Gara de Nord va avea o nouă față. Ultima modernizare a fost în urmă cu 20 de ani

Sursa foto: Razvan Valcaneantu

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat câștigătorul licitației pentru execuția lucrărilor de modernizare a Gării de Nord. Este vorba de asocierea de firme românești  SC GDO MOV IMPEX-SRL - SC OMEGA CERT SISTEM SRL.

Valoarea programului se ridică la 419.854.21,32 lei (fără TVA), iar durata lucrărilor de execuție nu ar trebui să dureze mai mult de 55 de luni. Astfel, timp de 9 luni constructorul se va ocupa de proiectare, după care, lucrările de execuție se vor desfășura pe o perioadă de 46 de luni. Perioada de garanție este de 5 ani.

Peron din Gara de Nord; sursă foto: Razvan Valcaneantu

Modernizarea Gării de Nord va costa 419.854.213,32 lei

”Oferta depusă de asocierea de firme româneşti SC GDO MOV IMPEX  SRL - SC OMEGA CERT SISTEM  SRL, în valoare de 419.854.213,32 (fără TVA), a fost desemnată câştigătoare, contractul de achiziţie publică urmând a fi încheiat şi semnat de ambele părţi la finalul perioadei legale de contestaţii. Durata aferentă proiectării şi execuţiei lucrărilor este de 55 de luni (9 luni pentru proiectare, 46 de luni pentru execuţie), iar perioada de garanţie a obiectivului este de 60 de luni”, se arată comunicatul CFR SA. 

Compania Națională Căi Ferate adaugă faptul că lucrările de modernizare includ reabilitarea celor trei clădiri unde se desfășoară activitatea feroviară, activități comerciale sau se prestează servicii destinate călătorilor. Concret este vorba de corpurile A, B, C. Clădirea de birouri din b-dul. Dinicu Golescu, casele de bilete clasa I și a II-a din aripa de la coloane și de pe Calea Griviței.

Așadar, se vor efectua lucrări de modernizare/consolidare, reabilitarea clădirilor din stația de călători București Nord. Totodată, spațiile destinate publicului călător intră  la rândul lor în procesul de modernizare. Totodată se vor monta facilități pentru persoanele cu dizabilități.

Gara de Nord nu a mai fost renovată de mai bine de 20 de ani

Reabilitarea construcțiilor cu valoarea istorică este de asemenea partea a programului de modernizare. Constructorul s-a angajat să creeze spații verzi centrale cu zonă de așteptare pentru publicul aflat în tranzit.

Lucrările de reabilitare se vor efectua pe baza principiilor de smart city/creative city/green city. Se vor monta sisteme noi de ventilație și încălzire, iar sistemul de iluminat, instalațiile electrice, sanitare și termice vor fi modernizate precum și sistemul de informare a publicului și echipamentul de telecomunicații. 

Gara de Nord, cel mai mare nod feroviar din România

”Prin implementarea acestui important program, staţia de cale ferată Bucureşti Nord (inclusiv clădirile aferente acesteia) va fi modernizată în conformitate cu parametrii tehnici prevăzuţi de standardele şi legislaţia europeană în vigoare”, afirmă CFR SA în comunicat. 

Cea mai mare gară din România a fost inaugurată pe 13/25 septembrie în 1872, chiar în timpul domniei regelui Carol I, înscăunat în 1866.  La ora actuală, Gara de Nord nu se află într-o condiție demnă de o clădire monument istoric. Zilnic sosesc și pleacă aproximativ 200 de garnituri.

Gara de Nord: martoră a trei regimuri politice

Numărul trenurilor este suplimentat vara și iarna când numărul turiștilor crește considerabil. Călătorii care aleg să folosească trenul ca mijloc de transport au la dispoziție destinații internaționale precum Chișinău, Budapesta, Viena, Sofia și Istanbul.

Până în 1888, Gara de Nord a avut o altă denumire și anume Gara Târgoviștei denumită astfel după Calea Târgoviștei, Calea Griviței de astăzi. A fost construită între anii 1868-1872 și, inițial nu a fost concepută pentru a deservi ca principala gară a Capitalei. Abia prin anii 1880 avea să devină neîncăpătoare. Construită în formă de U cele două corpuri paralele conectate la capătul dinspre ateliere nu au mai putut prelua fluxul mare de călători.

În 1928 gara avea nici mai mult nici mai puțin de 10 linii, șase pentru plecări și evident patru pentru sosiri. În august 1944, pe vremea când Regele Mihai plămădea lovitura din 23 August, instalațiile de centralizare electrodinamică din gară au fost modernizate.

Trei ani de zile și 300 milioane euro pentru gloria de odinioară

Liniile și peroanele au fost, de asemenea, prelungite pentru a se atinge a lungimea utilă de 350 de metri. Timp de patru decenii, în perioada 1950-1990, traficul feroviar a crescut constant. Însă, odată cu perioada de tranziție numărul călătorilor a scăzut drastic, și nu doar în Capitală ci în toată țara.

Starea deplorabilă în care se află Gara de Nord, monument istoric; foto: wikipedia

Inclusă în lista monumentelor istorice sub codul LMI B-II-m-B-18803, Gara de Nord a intrat în restaurare în perioada 1997-1999 sub guvernarea Convenției Democrate. Pentru modernizarea gării ar fi necesare 300 de milioane de euro și o perioadă de trei ani de zile. Proiectul ar pune România pe harta țărilor în care trenurile de mare viteză fac legea în trasporturi.