Fierbe litoralul. Scenariile pentru sezonul estival cad unul după altul

Vara pe litoral este, prin definiție, aglomerată, iar acum, în lipsa reacției autorităților, operatorii din turism se văd nevoiți să rezolve această problemă cu pagube cât mai mici pentru ei. Hotelierii trebuie să găsească soluții pentru hrănirea turiștilor în restaurant, iar pe plajă operatorii calculează distanța dintre șezlonguri pentru a respecta regulile de distanțare

Primii care au trecut deja la treabă sunt operatorii plajelor. Au scos sezlongurile și le-au aranjat pe plajă, distanțate corespunzător. Nu sunt luate în calcul alte măsuri, spune Paul Marin, care administrează o plajă din sudul stațiunii Mamaia:

”Chestia cu panouri, cu separarea cu plexiglas cade din start. Vom avea o distanțare între șezlonguri. Asta e problema cearșafiștilor. Ce or să facă ei ? Era cearșaf lângă cearșaf. Sau puneam șezlongul aici și punea el cearșaful lângă. Nu știu ce-o să se întâmple".

Mai complicat va fi când vor fi familii  mai numeroase, dar și aici operatorii de plajă cred că vor rezolva situația. Mai ales operatorii care sunt și proprietari de hoteluri. ”Fiecare cameră de hotel va avea pe plajă umbrelă și două șezlonguri. Vor fi și buchete de câte patru șezlonguri pentru cei care sunt 3-4 membri în familie.

Dacă două familii vor să stea alăturat pe răspunderea lor, vom acceptă așa ceva. Amplasarea sezlongurilor va fi undeva la 6 metri de un grup la celălalt", a explicat președintele Asociației Hotelierilor din Mamaia, Nicolae Bucovală.

Se modifică și asigurarea serviciile pe plajă. Beach barurile nu-i mai imbie pe clienți la tejghea, ca să evite apropierea dintre ei. Fiecare umbreluță va avea meniul bătut în cuie: băutură și prețul ei. De pe șezlong, turisul va face semn ospătarului, iar acesta va aduce comanda.

Se schimbă regulile la terase și restaurante

Activitatea restaurantelor, a teraselor, pizzeriilor de pe litoral nu va mai fi la fel. Vor fi mai puține mese sau, o altă variantă, servirea la geam. "Noi avem o pizzerie, avem un restaurant, aveam o capacitate de 15o de personae. Asta ar însemna undeva la 4o de mese, sau 3o și ceva de mese. Noi, probabil o să punem 15 mese, iar cei care vor să stea la masă, așteaptă, dacă este plin”, explică Tiberiu Tuhasu, managerul unui restaurant din Mamaia.

Măsurile de distanțare socială vor crea cozi la toate braseriile din stațiuni și la beach baruri. Restaurantele mari și foarte mari au alte planuri. Patronii se gândesc ce fac cu turiștii, spunând că restaurantul va rămâne deschis toată ziua, de dimineață până seară, cu mici pauze de 3o de minute în care ospătarii vor igieniza toate spațiile. Dar chiar și așa, turiștii n-ar trebui să se întâlneasca în drumul lor spre mese. Există și varianta ca masa să fie servită în camera de hotel, in sistem room service.

Operatorii din turism spun că ar fi pe deplin pregătiți să primească turiștii pe litoral. Așteaptă ca măcar după 1 iunie să se dea drumul la terase și restaurant. Peste 93% din turiștii care și-au făcut rezervări pe litoral sunt români. Pierderile pentru afaceriștii din turism sunt déjà uriașe, de zeci de milioane de euro. Va fi oricum o vara complicată. Măsurile de protecție vor crea disconfort și timpi de așteptare lungi cu care oamenii vor trebui să se obișnuiască.