Distrugerea produselor nealimentare nevândute în Franța, precum haine, electrocasnice, produse de igienă va fi interzisă în doi până la patru ani
Anunțul a fost făcut marți de prim-ministrul Edouard Philippe, relatează AFP. "Va fi o premieră mondială", a spus şeful guvernului din Franța , într-un moment în care executivul vrea să convingă în ceea ce priveşte acţiunea sa în materie de ecologie şi să răspundă aşteptărilor francezilor în ceea ce priveşte protecţia mediului, ilustrate de un avans al votului ecologist la ultimele alegeri europene, notează Agerpres.
Această măsură vizează obligativitatea donării sau reciclării acestor produse, începând de la sfârşitul lui 2021 sau al lui 2023, în completarea măsurilor deja adoptate în ultimii ani în Franța împotriva risipei alimentare. În prezent, produse nealimentare noi şi nevândute în valoare de peste 650 de milioane de euro sunt aruncate sau distruse în fiecare an în Franța , respectiv de cinci ori mai multe decât donaţiile în astfel de produse, potrivit serviciilor prim-ministrului.
"Este o risipă care şochează (...), o risipă scandaloasă", a subliniat Philippe, care a anunţat măsura într-un magazin din Paris.
Măsura, "care va consta în interzicerea distrugerii produselor nevândute, noi sau în general", va figura în proiectul de lege privind economia circulară pregătit de secretarul de stat Brune Poirson, care urmează a fi prezentat în consiliul de miniştri în luna iulie, a precizat el.
Potrivit cabinetului premierului, măsura se va aplica de la sfârşitul lui 2021 pentru produsele care dispun de o filieră de colectare şi reciclare şi de la sfârşitul lui 2023 "cel mai târziu" pentru celelalte.
Distrugerea produselor este răspândită atât printre marii distribuitori, cât şi printre mărcile de lux, care văd în aceasta un mod de a proteja proprietatea intelectuală şi de împiedica contrafacerea.
Potrivit anturajului prim-ministrului, faptul de a nu obliga mărcile să-şi doneze produsele şi de a lăsa deschisă uşa şi pentru reciclare permite liniştirea anumitor sectoare, precum industriile de lux, care se tem că ar putea apărea o piaţă paralelă cu produse vândute la preţ scăzut.
"Sectoarele care ar putea percepe un risc în deteriorarea imaginii lor de marcă dacă îşi donează produsele vor avea în continuare posibilitatea de a-şi transforma produsele, dacă nu vor să le doneze", a adăugat sursa citată.
Anumite produse care nu mai sunt utilizabile dincolo de o anumită dată vor putea face obiectul excepţiilor, notează AFP