FRAUDĂ URIAȘĂ în afaceri ILEGALE cu mașini second-hand. ANAF: evazioniștii și-au făut firme în Bulgaria
- Petrisor Cana
- 18 august 2016, 15:36
Inspectorii antifraudã au identificat prejudicii de 131 milioane de lei în domeniul achizițiilor intracomunitare de mașini second-hand. În cadrul operațiunii Xenon, desfășurată în perioada aprilie-iunie 2016, au fost verificate 200 de firme care au efectuat achiziții intracomunitare de mașini la mâna a doua, în valoare de peste 1 miliard de lei. În urma vastei operațiuni desfășurate de ANAF s-a descoperit că o bună parte dintre evazioniști și-au făcut firme pe teritoriul Bulgariei. Ancheta a scos la iveală mai multe metode de fraudă folosite de evazioniști și s-a descoperit că TVA-ul plătit către stat era cât costul unei spălări a autovehicului.
Rezultatele preleminare ale operațiunii Xenon arată că doar 19 societãți dintre cele 200 de firme verificate au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societãți, acțiunile de verificare continuă din cauza absenței administratorilor, refacerea evidenței contabile sau necesitatea unor alte verificãri suplimentare.
ANAF transmite că 67 societãți (cca 30%) nu au fost gãsite funcționând la sediul social declarat, fiind inițiate procedurile legale (sesizare inspecție fiscalã/organe de urmărire penală), inclusiv privind inactivarea fiscalã a acesora.
Principala deficiențã constatatã la restul societãților a fost aplicarea eronatã a regimul marjei de TVA la vânzarea cãtre clienții persoane fizice, fapt care a produs prejudicii calculate doar pânã în acest moment de 131 milioane de lei. Dintre acestea, 76 milioane de lei sunt prejudicii aferente actelor de sesizare penalã, iar 55 de milioane de lei reprezintã prejudicii provenind din TVA și impozit pe profit estimate suplimentar, în cazul acestora fiind sesizatã Inspecția Fiscalã.
Scheme de fraudare a banului public
Pe parcursul verificãrilor, inspectorii antifraud au identificat o serie de scheme de fraudare:
1. Categoria celor care cumpãrã autoturismele din unele state membre și apoi le revând cãtre alte state membre UE (Franța, Italia, Spania), valoarea depãșind 170 milioane lei. În aceste cazuri, schimburile de informații cu aceste state au demonstrat de cele mai multe ori cã frauda de TVA are loc în acele state, firmele românești facilitând frauda adesea prin emiterea de facturi duble, având ca scop schimbarea ilegalã a regimului de TVA aplicat la destinație (locul înmatriculãrii efective a mașinii).
2. Inspectorii antifraudã au demarat verificarea tranzacțiilor derulate de 6 societãți bulgãrești înființate de cãtre cetãțeni români, scopul fiind același de comercializare auto tot pe teritoriul României la ”un preț competitiv”, atins tot prin schimbarea ilegalã a regimului de TVA. Înființarea de societãți în Bulgaria pare a fi preferatã de persoanele care deja au fost anterior angrenate în fapte de evaziune fiscalã în România, acestea fiind puse în imposibilitatea de a-și inființa noi societãți dupã introducerea formularului 088. Inspectorii au în derulare mãsurile legale și privire la aceste situații.
3. Totodatã, inspectorii antifraudã au constatat cã în aproximativ 20 de cazuri, administratorii firmelor sunt în fapt persoane interpuse și au identificat acei cumpãrãtori ulteriori care au achiziționat mai multe autovehicule de la respectivele firme, pe care le-au revândut ulterior. Acești clienți vor fi semnalați inspecției fiscale persoane fizice pentru a verifica dacã desfãșoarã activitãți economice cu/fãrã autorizație (dacă respectă reglementările legale privind înregistrarea/declarararea acestor activități).
Constatãrile preliminare au condus la urmãtoarele concluzii: - au fost confirmate analizele de risc care au relevat existența unor rețele organizate care se ocupã de comerțul cu autoturisme second hand, aceeași societate fiind folositã de mai multe persoane pentru achizițiile de autoturisme din vestul Europei. Aceste persoane se ocupã adesea de ”adusul mașinii la comandã”. - DGAF deține instrumentele necesare analizelor și verificãrilor cu privire la comerțul online de autovehicule, care a cãpãtat o pondere foarte mare, în condițiile în care mare parte a achizițiilor este realizatã de pe platformele online operate de furnizorii intracomunitari. Comerțul tradițional a suferit astfel multe modificãri, clientul final comandând autovehiculul dorit prin intermediul persoanelor care se ocupã de ”adusul mașinii la comandã”, fapt ușor demonstrabil prin plãțile efectuate în contul acesteia din urmã. Beneficiul este cã nu va plãti TVA, prețul real fiind astfel diminuat. Factura pe care o primește conține TVA românesc pe marjã, mai mic uneori decât costul unei spãlãri a autovehicului, în loc sã fie calculat la întreaga valoare a mașinii, așa cum prevede legea. Instrumentele și platformele de cooperare internaționalã la care este racordatã ANAF au condus la identificarea rapidã a societãților fraudatoare, obținerea de documente și derularea de verificãri suplimentare și vor asigura și pe viitor acest lucru.
Deoarece cumpãrãtorii sunt tentați de un preț cât mai mic al autoturismelor, trebuie sã cunoascã și faptul cã demonstrarea unei înțelegeri între aceștia și persoanele de la care cumpãrã autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligației de platã a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare și în sarcina lor și chiar acuzarea de evaziune fiscalã.