Furnizorii au modificat în mod unilateral prețurile la energie electrică și gaze. Ce putem face?

Furnizorii au modificat în mod unilateral prețurile la energie electrică și gaze. Ce putem face?

Furnizorii au modificat în mod unilateral prețurile la energie electrică și gaze. Ce putem face în cazul în care am primit o notificare din partea acestora sau ne-am trezit cu o factură care are alt preț pentru MWh contractat. Liberalizarea pieței de energie, alături de creșterile cotațiilor internaționale, au făcut ca unii operatori să modifice în mod abuziv prețul la consumatorul final.

În urma creșterii fără precedent a prețului la energie electrică și gaze, românii s-au trezit cu creșteri importante la facturi, în unele cazuri chiar și de trei, patru ori. Așa cum am mai menționat, consumatorul se poate afla în două situații.

Prima situație care privește modificarea prețului la energie electrică sau gaze. Expirarea perioadei contractuale

Contractul a fost încheiat pentru o perioada scurta de timp pentru preț garantat, trei sau șase luni, și acesta a expirat. Furnizorul, în acest caz, are dreptul de a notifica clientul și să propună un alt preț care se află în concordanță cu noua cotație internațională.

În acest caz, consumatorul are opțiunea de a negocia și accepta oferta nouă și să continue cu același furnizor pe o nouă perioadă de timp. Totodată, acesta poate să solicite oferte și de la alți furnizori și, în cazul primirii unei oferte mai bune, să semneze cu operatorul care îi propune cea mai bună ofertă. Operatorii din piață pot fi identificați pe site-ul ANRE.

A doua situație care privește modificarea prețului la energie electrică sau gaze. Modificare unilaterală a contractului

Tot mai mulți cititori au semnalat o astfel de situație în acre anumiți operatori economici au modificat unilateral prețul. Acest lucru a fost confirmat și de ancheta declanșată de ANRE, autoritatea care reglementează și supraveghează acest domeniu, mai multe firme fiind identificate ca practicând acest tip de abordare cu clienții.

Articolul ”Nu doar creșterea cotațiilor internaționale scumpesc facturile la curent. Ce a constatat ANRE” explicând pe larg concluziile autorității și elementele care intră în componența prețului la energia electrică.

Astfel se naște o întrebare legitimă? Ce poate face clientul în cazul în care furnizorul de energie electrică și/sau gaze naturale încalcă termenii contractuali și cum se poate rezolva această problemă?

Surse din ANRE recomandă ca orice client care observă o încălcare a contractului de către furnizor, să facă o contestație către acesta, cu toate că nicio contestație nu are caracter obligatoriu pentru furnizor în ceea ce privește soluționarea.

În cazul în care furnizorul nu dorește să ia în considerare contestația, clientul poate face o sesizare către ANRE, iar dacă se constată că au existat încălcări ale contractului cu preț fix, autoritatea este obligată să amendeze furnizorul și să ia măsuri de conformare în funcție de măsurile contractuale.

Atenție! După cum observați ANRE nu poate obliga operatorul să reglementeze situația intervenită între operator și consumator, aceasta poate amenda furnizorul și solicita respectarea termenilor contractuali. Totuși,  nu poate impune furnizorului respectarea contractului. Aceasta este concluzia desprinsă din discuțiile cu reprezentantul ANRE. Practic legea nu prevede un astfel de lucru.

Furnizorul a modificat unilateral prețul contractual. Ce putem face? Soluție corectă este rezolvarea în instanța de judecată

În ipoteza în care furnizorul de energie a modificat în mod unilateral prețul propus prin Ofertă, respectiv cel stabilit prin Contractul de furnizare, împrejurare pe care consumatorul o constată la data la care primește factura, acesta are la dispoziție mai multe pârghii.

Alin Nedelcu, avocat, a avut amabilitatea de a ne spune pașii pe care trebuie să-i facem pentru a ne apăra față de abuzul făcut de furnizori.

”În primul rând, consumatorul se poate adresa furnizorului, solicitându-i acestuia să se conformeze prețului stabilit prin contract și să emită o nouă factură, al cărei cuantum să fie raportat la prețul din contract.” a spus Alin Nedelcu, avocat cu expertiză în zona comercială.

Și totuși, dacă acesta nu răspunde solicitării, ce facem, suntem dependenți de branșarea la utilități, nu putem rămâne fără energie electrică sau gaze? Dacă nu plătim riscăm să ne debranșeze pe motiv de neplată.

”Dacă furnizorul nu se conformează sau nu răspunde, consumatorul se poate adresa ANRE și ANPC cu plângere, demers pe care-l poate urma oricum, acesta redepinzând de sesizarea prealabilă a furnizorului.” ne spune Alin Nedelcu.

Se pare că, așa cum am discutat cu Nedelcu, nu ar trebui să pierdem prea mult timp cu așteptarea unor rezolvări din partea furnizorului sau instituțiilor menționate, ANRE sau ANPC, și să pregătim dosarul pentru chemarea în judecată.

”Consumatorul se poate adresa și instanței de judecată competente, atât pe calea unei acțiuni de fond cât și pe calea ordonanței președințiale, demersuri judiciare prin intermediul cărora poate solicita instanței obligarea furnizorului la respectarea prețului agreat prin contract.”

Cunoscând că atât demersurile judiciare și/sau administrative depășesc de multe ori 1 lună pentru soluționare, întrebarea care se pune este "consumatorul trebuie să achite factura, deși aceasta este emisă de către furnizor contrar dispozițiilor din contract?" De ce? Pentru că este pasibil de a fi debranșat.

”Decizia este una de oportunitate, pe care fiecare consumator care se confruntă cu o astfel de situație trebuie să o ia, important de subliniat fiind că, dacă acesta decide să plătească, are la îndemână acțiunea judiciară în recuperarea sumelor achitate extra-contract, în cadrul acțiunii prin care solicită obligarea furnizorului la respectarea prețului din contract.

În fine, consumatorul poate și el să recalculeze prețul energiei consumate conform prețului din contract, să achite prețul corect și să-l notifice pe furnizor în acest sens. Cu toate acestea, rămâne expus posibilității de a fi debranșat, dacă furnizorul refuză să valideze recalcularea efectuată de către consumator.” ne-a lămurit Alin Nedelcu, avocat specializat pe drept civil.

După cum vedeți situația este destul de complicată, dacă vom primi mai multe informații vom reveni cu soluții pentru a identifica cele mai bune soluții pentru rezolvarea legală și corectă și respectarea termenilor contractuali.

Dacă ai date sau informaţii care pot deveni o ştire, transmite-le pe adresa pont@evz.ro