„Giurgiu”, noua garnitură de metrou, întârzie pe șine. Testele durează luni bune

„Giurgiu”, noua garnitură de metrou, întârzie pe șine. Testele durează luni bune

În cadrul evenimentului dedicat Săptămânii Europene a Mobilității, Metrorex a deschis porțile Depoului Berceni, oferind publicului ocazia de a vizita una dintre cele mai noi rame de metrou destinate Magistralei 5 (Drumul Taberei), cunoscută sub numele de „Giurgiu”. Deși trenul este în teste de mai multe luni, încă nu este pregătit pentru a intra în circulația regulată, având la activ doar 266 de kilometri parcurși, din totalul de 10.000 necesari conform normelor de siguranță.

Prezentarea ramei de metrou „Giurgiu”

Reprezentanții producătorului Alstom, prezenți la eveniment, au oferit detalii tehnice și operaționale despre noua ramă „Giurgiu”. Aceasta aduce o serie de inovații în rețeaua de metrou din București, inclusiv un sistem de siguranță modern și un sistem de climatizare unic pentru rețeaua Metrorex, fiind primele trenuri echipate cu aer condiționat. Trenurile sunt construite să ofere confort sporit și eficiență în utilizarea energiei, ceea ce le face esențiale pentru modernizarea transportului subteran din capitală.

Printre alte dotări notabile, rama „Giurgiu” este echipată cu un sistem dinamic de informare a pasagerilor. Acest sistem oferă în timp real date despre locația trenului și distanța parcursă, informații care sunt afişate pentru călători pe panouri digitale. De asemenea, sistemul de control și semnalizare al trenului permite comunicarea eficientă între trenuri și dispecerat, facilitând o circulație mai fluidă și la intervale mai scurte între trenuri.

Un aspect important al noilor trenuri este legat de funcțiile automate de siguranță. În caz de urgență, trenul poate calcula singur distanța până la următoarea stație și poate opri în siguranță dacă un pasager activează butonul de urgență. Acest sistem automat reduce riscurile și permite o reacție rapidă în situații critice. De asemenea, trenul este capabil să monitorizeze în timp real încărcarea osiilor, ceea ce poate fi esențial în prevenirea unor incidente grave, cum ar fi deraierile.

Întârzieri în livrarea ramelor de metrou

Deși a fost prezentată ca o inovație tehnologică pentru rețeaua de metrou din București, rama „Giurgiu” este încă departe de a fi utilizată în mod regulat. Livrarea trenurilor din seria Alstom Metropolis pentru Magistrala 5 a întâmpinat numeroase întârzieri, începând din 2023. Producătorul francez a invocat probleme legate de lipsa unor componente critice, generate de criza internațională provocată de războiul din Ucraina și perturbările din lanțurile de aprovizionare.

Companii

Fabrica. Sursa foto: Instagram/Alstom

În aceste condiții, noua ramă „Giurgiu” a parcurs doar 266 de kilometri în cadrul testelor dinamice, mult sub cerința de 10.000 de kilometri impusă de reglementările de siguranță. Inginerii Alstom prezenți la eveniment au explicat că trenurile mai au de trecut o serie de teste înainte de a putea intra în exploatare, iar acest proces va mai dura câteva luni.

Previziuni pentru viitor: „Fratele” trenului Giurgiu – „Ilfov”

Alături de rama „Giurgiu”, în Depoul Berceni a fost livrat și trenul „Ilfov”, parte din același lot de 13 rame comandate pentru Magistrala 5.

Trenul „Ilfov” a sosit în București în luna iunie 2024 și este, la rândul său, în faza de teste. Totuși, inginerii sunt mai optimiști în privința acestuia, estimând că trenurile următoare vor necesita doar 2000 de kilometri de teste dinamice înainte de a fi introduse în circulație.

Trenurile de metrou din seria Alstom Metropolis sunt dotate cu câte șase vagoane și pot transporta până la 1200 de pasageri, dintre care 216 pot călători așezați. Această configurație, cu scaune dispuse longitudinal, maximizează spațiul disponibil și facilitează fluxul de călători, mai ales în orele de vârf. Cu toate acestea, deși trenurile sunt construite pentru a răspunde cerințelor de trafic ale Bucureștiului, realitatea întârzierilor pune în așteptare avantajele lor evidente.

Prin urmare, deși promite să aducă o serie de îmbunătățiri în transportul subteran al capitalei, trenul „Giurgiu” rămâne momentan doar un „exponat” la Depoul Berceni. Cu toate dotările moderne și soluțiile tehnologice avansate, trenul nu va putea intra în circulație până la finalizarea testelor obligatorii. Până atunci, locuitorii din Drumul Taberei vor mai avea de așteptat până când noile trenuri vor deveni o parte concretă a rutinei lor zilnice.

Ne puteți urmări și pe Google News