S-au umplut site-urile și rețelele sociale de comentarii după apariția manelistului Gheboasă pe scena festivalului UNTOLD de la Cluj. Generațiile de peste 25 de ani nu știu cine-i acest cântăreț de manele și de trap, însă adolescenții îi știu versurile pe de rost. Asta s-a văzut pe imaginile surprinse ieri.
Nu Gheboasă a fost problema, care își cântă melodiile și în romanes și în românește. Ci versurile. Acestea sunt pline de trivialități, se folosește un jargon de la periferia societății.
În urmă cu 20-30 de ani, cam același tip de exprimare vulgară era întâlnit în cântecele trupelor BUG Mafia, Paraziții, La Familia. De altfel, Paraziții și Puya vor urca pe scenă în această seară. Cu ani în urmă, membrii acestor trupe și cântecele lor pline de înjurături erau ascultate și aplaudate de părinții acestor copii de la UNTOLD, care sunt extaziați acum de Gheboasă.
Au apărut reacții pro și contra de la persoane cunoscute în media, care pot crea o dezbatere publică mai utilă decât multe alte subiecte.
„Aceștia sunt idolii copiilor noștri!”
Expertul antidrog Cătălin Țone, care cu siguranță a traversat și perioada de succes BUG Mafia, a criticat prestația lui Gheboasă pe pagina sa de Facebook. A postat și versurile care îi entuziasmează pe tineri și pe care le știu pe de rost.
”ACEȘTIA SUNT IDOLII COPIILOR NOȘTRI !
ACUM, LA UNTOLD.
Versuri:
“Dă-i ți****a,
Rupe-i banca.
O, ce ți****ă frumoasă,
Cum dă din găo*ză,
Filme de groază,
Este jegoasă.”
„Idolul” ăsta mai are o piesa, “Droguri și pi*de”. Să ne protejăm copiii!“, a scris Cătălin Țone pe Facebook. În versiunea originală a piesei ”Dă-i țiganca” nu apare termenul ”jegoasă”. Însă, o parte a melodiei are versuri în țigănește, învățate bine de publicul de la UNTOLD.
Fost ministru: „ Iubiți sau urâți ce vreți, dar nu mai fiți ipocriți”
Fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu a cântărit bine realitatea și nu s-a lăsat dus de valul indignării, zice el. Tot cu indignare era condamnat și festivalul de la Woodstock din 1969, mișcarea hippy și alte curente ale generațiilor trecute.
Scrie Daniel Funeriu: „Băi nene câtă ipocrizie! Ați avut nevoie de Gheboasă ca să vă oripilați de abjectul din jur?
Înseamnă că nu ați ascultat niciodată hip-hop, rap sau alte chestii care zgârie creierii. Versuri de 1000 de ori mai abjecte urlate din boxe fac sute de milioane de dolari. Băiatul ăla, Gheboasă, e Beethoven pe lângă alții - e adevărat, de limbă engleză- care câştigă premii şi sute de milioane.
Ah, şi încă o chestie: mult hulitele manele sunt de 10000 de ori mai melodioase şi ascultabile decât porcăriile rap şi hip-hop.
Mă irită maxim când tot ce e românesc vă pute, dar ridicați în slăvi porcării şi tendințe doar pentru că vin de afară. Nimeni din lumea "bună" nu se revoltă la "instalațiile" fără noimă sau estetism (ultimele văzute: adidaşi rupți, sârme ruginite, schele cu plante aruncate acolo, fotografii cu oameni urâți în posturi indecente), că, nu-i aşa, e "artă urbană neînțeleasă de conservatori", dar ne astupăm urechile când unul zbiară chesii naşpa la marele festival.
Iubiți sau urâți ce vreți, dar nu mai fiți ipocriți. Că urlă în română sau engleză porcării, e la fel de abject. Altfel spus tâmpiții lor nu sunt mai cool decât tâmpiții noştri”.
Sociolog rom: „ Nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare”
Sociologul Gelu Duminică, rom de origine, și-a exprimat și el opinia cu privire la valul de revoltă stârnit de Gheboasa. S-a arătat mirat fiindcă versuri vulgare au fost tot timpul în muzica românească.
”Văd lumea oripilată de versurile muzicilor cântate pe scena UNTOLD de câțiva artiști extrem de populari în rândul tinerilor și adolescenților (gen Gheboasa). Se propune stropirea cu aghieazmă mare, se leșină de grija viitorului și se induce ideea că cei ce sunt acolo în public reprezintă un pericol pentru națiune.
Cu siguranță, versurile sunt extrem de vulgare și pline de mizerie. Eu nu consum muzica asta și nici nu cred că o voi consuma vreodată. Din păcate însă nu pot să nu văd că nu e nimic nou sub soare cu muzica de genul ăsta și că ea a existat, sub varii forme, mai dintotdeauna.
Folclorul românesc de secolul XIX (cam de atunci avem primele surse) avea și melodii cu versuri extrem de vulgare care erau super populare în acele vremuri. Melodii de genul asta au existat și în perioada interbelică, ba chiar și în comunism (atunci erau mai cu "perdea").
Ĺa nivel internațional, muzicile cu versuri dure, macabre și pline de înjurături sunt și mai prezente de prin anii 80, iar "muzicile de cartier" care ajung și în România anilor 90 nu sunt despre panseluțe și zbor de fluturi. Că noi am crezut că e vorba despre, e ceva ce ține de accesul nostru la educație de calitate....
Din punctul meu de vedere, ceea ce fac acum artiștii români care au astfel de muzici și mesaje nu e decât o adaptare la "piață". Fiți siguri că dacă muzica lor nu ar avea un public consistent, s-ar reprofila :)).
Așa că nu cred că e nevoie de stropire cu aghiazmă mare și nici nu cred că viitorul nu ne este în pericol din cauza muzicilor celor ca Gheboasa”.
„Mai jos de atât nu se poate”
Jurnalistul Liviu Mihaiu a reprodus alte versuri din vedeta Gheboasă, tot pe Facebook. Chiar nu pot fi reproduse în totalitate, dar fanii manelistului le știu pe de rost.
„Unde s feministele, intelectualii și educatorii României!? Că ai tot Codul Penal in versurile de mai jos. Mai jos de atât nu se poate. #gen #untoldulsecțiaveceupublic
Gheboasa de Untold.
"Eu sunt Gheboasă din junglă
În trecut am tras doar pungă
Acuma tragem doar dungă
Și facem banii pe lângă
Ca să ne-ajungă, ya".
În rest e „poezia” aia pe care sociologul Duminică o numește „sub-cultură”, dar pe care ne abținem să o reproducem.