FASHIONISTA - COMUNISTA. Elena Ceauşescu prefera Chanel, îi plăceau blănurile şi avea consilier de imagine

FASHIONISTA - COMUNISTA. Elena Ceauşescu prefera Chanel, îi plăceau blănurile şi avea consilier de imagine

Elena Ceauşescu era o iubitoare de modă, oricât de ciudat ar părea.

Mulţi spun că felul în care se îmbrăca nu arăta deloc vreo "aplecare" către fashion, că hainele ei arătau aproape toate la fel, dar se pare că lucrurile stăteau cu totul altfel. Cel puţin dacă este să ne luăm după declaraţiile cineastului Pantelie Tuţuleasa, fost operator de film al familiei Ceauşescu, suţinute de un punct de vedere al prezentului , aparţinând criticului de modă Alin Gălăţescu Momentul august 1969, când Nixon, primul preşedinte american care vizita România-o ţară socialistă, a spus "Să trăiască prietenia romano-americană!" a fost foarte important pentru Ceauşescu. Apăruse o oarecare deschidere către vest, iar în România sufla un aparent aer de libertate. Ceauşescu începuse să se răsfeţe în braţele Occidentului (cu Moscova în coaste, totuşi). Revistele de modă de pe plaiul mioritic reproduceau modele de fuste mini, rochii lungi de seară şi pantaloni evazaţi, chiar şi haine de blană pentru femei din Paris sau Milano. Taiorul Chanel devine preferatul Elenei Ceauşescu, modelele fiind copiate în fabricile noastre. "Chanel reprezenta moda perfectă pentru femeile din cadrul Partidului. Era un stil clasic. Sigur că se mai inspirau din Neckerman, dar de exemplu la capitolul încălţăminte Guban Timişoara era la loc de cinste", spune Pantelie Tuţuleasa. Eleganţă, feminitate şi naturaleţe! "Majoritatea hainelor Elenei Ceausescu erau facute în Romania, la APACA, erau replici după mari branduri, în special Chanel, dar să ştiţi că avea şi unele piese vestimentare originale, de brand!". Elena Ceauşescu prefera ţinutele clasice, "totuşi există fotografii cu ea în care stilul vestimentar este deosebit! Sună incredibil, dar să stiţi că nu era chiar atât de necioplită, îi mergea mintea şi era pasionată de ce se poartă în Occident. Doar că nu o arăta…", mai spune Pantelie Tuţuleasa. "Existau situaţii în care schimba ţinutele vestimentare de mai multe ori pe zi şi, printre altele, avea multe haine de blană!", mai adaugă cineastul.  Criticul de modă, Alin Gălăţescu subliniază că Elena Ceauşescu urma două tendinţe în modă: "Una era clasică, potrivit vârstei şi formelor sale alcătuită din deux-pieces şi una formală, atunci când era invitată să ia cina alături de Nicolae Ceauşescu, într-un cadru oficial. Hainele ei erau adaptate în funcţie de eveniment, iar rochiile ţesute cu fir de aur de exemplu sunt un mod de a imita ţinuta invitaţilor străini". Criticul de modă este categoric: "Rochiile Elenei Ceauşescu denotă eleganţă, feminitate şi naturaleţe! Soţia dictatorului a fost cu siguranţă consiliată ce vestimentaţie să poarte atunci când erau programate întâlniri cu oficiali ai Casei Regale Britanice sau din ţări arabe". Da, chiar a fost consiliată, iar mărturia vine din partea lui Tuţuleasa, care, dincolo de părerea criticului de modă, a avut nenumărate ocazii de a sta efectiv în preajma acestei femei, şi de a-i observa ţinutele: "Avea întotdeauna în preajmă un consilier de imagine, instruit la Moscova şi la fosta şcoală de guvernante Notre Dame din Bucureşti". În bej, la 70 de ani "Pe 7 ianuarie 1989, de ziua ei, când a împlinit 70 de ani, era îmbrăcată în deux pieces de culoare bej", îşi aminteşte Tuţuleasa. În Mircea Eliade nr.50 - colţ cu Primăverii, acolo unde se află vilă care reprezenta odihna Ceauşeştilor, dăinuie o vastă garderobă. În dressing - o cameră cam cât un apartament, plină cu dulapuri "băgate" în perete, se află garderoba comună a soţilor Ceauşescu (sau, mai bine zis, ce a mai rămas din ea). "Acea garderobă, cât ar părea de absurd, e istorie", subliniază cineastul. În dulapul cu pălării - vizibil nepurtate, vedetă este pălăria Dior (se pare că Elena Ceauşescu nu a purtat nici măcar o dată această pălărie). În dulapul cu pantofi sunt aproximativ trei perechi cu tălpile aproape tocite... În rest, multe haine amestecate, al cărui rost nici nu se mai ştie, având parcă 1.000 de feţe. Invidioasă pe Raisa Se pare că Elena Ceauşescu era cam invidioasă pe Raisa Gorbaciova, soţia liderului sovietic (pe atunci) Mihail Gorbaciov. Dacă a fost acuzată adesea de lipsă de feminitate, iată că motivul invidiei acesteia mergea, printre altele, pe unul dintre banalele principii ale feminităţii: Raisa era mai bine îm¬brăcată! Cum să concurezi, tu, Elena, cu cea pe care presa italiană, de exemplu, o numea "La risposta russa a Lady Di"? Savantul de renume mondial pălea în faţa stilului celei care era considerată cea mai elegantă primă doamnă din istoria URSS (toate soţiile diplomaţilor sovietici încercau să o egaleze la capitolul eleganţă vestimentară).

Foarte interesată de parfumuri şi de cosmetice, o egala doar pe soţia lui Hruşciov, Nina - care era departe de idealul femeii so¬vietice, fiind pasionată de parfumurile occidentale şi de pictura impresionistă.  La prima vizită în Franţa a cam dat programul peste cap pentru a asista la prezentările de modă! L-a vizitat pe Yves Saint Laurent, cu care a întreţinut o conver¬saţie lejeră (în franceză, bineînţeles), între¬bându-l, printre altele, şăgalnic: "Câte kilograme trebuie să aibă o femeie ca să vă poarte modelele?", Raisa ştiind foarte bine că mă¬su¬rile ei corespundeau modelelor creatorului de modă: 86-70-89 (conform jurnalistului fran¬cez Bernard Lecomte). "În decembrie 1989, Raisa Maksimovna se afişa într-un taior roşu la Vatican. S-ar putea ca Elenei să-i fi displăcut tocmai imaginea în oglindă, dar o imagine cu mult mai bună, şi oglindă de calitate. "Numai Raisa putea să coboare dintr-un Rolls Royce cu steguleţ sovietic pur¬tând rochie de satin alb şi pantofi aurii", completează Tuţuleasa. "Adevărul este că Elena Ceauşescu, femeie ca de telenovelă, cu invidii uri bruşte, nu ar fi putut"…

Ne puteți urmări și pe Google News