Avionul Boeing 727, cu numărul de înregistrare N844AA, are o poveste impresionantă. Această aeronavă a deservit rutele aglomerate ale American Airlines, Apoi a fost utilizată pentru transporturi de mărfuri. Totuși nu realizările din timpul serviciului au făcut acest Boeing 727 să intre în istoria aviației. A devenit celebru după ziua de 25 mai 2003. Atunci a dispărut într-un mod bizar și inexplicabil de pe Aeroportul Internațional Quatro de Fevereiro din Luanda, Angola. Cazul a devenit unul dintre cele mai misterioase din istoria aviației. Aeronava a decolat fără autorizație și fără să fie tras vreun semnal de alarmă. Nici până astăzi, misterul acestui furt nu a fost rezolvat, iar N844AA a dispărut fără urmă.
Cum a fost furat avionul Boeing 727
Boeingul 727 era staționat în Luanda, Angola, fiind parcat în zona cargo a aeroportului. La momentul dispariției, avionul fusese modificat pentru a transporta combustibil și alte mărfuri. Era folosit în special pentru zboruri de tip charter în Africa. Înainte de incident, aeronava fusese imobilizată pe aeroport din cauza unor taxe neplătite și a unor probleme tehnice. Pe 25 mai 2003, Boingul 727 a fost văzut pentru ultima dată în jurul orei 17:00, când doi bărbați au urcat la bord. Unul dintre aceștia era Ben Padilla, un inginer de aviație americane. Identitatea celui de-al doilea bărbat nu este cunoscută. Se crede că ar fi fost John Mikel Mutantu, un mecanic angolez.
La scurt timp după ce acești bărbați au urcat la bord, aeronava a început să ruleze pe pistă fără autorizație. Nu s-a comunicat nimic cu turnul de control, ba mai mult, nu avea nici luminile de poziție activate. Boingul 727 s-a ridicat de la sol și a dispărut complet de pe radar. Faptul că a decolat fără să fie observat de controlul aerian și fără echipaj complet ridică multe întrebări cu privire la modul în care a fost planificată și executată operațiunea.
Există multe semne de întrebare cu privire la acest furt. După incident, un angajat a declarant că a văzut un singur om urcând în avion. Alții au spus că două persoane de sex masculin s-au urcat în aeronavă înainte ca aceasta să decoleze. Niciunul dintre cei doi bărbați nu era autorizat să piloteze avionul Boeing 727-223. De obicei, acesta ar fi operat de un echipaj calificat de trei persoane. De asemenea, nu se știe dacă mai era altcineva deja în avion în acel moment.
Investigații și primele ipoteze
Dispariția Boeingului 727 a fost investigată de FBI și CIA, care au încercat să descopere locul unde s-ar fi putut afla aeronava. Fusese modificat pentru a transporta combustibil, așa că existau temeri că ar putea fi folosit pentru activități ilegale, inclusiv contrabandă sau chiar terorism. O altă ipoteză sugera că aeronava ar fi fost vândută pe piața neagră. Indiferent de ipoteze și de eforturile internaționale depuse, aeronava nu a putut fi localizată.
Se crede că, înainte de decolare, avionul 727 furat a alimentat 14 000 de galoane de combustibil, ceea ce i-ar fi permis să zboare aproximativ 2.400 de kilometri. Se știe că aeronava a decolat spre sud-vest, deasupra întinderii vaste a Atlanticului de Sud. Unii cred că Boeingul s-ar fi prăbușit în ocean, având în vedere lipsa de experiență în pilotaj a celor doi bărbați aflați la bord, dar și defecțiunile tehnice.
Unul dintre punctele-cheie ale investigației a fost Ben Padilla, inginerul care se afla la bord în momentul decolării. Familia sa a declarat că Padilla nu avea licență de pilot și că este puțin probabil să fi furat Boeingul de bunăvoie. Mai mult, mecanicul angolez care l-a însoțit a dispărut și el, alimentând suspiciunile că ar fi putut fi implicați într-un plan mult mai complex.
Avionul Boeing 727 și numeroasele teorii conspirative din jurul său
Cazul nu a fost rezolvat nici până astăzi, însă, de-a lungul anilor, au apărut numeroase teorii cu privire la locul unde ar putea fi avionul și motivul furtului. O teorie este că a fost furat pentru a fi folosit în operațiuni clandestine de transport de marfă. Se speculează că ar fi putut fi folosit pentru a transporta produse de contrabandă, cum ar fi droguri sau arme, peste continente. Lipsa comunicațiilor și a planului de zbor ar fi putut fi măsuri deliberate pentru a evita detectarea de către autorități.
O altă teorie spune că la mijloc ar fi fost o schemă elaborate pentru a comite o fraudă la asigurări. S-a sugerat că dispariția avionului ar fi putut fi orchestrată pentru a pretinde bani de asigurare pentru aeronavă, care rămăsese neutilizată și acumulase taxe pe aeroportul Quatro de Fevereiro. Totuși, printre cele mai speculative teorii se numără cele care sugerează că aeronava a fost rechiziționată de un guvern sau de o organizație secretă în scopuri nedeclarate. Există și persoane care cred că la mijloc ar fi fost vorba despre ceva paranormal sau extraterestru.
Scenariul cel mai plauzibil și acceptat de majoritatea este că avionul 727 dispărut s-a prăbușit într-un loc îndepărtat. Este posibil ca acest loc să fie necartografiat, în mare, în Africa sau în altă parte. Întinderile vaste de uscat și de ocean, care nu sunt monitorizate, fac posibilă ipoteza că epava să rămână nedescoperită, mai ales că eforturile de localizare au fost îngreunate de lipsa ultimei poziții cunoscute sau a resurselor de căutare.
Cazul a rămas nerezolvat
Chiar și după mai bine de două decenii, misterul rămâne nerezolvat. Absența dovezilor concrete a permis speculațiilor să înflorească. Dispariția avionului este unul dintre cele mai durabile mistere aviatice ale epocii moderne. Se crede că furtul de pe aeroportul din Angola a declanșat o căutare globală de către FBI, CIA și Departamentul pentru Securitate Internă. La aproximativ șase săptămâni de la dispariția avionului, s-a zvonit că acesta a fost văzut în Conakry, capitala Guineei. Acest zvon a fost respins foarte repede de Departamentul de Stat al SUA.
În ciuda investigațiilor și a trecerii timpului, soarta avionului 727 furat și a oamenilor care se presupune că se aflau la bord continuă să fie cercetată de experți și entuziaști deopotrivă. Rămâne una dintre cele mai mari enigme din istoria aviației moderne și un subiect fascinant pentru investigatorii din domeniul aviației. Întrebarea „Unde este avionul?” nu are încă un răspuns clar, potrivit Discovery.