Fetele însărcinate sau cele care au copii, în vizorul CNCD. Ce le cere instituția profesorilor

Sursa: arhiva EVZ

Consiliul Național de Combatere a Discriminării a elaborat un ghid pentru profesori în care se arată că ar trebui implementate politici care să permită fetelor însărcinate sau fetelor cu copii să-și continue educația. Ghidul conține exemple de discriminări, atât la nivel școlar, cât și la nivel profesional, pe baza criteriilor prevăzute de cadrul legislativ antidiscriminare, dar și exemple de măsuri sau acțiuni ce pot aplicate pentru ca profesorii și nu numai să asigure respectarea principiului nediscriminării în școli.

Printre măsurile recomandate în acest ghid se află și:

  • implementarea de politici care să permită fetelor însărcinate sau fetelor cu copii să-și continue educația, cu adaptări după cum este necesar, având în vedere responsabilitățile lor familiale suplimentare;
  • asigurarea accesului egal la activități sportive și extracurriculare pentru băieți și fete;
  • dezvoltarea normelor și politicilor de construcție și infrastructură care să asigure facilitățile adecvate pentru elevii cu dizabilități sau copii cu certificat CES;
  • abordarea atitudinilor negative față de persoanele marginalizate;
  • dezvoltarea și aplicarea unei politici de toleranță zero față de hărțuire și abuzul fizic sau verbal asupra elevilor, profesorilor sau personalului de către orice alt elev, profesor sau personal;
  • selecția nediscriminatorie în formarea claselor, indiferent de naționalitate, etnie, rasă etc;
  • evaluarea corectă a rezultatelor elevilor. 

Ghidul are la bază trei sondaje de opinie realizate la nivel național, ce au avut ca grup țintă profesorii din ciclul gimnazial și liceal, părinții copiilor aflați în ciclul gimnazial și liceal și inspectorii din cadrul Inspectoratelor Școlare Județene (ISJ), cât și recomandările formulate de cadrele didactice în urma chestionarelor de evaluare aplicate de CNCD la finalul a 10 sesiuni de formare pentru 200 de cadre didactice, participante la cursuri. Pe de altă parte, aceleași studii au arătat că în opinia a 35% dintre profesori, elevii care se confruntă cel mai adesea cu discriminarea sunt cei care se confruntă cu probleme de greutate, urmați de cei din familii sărace, în proporție de 28% și de cei de etnie romă, respective 27%. Potrivit părinților, cele mai discriminate categorii de elevi sunt cei cu probleme de greutate ridicată/obezitate, în proprție de 71%, elevii din familii sărace adică 68% și elevii de etnie romă cu 66%. Potrivit părinților, discriminarea se manifestă, în primul rând, sub forma unor agresiuni verbale din partea celorlalți elevi, dar poate îmbrăca și forma unor agresiuni fizice.