultanță și sfaturi celor care i le cer și care au încredere în judecata unei aplicații bazate pe Inteligența Artificială.

„Bard este un model lingvistic de mari dimensiuni, cunoscut și sub numele de AI conversațional sau chatbot. Este capabil să comunice și să genereze text într-un mod asemănător omului, ca răspuns la o gamă largă de solicitări și întrebări”, susțin cei de la Google.

Aplicația poate oferi răspuns la o cerere de tipul „Recomandă o mâncare cu următoarele ingrediente: năut, ardei și fasole verde”, „Rezumă următorul video”, „Fă-mi un rezumat al următorului text”, „Dă-mi câteva sfaturi care să mă ajute să citesc mai multe cărți anul acesta” sau „Ajută-mă să scriu un text despre cei mai cunoscuți scriitori români în străinătate”.

Utilizatorii pot interacționa verbal și scris

Interacțiunea se poate face verbal sau prin intermediul mesajelor scrise. Utilizatorii pot asculta răspunsurile, opțiunea fiind disponibilă inclusiv în limba română. Această facilitate este de ajutor atunci când cel care apelează la serviciile Bard vrea să audă pronunția corectă a unei expresii sau a unui cuvânt.

Utilizatorii au la dispoziție cinci opțiuni pentru a schimba tonul și stilul în care Bard răspunde. El poate oferi răspunsuri simple, lungi, scurte, profesionale și relaxate (opțiune disponibilă momentan doar în engleză).

Conform Google, utilizatorul poate alege dintre mai multe variante de răspuns, de la care să continue conversația. Diferitele variante sunt disponibile într-o opțiune în dreapta sus a interfeței.

Bard poate fi folosit și pentru a căuta pe Google informații, din mai multe surse, despre un anumit subiect. Utilizatorul are la dispoziție butonul „Google it", care deschide o căutare pe subiectul indicat în conversația cu Bard.

Bard nu le știe pe toate și dă multe rateuri

Trebuie spus însă, că aplicația lansată de Google nu este infailibilă. Bard dă și rateuri, inventând, atunci când nu știe răspunsul corect sau prezentând informații eronate. Reprezentanții companiei insistă pe faptul că Bard este un „experiment în stadiu incipient” și își va îmbunătăți performanțele pe măsură ce va prim opinii din partea utilizatorilor.

Compania a explicat că a încorporat în acest sistem AI mecanisme de control, precum limitarea numărului de replici într-un dialog pentru a menține interacțiunile utile și la obiect. Pentru „feedback”, utilizatorul poate da un vot pozitiv sau negativ, precum și context suplimentar.

Google a anunțat încă din februarie că va lansa Bard, iar chatbot-ul a fost disponibil începând cu luna martie, sub formă de experiment în SUA și UK. În luna mai aplicația a ajuns la publicul larg din mai multe țări, iar din iunie a fost anunțată lansarea peste tot, dar nu și în Uniunea Europeană, din motive de reglementare. Ulterior, Bard a fost lansat și în UE, începând din 13 iulie. Google spune că a colaborat proactiv cu experți, autorități de reglementate și specialiști în politici publice, inclusiv autorități pentru protecția datelor, în vederea lansării Bard în Europa.