Golful Persic. Crește tensiunea. SCENARII de RĂZBOI

Alte confiscări de petroliere au alimentat și mai mult tensiunile între Iran, Statele Unite și aliații lor , pe fondul escaladei din Golf și a crizei din jurul dosarului nuclear iranian. Deja se lucrează la scenarii de război! Stena Impero, un petrolier suedez sub pavilion britanic a ajuns sâmbătă în portul Dubai, a doua zi după eliberarea sa de către Iran. Dar acest lucru nu a detensionat situația.

Iată ce știm despre navele implicate:

Grace 1 / Adrian Darya 1 -Pe 4 iulie, petrolierul iranian Grace 1, care naviga sub pavilion panamez, a fost arestat în largul Gibraltarului (extremul sud al Spaniei) de către autoritățile acestui teritoriu britanic, asistate de un detașament de pușcașii ai Marinei Regale britanice.

Gibraltar și Statele Unite au afirmat că suspectează că nava transporta petrol destinat Siriei, țară vizată pentru sancțiuni, ceea ce Teheranul a negat.

După ce a fost lăsat să plece pe 15 august, petrolierul, redenumit Adrian Darya 1, părăsește Gibraltar pe 18 august, sub pavilion iranian, în ciuda unei solicitări de ultimă oră din partea Statelor Unite pentru a i se prelungi staționarea.

Guvernul de la Gibraltar a afirmat că a primit un angajament scris de la Teheran de a nu trimite cei 2,1 milioane de barili de petrol către Siria la bordul navei, angajament negat de Iran.

Petrolierul nu a părăsit Mediterana de atunci. Teheran susține că și-a vândut marfa, dar refuză să dezvăluie identitatea cumpărătorului.

În septembrie, Londra și Wahsington au acuzat Teheranul că a livrat petrolul de pe navă în Siria. Dar site-ul TankerTrackers.com, care monitorizează mișcările petrolierelor, a spus că este îndoielnic faptul că Adrian Darya 1 și-a descărcat încărcătura, afirmând că nava se află în fața portului Tartous din Siria.

O altă navă este MT Riah. Gardienii Revoluției, armata ideologică iraniană, preiau pe 14 iulie un „petrolier străin” cu o capacitate de două milioane de litri de țiței, cu tot cu cei 12 membri ai echipajului, acuzând că nava transporta petrol de contrabandă primit de la „navele iraniene și navele străine” în strâmtoarea Ormuz, scrie AFP.

Teheran nu a specificat numele navei, dar TankerTrackers a raportat în același moment că a pierdut semnalul cu nava MT Riah, care naviga sub pavilion panamez, după intrarea în apele iraniene.

La 19 iulie, Gardienii Revoluției au încercuit nava Stena Impero, înainte de a urca la bord, în strâmtoarea Ormuz. Nava,  cu o lungime de 183 de metri,  este confiscată și transportată în portul Bandar Abbas. Căpitanul este acuzat că a ignorat apelurile de ajutor și a închis transponderul navei după ce a intrat în coliziune cu o navă de pescuit.

Respingând versiunea iraniana, Londra a acuzat Teheranul că a arestat nava în apele aparținând Oman-ului, „violând flagrant dreptul maritim internațional”.

Arestarea petrolierului Stena Impero a survenit la câteva ore după ce o instanță din Gibraltar a anunțat extinderea sechestrului asupra navei Grace 1. Iran a negat că a fost vorba de represalii.de grație 1. Iranul a negat că este vorba de o reprimare.

Armatorul suedez al navei Stena Impero a declarat, la 4 septembrie, că șapte dintre cei 23 de membri ai echipajului ei au fost eliberați.

Purtătorul de cuvânt al guvernului iranian, Ali Rabiei, a declarat luni că nava este acum „liberă la circulație”, deoarece procedurile legale împotriva acesteia „s-au încheiat”. Nava care a ieșit vineri pe mare a ajuns sâmbătă în portul Dubai.

Teheran a confiscat un tanc petrolier la 31 iulie , acuzat că ar fi transportat 700.000 litri de combustibil „ de contrabandă” în Golf. Naționalitatea echipajului și numelele navei nu au fost dezvăluite. Gardienii Revoluției au spus că au transferat vasul în portul Bouchehr (sud). Potrivit acestora, el trebuia să-și livreze marfa în țările din Golf.

La 7 septembrie, Iranul a arestat 12 filipinezi la bordul unui navă „străin” al cărui pavilion nu a fost precizat. Confiscată de paza de coastă din strâmtoarea Ormuz, nava este suspectată de autorități că a fost folosită de o rețea de contrabandă de carburanți.