COMENTARIU.
Exista la un moment dat o prejudecata conform careia muzica de camera nu este destinata decat initiatilor, acelor melomani care nu doar ca sunt experti in muzica dar cunosc foarte bine si elemente de structura interna a sa.
Poate de aceea violistul Razvan Popovici, un tanar artist stabilit in Germania, a tinut sa organizeze un festival de muzica de camera al carui scop este tocmai promovarea acestui gen si aducerea lui aproape de public atat prin frumusetea repertoriului abordat de muzicienii invitati in festival cat si prin cadrele de desfasurare mai putin obisnuite: sali de concert consacrate, desigur, dar si cluburi, palate, muzee. Este vorba de Festivalul International de Muzica de Camera SoNoRo (desfasurat intre 4 - 11 noiembrie), ajuns la cea de-a doua editie dupa succesul pe care l-a avut anul trecut, succes de public – cel mai important aspect pe care l-a dorit organizatorul, Razvan Popovici, avand in vedere scopul festivalului – si succes de critica.
Mihaela Ursuleasa, invitata speciala
SoNoRo a debutat pe 4 noiembrie, la Palatul Cotroceni, cu spectacolul „Quasi Opera”. Un alt concert, „Songs and Dances of Life”, a inclus compozitii inspirate din muzica traditionala romaneasca, ungara si slovaca, alaturi de raritati de Franz Schubert, Franz Liszt si Leos Janácek. Renumita pianista Mihaela Ursuleasa le-a oferit melomanilor un recital la Muzeul National de Arta, iar VJ-ul si scenograful Andu Dumitrescu a combinat compozitiile lui Astor Piazzolla cu muzica lui Vivaldi. Duminica, 11 noiembrie, concertul de final l-a adus pe scena Ateneului Roman pe celebrul tenor britanic Mark Padmore.
„Quasi Opera”, cu Puccini si Beethoven
Pentru aceia dintre noi care iubim muzica clasica, subterfugiile pentru a ne atrage spre un anume concert nu sunt neaparat necesare; pentru a-i chema spre muzica pe cei mai putin apropiati de ea, aceste mici trucuri sunt excelente. in ambele situatii, un strop de inventivitate in a spune mai mult decat ca undeva, la o anumita ora, o anumita formatie va canta anumite lucrari, este mai mult decat binevenit: face chiar dovada inteligentei muzicienilor care stiu sa se „vanda” si altfel.
De ce aceste amanunte poate prea tehnice? Pentru ca primul concert din Festivalul SoNoRo, editia 2007, a purtat un titlu: „Quasi opera”, un generic care nu doar ca incita curiozitatea, ci s-a potrivit intocmai cu programul serii si cu atmosfera creata, prin muzica, de cei sase instrumentisti. „Opera” - pentru ca a existat un cvartet, „Cristantemi”, de Giacomo Puccini si variatiunile pentru violoncel si pian compuse de Ludwig van Beethoven pe o tema din opera „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart; „quasi” - pentru ca celelalte lucrari – Cvintetul in Do major cu doua viole de Mozart si Cvartetul cu pian de Robert Schumann - au insemnat trimiteri catre genul teatrului liric: auditiv prin crearea sonora a doua personaje, doua voci distincte in permanent dialog, si vizual cat priveste interpretarea fizica intru totul dedicata a muzicienilor.
Un ultim concert, la Sibiu
Cei care au facut din seara de duminica 4 noiembrie de la la Palatul Cotroceni o seara esentialmente muzicala au fost sase tineri foarte buni, care si-au unit arta si talentul pentru a crea o echipa perfecta: pianista Diana Ketler, violonistii Daishin Kashimoto, Alexander Sitkovetski, violistii Razvan Popovici, Christian Nas si violoncelistul Bernhard Naoki Hedenborg. Pe acesti muzicieni, ca si pe partenerii lor de festival - toti, tineri excelenti instrumentisti cu renume international – ii mai puteti asculta, la Muzeul Bruckenthal din Sibiu, in aceasta seara.