Barbat, casatorit, cu studii superioare - profilul romanului care achizitioneaza francize, potrivit CHR Consulting.
Succesul unei francize nu este 100a garantat. Iar cei care se aventureaza sa inceapa o afacere in acest sistem risca sa ingroase procentul esecurilor daca nu se documenteaza atent inainte de a investi sau daca nu cunosc bine piata careia i se adreseaza, sustine Andreea Cireasa, development director la compania de consultanta CHR Consulting.
Faptul ca rata de succes a unei francize in tara noastra se ridica la 95%, in timp ce in statele Uniunii Europene este de doar 89a nu inseamna ca francizele au sanse mai mari de reusita in Romania. Diferenta in favoarea tarii noastre provine din perioada mult mai mica (cinci ani) de masurare a evolutiei acestor afaceri, comparativ cu statele UE, unde perioada de raportare este de 15 ani, explica Razvan Blid, managing partner la CHR Consulting.
Persoanele care investesc in afaceri in franciza in Romania sunt, in mare parte, barbati intre 30 si 45 de ani (68%). Majoritatea, 89%, au studii superioare, iar 76% sunt casatoriti, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta CHR Consulting si publicat in suplimentul „Francize de top”, lansat, ieri, de revista „Capital”.
Zero investitie Potrivit catalogului, printre cele mai ieftine francize disponibile se numara Rodipet (zero euro investitie), Freaky Tatoos (172 euro) si „Placinte Uriase” (1.500 euro). In fruntea topului celor mai scumpe francize se situeaza Debenhams (2.000.000 euro necesari), urmata de Ermenegildo Zegna (1.000.000 euro) si de KFC (300.000-1.000.000 euro).
Cea mai extinsa franciza autohtona este Rodipet, care are 200 de unitati, dupa care urmeaza Romstal - cu 127 de amplasamente, si firma de patiserie Auguri - cu 40 de unitati. De altfel, Auguri este si franciza care a cunoscut cea mai rapida expansiune pe piata noastra in perioada 2004-2006, alaturi de Rodipet si Fornetti, potrivit specialistilor CHR Consulting.
In perioada 2004-2006, in Romania operau 282 de modele de afaceri in franciza, din care 76 erau autohtone. Daca anul trecut toate companiile in sistem de franciza in Romania au generat o cifra de afaceri de un miliard de euro, pentru 2007 Razvan Blid estimeaza o crestere cu 20%-25%. In schimb, o crestere mai mare este asteptata la jumatatea anului 2008, dupa ce cel putin cinci-sase francize mari de retail vor intra pe piata.