O analiză BBC semnalează că, în momentul de faţă, pe reţelele de socializare se desfăşoară un fenomen bizar. Această analiză încearcă, de asemenea, să ofere posibilele explicaţii pentru acest fenomen în mediul online.
Reţelele de socializare, în principal Twitter, au înregistrat în ultimul timp o creştere vizibilă a mesajelor cu referinţe la Adolf Hitler, precum „Hitler nu a făcut nimic greşit” sau „Dacă Hitler ar mai fi în viaţă”. Referinţele la dictatorul nazist nu sunt ceva nou pe internet – potrivit BBC, în ultimul an „Hitler” a fost folosit de mai mult de 10 milioane de ori pe Twitter. Însă incidenţa acestor referinţe a crescut semnificativ recent, prin mesaje ce conţin etichete precum #HitlerWasRight, #HitlerDidNothingWrong şi #IfHitlerWasAlive („Hitler avea dreptate”, „Hitler nu a făcut nimic greşit”, „Dacă Hitler ar mai fi în viaţă”).
A stârnit indignare
Potrivit analiştilor, fenomenul este în mod evident legat de victoria Germaniei la Campionatul Mondial de fotbal, dar şi de conflictul dintre Israel şi Fâşia Gaza. Luate împreună, cele trei etichete (hashtaguri) au fost folosite de internauţi de mai mult de 15.000 de ori în ultimul timp. După cum e sugerat, mesajele au o direcţie puternic antisemitică, dar o mare parte o reprezintă critica la adresa lor, din partea internauţilor care condamnă folosirea acestor hashtaguri.
Utilizarea acestor etichete a început, se pare, odată cu meciurile-cheie ale Germaniei în Cupa Mondială, cum ar fi acest mesaj: „Cred că ultima oară când germanii au distrus pe cineva în felul ăsta a fost în al Doilea Război Mondial”. Un alt exemplu de notat este cel al prim-ministrului malaysian, care a stârnit indignare când, referindu-se la victoria zdrobitoare a Germaniei din semifinala cu Brazilia, a scris pe Twitter: „Bine jucat…Bravo…Trăiască Hitler…”. Deşi contextul apariţiei acestor etichete arată că totul a început probabil într-un spirit de glumă, folosirea lor a luat rapid un accent anti-semitic.
Pe măsură ce conflictul Israel – Fâşia Gaza a crescut în intensitate şi în atenţia dată de media, „trendul” etichetelor a fost criticat de pro-palestinieni, inclusiv locuitori ai Palestinei, care s-au arătat foarte vocali în a le cere oamenilor să înceteze folosirea lor. „Un asemenea trend nu are ce să caute în activismul palestinian”, a spus o studentă palestino-americană despre hashtagul #HitlerWasRight.
Etichetele #HitlerWasRight şi #HitlerDidNothingWrong au fost folosite cu intermitenţă, motiv pentru care originea lor este greu de identificat. Mult mai uşor de descoperit a fost sursa pentru #IfHitlerWasAlive – un număr de locuitori din Pakistan.
Care este intenţia
„Intuiţia mea este că sunt oameni needucaţi”, a spus Zohaib Nawaz Taar, student pakistanez şi programator care trăieşte acum în Spania şi unul dintre cei mulţi care au criticat acest hashtag pe Twitter. „E vorba de un grup de oameni care încep aceste hashtaguri doar ca să facă din ele un trend.” Intenţia este de „a inflama, de a fi puternic ofensiv”, spune rabinul Kenneth Cohen, care s-a implicat de asemenea în discuţiile pe Twitter pentru a condamna acest gen de comentarii. „Este de asemenea contraproductiv – îi reflectă negativ pe oamenii care folosesc această etichetă. Nu e foarte inteligent.”
„Faptul că oamenii recurg la comparaţii neîndreptăţite cu Hitler nu ar trebui să surprindă pe nimeni”, spune Mike Godwin, care în 1990 a creat Legea lui Godwin a analogiilor naziste. În forma sa cea mai simplă, această lege spune că în orice discuţie sau forum online, cineva va aduce la un moment dat vorba de Hitler sau de nazişti. „Este modelul răului” în lumea occidentală, explică Godwin. Dacă vrei să deturnezi o dezbatere, „ăsta e drumul de urmat”.