Cântăreţul de manele cântă două piese pe ultimul album al lui Goran, printre invitaţi fiind şi celebrul rocker britanic. Ceea ce multor români le sună groaznic, europenilor le place la nebunie.
"Goran Bregovici a căutat prin toată Europa şi n-a găsit unul ca mine, aşa mi-a spus." E felul de-a se prezenta al lui Florin Salam. Maneliştii de top din România sunt mai orgolioşi decât primadonele de la Scala din Milano. Dar oricâte prejudecăţi i-ar încercui, ofensiva lor pe piaţa muzicală seamănă cu marşul unei divizii de tancuri. Ca idee, Florin Salam are minim 20 de cântări într-o lună, ceva de neînchipuit pentru nicio trupă pop din România. Acum, manelistul iese pe piaţa europeană, ca invitat pe noul album al lui Goran Bregovici.
Florin Salam a anunţat luni seara că a semnat un contract cu Universal Music, una dintre cele mai mari case de discuri din lume, dar adevărul este că are doar un contract de drept de autor pe două piese cântate. Sunt piesele compuse de Bregovici şi înregistrate acasă la manelist.
"Vreo şase luni m-a căutat şi n-a dat de mine. N-avea numărul meu şi ştiţi cum sunt maneliştii, niciunul nu voia să i-l dea, spuneau că nu-l au. Până la urmă i l-a dat domnul Dan Chişu, el mi-a făcut lipeala", povesteşte Florin Salam o epopee alambicată.
Manelistul şi-a vândut scump pielea. Sârbul îi ceruse să se întâlnească la Paris, dar Salam l-a refuzat – i-a spus că are cântări una peste alta, că n-are timp de excursii şi să vină Bregovici la Bucureşti dacă vrea o colaborare.
"Nebunia lui Salam", un fel de punk-manea
Celebrul artist din Serbia a stat în sufrageria muzicantului român, şi-au pus unul altuia diverse piese la staţie, s-au încălzit şi au înregistrat.
"Am cântat două melodii compuse de el şi apoi două melodii compuse de mine. Goran căuta un gen nou, ceva ce nu s-a mai auzit şi acel lucru pe care-l căuta l-a găsit numai la mine", mai susţine manelistul.
Unicitatea lui Florin Salam nu e chiar o glumă. Cântăreţul a imprimat cântecelor sale un "beat" specific, un ritm sacadat, repetat la infinit şi acompaniat de acordul obsedant al unei viori electrice. Între manelişti, ce-am descris mai sus se cheamă "nebunia lui Salam" şi toţi artiştii din branşă sunt de acord că tipul acesta grăsunel ştie să facă show.
Dan Bursuc - promotorul tuturor maneliştilor de succes, un fel de Quincy Jones de Voluntari – are curajul de-a numi muzica lui Salam drept "punk manea". Curios sau nu, acest sunet greu de digerat pentru foarte mulţi români era tocmai ce căuta Goran Bregovici.
Contractul cu Universal, o "mică" exagerare
Florin Salam n-are încă un contract cu Universal Music dar apariţia sa pe un album ce va fi vândut la nivel mondial de către Bregovici, un artist cu cotă internaţională, îl face să spere.
"La 1 iunie va veni cineva din Franţa să negocieze cu mine un contract. Nu mă gândesc la bani, vreau doar să devin cunoscut şi să muncesc", afirmă manelistul.
Emilia Mihăilescu, PR-ul Universal România, spune însă că n-are nicio informaţie despre existenţa unei oferte. Iar până la 1 iunie mai sunt doar 10 zile. Apariţia unui cântăreţ de manele în echipa uneia dintre primele patru- cinci case de discuri din lume ar fi un fel de recunoaştere oficială a acestui gen. Dar Emilia Mihăilescu ne-a prevenit că s-ar putea să aşteptăm degeaba ziua de 1 iunie.
Un lucru e sigur: la vară vom vedea pe Youtube secvenţe din concertele de promovare ale lui Goran Bregovici, în Milano, Paris sau Roma.
Pe scenă îi veţi recunoaşte pe Florin Salam, cot la cot cu Eric Clapton. Nu trebuie să vă frecaţi la ochi: amândoi sunt invitaţi să cânte pe ultimul album al lui Goran - "Gipsy Champagne". <iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/yDUTAlSRFBQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> "Nu ştiu cât de influentă e maneaua dar eu sunt influent în piaţă. Eu creez modern, nebunesc, ca pentru anul 2011." FLORIN SALAM, cântăreţ de manele
NU E MANEA, E GIPSY CLUBBING
Mahala Rai Banda se bate cu Inna la popularitate
Ieşirea pe piaţa externă a lui Florin Salam readuce în discuţie potenţialul filonului balcanic. Tradiţional, maneliştii cântă o muzică orientală, dar Salam i-a adăugat o sonoritate turbo. Acest mix europenilor li se pare cool. "În cluburile din Vest, sunt sătui până peste cap de muzica stereotipă în care vin două fete în chiloţi şi fac playback. În România încă n-a apărut această saturaţie, e ciudat."
Declaraţia aparţine lui Aurel Ioniţă, liderul Mahala Rai Banda, unul dintre cei mai avizaţi artişti români în industria muzicală vest-europeană. El are experienţa turneelor prin cluburile occidentale încă din 1998 şi este printre puţinii muzicieni autohtoni care se află de ani buni sub contract cu o casă de discuri din inima industriei, "Asphalt Tango" din Berlin.
"Avem în jur de 70-80 de concerte pe an, numai în Occident. Cântăm în cluburi mari, ne-am întors ieri dintr-un turneu din Franţa, am cântat în opt oraşe, de pe o coastă pe alta", spune Aurel Ioniţă, care este cumnatul celui căsătorit cu Viorica din Clejani şi care are propriul taraf.
"Muzica lăutărească se ascultă peste tot în Europa - Franţa, Olanda, Germania, Belgia, nu e nicio diferenţă. La noi e considerată un gen minor dar acolo sunt înnebuniţi după ea", afirmă liderul Mahala Rai Banda.
Punctul de cotitură al carierei sale a reprezentat-o întâlnirea cu Shantel, un DJ englez care a împrospătat atmosfera cluburilor britanice cu sunete balcanice. A mixa muzică ţigănească la platane, acompaniat de un taraf de 11 oameni, nu e deloc straniu în Bruxelles sau Hamburg. Acolo nu li se spune manele, ci etno-jazz balcanic sau, după caz, gipsy clubbing". Shantel l-a promovat şi pe Florin Salam, pe BBC World Music, iar Aurel Ioniţă îi prevede un viitor bun: "Se mişcă mult pe scenă, ceea ce e bine, ştie să facă show". <iframe width="560" height="450" src="http://www.youtube.com/embed/8xVRDU8ZTgw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
HULIŢI DAR BOGAŢI
Cenuşăreasa care umflă potul
Dan Bursuc e "tăticul" maneliştilor. "Sunt fericit că au succes toţi de pe strada mea", râde producătorul, omul care a lansat mulţi manelişti care umplu grila pe Taraf TV. Pe Salam tot el l-a crescut. "E un tip care face show, de aceea e foarte solicitat. Şi are voce bună".
Pe Bursuc nu-l deranjează persiflările la adresa maneliştilor. "Aşa de mult mă bucur când aud că suntem Cenu şăreasa muzicii. Nu mă sinchisesc, noi avem public şi facem bani". Şi Salam chiar îi face. 5.000 de euro un program de o oră-două, şi cam 20 de comenzi pe lună. Asta înseamnă 100.000 de euro lunar, bani pe care să-i tot învârţi cu lopata. "Maneliştii ar trebui să se mândrească cu reuşita lui Florin Salam, se deschid multe porţi, toată lumea are de câştigat. Cei care sunt invidioşi sunt limitaţi intelectual. E lipsă de educaţie să nu te bucuri pentru un coleg" DAN BURSUC, promotor muzical